خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم روز استیضاح مدارک‌ محکمی در دفاع از دانشگاه ارائه می‌کند

کد خبر : ۱۹۵۶۲۶

دکتر فرجی دانا فرزند انقلاب است. هم الزامات انقلاب را می شناسد به آن احترام می گذارد و هم به عنوان یک نیروی علمی و علاقه مند به کار دانشگاهی تمام تلاشش را کرده است جایگاه دانشگاه را ارتقا دهد. / تا آنجایی که من شاهد بودم انتصاب روسای دانشگاه به ویژه دانشگاه تهران انتصابات مبتنی بر شایسته سالاری و احترام به تصمیمات اعضای هیات علمی بوده است.

اقلیتی از نمایندگان مجلس بالاخره تهدید به استیضاح شان را عملی کردند و قرعه اولین استیضاح دولت یازدهم به نام " رضا فرجی دانا " افتاده است. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که تنها ۱۰ ماه از انتصابش در این سمت می گذرد.

به گزارش تدبیر خبر، " فرجی دانا " بعد از معرفی " جعفر میلی منفرد " و سرپرستی " جعفر توفیقی " سرانجام توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. او بعد از حضور در اتاق وزارت، با انتصاب " جعفر توفیقی " به عنوان مشاور ارشد و " جعفر میلی منفرد " به عنوان معاون آموزشی اولین واکنش های منفی را از برخی نمایندگان نزدیک به دولت دهم دریافت کرد و جز نخستین وزیرانی شد که از مجلس کارت زرد دریافت کرد.

علاوه بر انتصابات وزیر علوم در وزارتخانه موضوع انتخاب روسای دانشگاه ها هم برای فرجی دانا تذکر به همراه آورد. و البته ماجرای تلاش برای بازگرداندن دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه ها هم همواره با مخالفت برخی اضعای جبهه پایداری در مجلس مواجهه شد.

اما ماجرای اختلاف وزیر علوم با محافظه کاران مجلس به انتصابات ختم نشد. افشای ۳۰۰۰بورسیه غیر قانونیکه رد پای برخی از نمایندگان و مسوولان دولت نهم و دهم در آن دیده می شد هم راه افزایش فشارها بر فرجی دانا را هموار کرد.

در نهایت ۱۸ مرداد وزیر علوم برای پاسخگویی به دلواپسی های محافظه کاران به مجلس رفت و در نهایت نمایندگان از توضیحات او قانع نشدند. نمایندگان از فرجی دانا خواسته بودند که با اخراج دانشجوهای ستاره دار از دانشگاه ها و عزل افرادی که به تعبیر نمایندگان در حوادثبعد از انتخابات سال ۸۸ نقش داشتند از استیضاح خود جلوگیری کند. موضوعی که فرجی دانا زیر بار آن نرفت و در نهایت طرح استیضاح او روز گذشته با ۵۱ امضا توسط هیات رییسه مجلس اعلام وصول شد.

سیاسی شدن فضای دانشگاه ها و انتصابات و بازگشت دانشجویان ستاره دار به دانشگاه از مهم ترین محورهای استیضاح فرجی دانا است که دکتر یوسف مولایی استاد حقوق بین الملل دانشکده حقوق دانشگاه تهران معتقد است غیر منطقی و بدون در نظر گرفتن شاخص های علمی مورد توجه نمایندگان قرار گرفته است.

مولایی به " تدبیر " می گوید در بازه زمانی که فرجی دانا در وزارت علوم حضور داشته است نمی توان شاخص های دقیق و علمی برای رکود علمی و یا سیاسی شدن فضای دانشگاه باشد.

یوسف مولایی استاد دانشگاه تهران درباره ادعای برخی نمایندگان محافظه کار مجلس مبنی بر توقف رشد علمی در دانشگاه ها بعد از اتصاب فرجی دانا به می‌گوید: «برای اندازه گیری رشد علمی باید شاخص هایی بررسی شود و باید دید که واقعا بر اساس چه شاخص هایی برخی مدعی می شوند که رکود در رشد علمی صورت گرفته است. دکتر فرجی دانا حدودا یک ترم دانشگاهی است که به وزارت علوم آمده است. ایشان از سال گذشته به وزارتخانه آمدند و به هر حال زمان لازم است تا عملکرد ایشان مورد نقد قرار بگیرد در این مدت هم که بیشتر درگیر جا به جایی نیروها و انتصابات و تعیین روسای دانشگاه ها بودند و همین امر باعثشد عملا ترم اول دانشگاهی سپری شد. این چند ماه زمان زیادی نیست که بتوان عملکرد ایشان را قضاوت کرد و در مورد توقف رشد علمی صحبت کرد.»

او در مورد شیوه های پیش برد علمی دانشگاه ها توضیح می دهد: «دانشگاه مرکزی است که پیشرفت و رشد علمی در آن تابع سیستم خاص دانشگاه است که این سیستم فعالیت علمی را پیش می برد. فرض کنید اساتید برای ارتقای درجه علمی و کار علمی شان برنامه ای دارند که این برنامه برنامه بلند مدت است و ۳ ماه و ۵ ماه چندان تاثیری در روند این برنامه ندارد.»

مولایی معتقد است طرح ادعای توقف رشد علمی بعد از انتصاب فرجی دانا غیر منطقی است.

او در این باره به " تدبیر " می گوید: «اساسا به لحاظ علمی و منطقی طرح توقف رشد علمی دانشگاه ها به عنوان محوری برای استیضاح وزیر علوم درست نیست و جایگاه منطقی ندارد. به هر حال دانشگاه سیری دارد که اگر توقفی هم در روند آن ایجاد شود حاصل فعالیت های گذشته است که حالا خودش را نشان داده و گرنه هیچ تصمیمی از طرف فرجی دانا که بر توقف پیشرفت و توسعه علم از طریق دانشگاه ها تاثیر بگذارد در این مدت اتخاذ نشده است. حداقل در دانشگاه تهران به عنوان یکی از تاثیرگذارترین دانشگاه های ایران تصمیمی که در رشد و توسعه علمی توقف ایجاد کند اعمال نشده است. اتفاقا اگر به درستی بررسی کنند متوجه می شوند از زمان آقای فرجی دانا پیگیری ها و نظارت ها برای این که اساتید کار علمی شان را به موقع انجام دهند و این فعالیت ها را گزارش دهند دقیق تر هم شده است و حتی اطلاعیه هایی منتشر شده است که اساتید توجه بیشتری به این امر داشته باشند. همچنین برای اساتیدی که در در این زمینه فعالیتی انجام نداده اند بازه زمانی در نظر گرفته شده است.»

او همچنین می افزاید: «من بیشتر دانشگاه را در مسیر رونق و توانمندی علمی می بینم و با قاطعیت می گویم که هیچ اقدامی در دانشگاه ها که موجب رکود علمی شود و همچنین ناشی از تصمیمات و مدیریت دکتر فرجی دانا باشد مطلقا صورت نگرفته است.»

این استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران در مورد رکود علمی در دانشگاه ها توضیح می دهد: «اگر هم الان بگویند که برای مثال دانشگاه های ایران در عرصه بین المللی و نشریات بین المللی کمتر مقاله داشته اند و کم تر کار علمی انجام داده اند مربوط به گذشته است که حالا کم کم تاثیر خود را نشان می دهد. این تصمیمات گذشته است که در شاخص های رشد علمی موثر بوده است.

اگر شاخص ها و آمار هایی این توقف رشد علمی را نشان می دهند این افت مربوط به گذشته است چون اساسا کار علمی در بازه زمانی طولانی صورت می گیرد. بنابراین چنین ادعایی غیر منطقی است. نمی توان برای کاهش توان علمی کارنامه چند ماهه را در نظر گرفت. حتما دکتر فرجی دانا هم در جلسه استیضاح مدارک محکمی در دفاع از دانشگاه ارائه خواهد داد که اتفاقا از وقتی ایشان به وزارت منصوب شده اند حتی آسیب شناسی در زمینه رکود علمی هم انجام داده شده است که چرا در سال های گذشته ما با رکود علمی رو به رو شده ایم و تحرک علمی لازم را نداشته ایم. در این آسیب شناسی ها به این نتیجه رسیده اند که برخی هیات علمی ها با رابطه و بدون داشتن صلاحیت علمی وارد دانشگاه ها شده اند که این مساله مانند یک ترمز، رشد و توانمندی علمی را متوقف کرد. در مقابل به راحتی قابل اثبات است که بعد از حضور دکتر فرجی دانا این تحرک علمی بیشتر هم شده است.»

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران همچنین معتقد است کارنامه فرجی دانا را حتی در مورد فضای سیاسی دانشگاه ها هم نمی توان در این مدت زمان کوتاه بررسی کرد.

او می گوید: «سیاسی شدن فضای دانشگاه ها در مورد دانشگاه تهران به ویژه دانشکده حقوق و علوم سیاسی که اتفاقا از همه دانشگاه ها فعالیت سیاسی بیشتری دارند سیاسی شدن فضای دانشگاه دیده نمی شود. اما سوال این جا است که از زمانی که دکتر فرجی دانا به وزارت علوم آمده است چه اقدام مشخصی صورت گرفته که نشان می دهد به لحاظ سیاسی تغییری ایجاد شده است؟
سمینارها، سخنرانی ها یا جلساتی که انجمن ها در دانشگاه ها دارند خیلی تفاوتی با گذشته ندارد. اصلا در یک دوره چند ماهه حتی در حوزه سیاسی هم نمی شود اندازه گیری کرد. برخی برنامه ریزی ها از گذشته اتفاق افتاده است و برخی برنامه ها هم به مناسبت های مختلف برگزار می شود. مثلا برای کشتار در غزه سمینار برگزار می شود اما این سمینارها که سیاسی نیست که بتوان این برداشت را داشت که فضای سیاسی تغییر کرده است. مگر از وقتی که ایشان آمده است چه اتفاقی افتاده؟ حداقل در دانشکده حقوق و علوم سیاسی ندیدم که نیروی جدید با دیدگاه ها خاص سیاسی استخدام شده باشد یا استادی با دیدگاه هایی که در مسیر دیدگاه های دولت نیست اخراج شده باشد.»

او معتقد است: «وقتی ادعای سیاسی بودن فضا را دارند باید اتفاق سیاسی هم افتاده باشد تا این ادعا ثابت شود. مثلا برای فعالیت سیاسی دانشجویان فضای خاص یا امکانات خاصی ایجاد کرده باشند که هیچ کدام از این اتفاقات نیفتاده است.»

مولایی در پاسخ به این سوال که آیا موضوع بازگشت دانشجویان ستاره دار به دانشگاه ها را می توان به سیاسی شدن فضای دانشگاه تعبیر کرد می گوید: «اولا ما هنوز در دانشگاه تهران شاهد بازگشت دانشجویان ستاره دار تا کنون نبوده ایم. اگر هم این اتفاق افتاده باشد این بحثبیشتر بحثحقوقی است تا بحثسیاسی. یعنی در چارچوب ضوابط و مقررات حاکم بر مدیریت دانشگاه ها اگر حقی تضییع شده، این حق باز هم در چارچوب قوانین به شخص بازگردانده شود. دکتر فرجی دانا با رویکرد سیاسی این تصمیم را نگرفته است بلکه رویکرد او به بازگشت دانشجویان ستاره دارد کاملا حقوقی است. ما جامعه حق مداری هستیم و ادعا داریم بهترین حمایت را از حقوق شهروندی و حقوق بشر داریم در این صورت اگر حقی تضییع شده باید اعاده شود.»

این استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران در مورد انتخاب ریاست دانشگاه تهران و حواشی آن می گوید: «تا آنجایی که من شاهد بودم انتصاب روسای دانشگاه به ویژه دانشگاه تهران انتصابات مبتنی بر شایسته سالاری و احترام به تصمیمات اعضای هیات علمی بوده است. در هر دانشکده به تناسب تعداد اعضای هیات علمی نمایندگانی را انتخاب کردند و این افراد در شورایی برای پیشنهاد ریاست دانشگاه گرد هم آمدند تا تصمیم گیری کنند.

شاید عده ای نقد داشته باشند که این امر غیر قانونی است اما اگر بخواهیم انتصاب با معیارهای شایسته سالاری باشد روش به درستی انتخاب شده است. این شورا کسی را منصوب نکرده و از لحاظ قانونی هم اجازه این کار را ندارند. این شورا صرفا مشورتی عمل کرده است. در واقع برای احترام به اساتید و انتصاب بر پایه معیارهای علمی و دموکراتیک از این شیوه مشورتی استفاده شد که در واقع روش دیگری هم وجود ندارد. بنابراین در این انتصاب هم تخلفی در ماهیت صورت نگرفته است. نهایتا این اساتید پیشنهاد دادند و نقش کاملا مشورتی و توصیه ای ایفا کرده اند.»

او معتقد است: «دکتر فرجی دانا فرزند انقلاب است. هم الزامات انقلاب را می شناسد به آن احترام می گذارد و هم به عنوان یک نیروی علمی و علاقه مند به کار دانشگاهی تمام تلاشش را کرده است جایگاه دانشگاه را ارتقا دهد. او اساسا فرد دانشگاهی است و همیشه تلاش داشته در همین عرصه باقی بماند به همین دلیل تصمیمات اتخاذ شده از سوی او هم می تواند به تقویت حاکمیت ملی و انقلاب اسلامی کمک کند. کارنامه ایشان کاملا قابل دفاع است. مجلس حق دارد که نظارت داشته باشد اما باید انصاف و معیارهای علمی و منطقی را هم در نظر بگیرد.»

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز