خبرگزاری کار ایران

مطهری در دیدار اعضای شورای راهبردی پویش امید مطرح کرد:

گشت ارشاد در مواردی درست عمل نمی‌کرد

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۶۶۸

حمله به دولت، جوانمردانه و منصفانه نیست / ساپورت‌پوشی از دوران آقای احمدی‌نژاد شروع شده است / سپاه نباید به صورت سازمانی در سیاست دخالت کند / میزان ورود سپاه در اقتصاد باید مشخص باشد.

یک نماینده اصولگرای مجلس گفت: بدیهی است هر فرد سپاهی شخصاً می‌تواند نظری داشته باشد ولی سپاه به صورت سازمانی نباید در سیاست دخالت کند. میزان ورود سپاه در اقتصاد نیز باید مشخص باشد. مثلا پروژه‌هایی را که بخش خصوصی از انجام آن عاجز است عهده‌دار شود. همچنین نباید مالکیت پیدا کند و تبدیل به یک کارتل یا تراست شود.

به گزارش ایلنا، علی مطهری در دیدار اعضای شورای راهبردی پویش امید در پاسخ به سوالی درباره تفکر حضرت امام(ره) در رابطه با آزادی بیان و اندیشه، اظهار کرد: نظرات و رفتار حضرت امام(ره) در سال‌های جنگ و شرایط جنگی بوده است. مثلا زمانی امام فرمودند: " قلم‌های مسموم باید شکسته شود " و بلافاصله چندین روزنامه بسته شد چون پشت جبهه و روحیه مردم را تضعیف می‌کردند و گاهی مانند ستون پنجم دشمن عمل می‌کردند. اگر بخواهیم رفتار آن زمان امام را برای امروز مبنا قرار دهیم منطقی نیست و خود ایشان هم در اواخر جنگ فرمودند که از این پس براساس قانون عمل می‌شود. باید مبنا را قانون اساسی قرار دهیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره بازداشت صبا آذرپیک ابراز عقیده کرد: متاسفانه الان بر خلاف قانون اساسی عمل می‌شود. کسی را بازداشت می‌کنند و تا مدتی خانواده‌اش اجازه صحبت با او را ندارند. هر نهادی بازداشت را انجام داده خلاف قانون عمل کرده است؛ زیرا طبق قانون اساسی در صورت بازداشت، موضوع اتهام باید با ذکر دلایل بلافاصله کتبا به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت پرونده مقدماتی به مراجع صالح قضایی ارسال و مقدمات محاکمه در اسرع وقت فراهم شود. در حالی که مدت‌ها فرد را در بازجویی و گاهی در انفرادی نگه می‌دارند. البته من از اتهامات ایشان اطلاعی ندارم و نمی‌خواهم قضاوتی درباره آن داشته باشم.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: مجلس می‌تواند از وزیر اطلاعات سوال کند ولی از سپاه نمی‌تواند. به نظر من سپاه فقط در مواردی می‌تواند در امور دخالت کند که اقدام مسلحانه علیه نظام در کار باشد، مثل مبارزه‌ای که سپاه با منافقین و گروه فرقان و پژاک داشته و دارد. بقیه امور امنیتی به عهده وزارت اطلاعات است. امام(ره) سپاه را از دخالت در سیاست پرهیز می‌دادند. بدیهی است هر فرد سپاهی شخصاً می‌تواند نظری داشته باشد ولی سپاه به صورت سازمانی نباید در سیاست دخالت کند. میزان ورود سپاه در اقتصاد نیز باید مشخص باشد. مثلا پروژه‌هایی را که بخش خصوصی از انجام آن عاجز است عهده‌دار شود. همچنین نباید مالکیت پیدا کند و تبدیل به یک کارتل یا تراست شود.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با وضعیت حجاب در کشور و این‌که چرا این روزها تاکید بیشتری از سوی برخی گروه‌ها در این‌باره می‌بینیم، اظهار کرد: وضعیت حجاب در کل کشور در مجموع قابل قبول است و این‌طور نیست که عصیانی صورت گرفته است. بحثدر مورد بعضی موارد ناهنجار است که بیشتر متأثر از شبکه‌های ماهواره‌ای است. این طور نیست که بدحجابی صرفا ناشی از جهل به فلسفه حجاب باشد. بسیاری از خانم‌های بد حجاب فلسفه حجاب را می‌دانند ولی به زبان حال می‌گویند دوست داریم این‌طور بیرون بیاییم. مثل پزشکی که درباره مضرات سیگار صحبت می‌کند و بعد یک سیگار روشن می‌کند. نمی‌توانیم بگوییم هر نوع بدحجابی دهن‌کجی به نظام است. بخشی از آن ناشی از تمایل زن به خودنمایی است.

وی افزود: بحثدر این است که آیا دولت اسلامی در اینجا وظیفه‌ای دارد یا نه. یعنی همه قبول دارند که اساس، کار فرهنگی و تربیت دینی است، ولی پس از همه این‌ها اگر عده‌ای رعایت نکردند چه باید کرد؟ عده‌ای مانند آقایان احمدی‌نژاد و مشایی می‌گفتند که دولت در این زمینه وظیفه‌ای ندارد. در حالی که قدرت اجرایی دست دولت است و طبق اجماع فقها آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم اعمال قانون است وظیفه دولت اسلامی است. مسائل اخیر در مورد حجاب بیشتر سیاسی است چون وضعیت حجاب نسبت به دولت گذشته تغییر چندانی نکرده است. مثلا ساپورت‌پوشی از دوران آقای احمدی‌نژاد شروع شده است. حمله به دولت، جوانمردانه و منصفانه نیست، بیشتر جنبه سیاسی دارد ولی دولت موظف است بر پوشش اسلامی نظارت داشته باشد و نباید بی‌تفاوت باشد و البته باید از اماکن دولتی شروع شود.

وی تصریح کرد: اگر تمام اقدامات فرهنگی و تربیتی نیز انجام شود باز هم ناهنجاری در پوشش به دلیل عوامل خارجی و هوا و هوس‌ها وجود خواهد داشت، این‌جا چه باید کرد؟ اسلام می‌گوید اینجا وظیفه دولت اسلامی است که امر به معروف و نهی از منکر را توسط ضابطین خودش اجرا کند.

مطهری ا بیان این‌که «گشت ارشاد در مواردی درست عمل نمی‌کرد و با برخی بی‌جهت برخورد می‌کرد»، گفت: باید گشت ارشاد درست عمل کند و فقط با موارد بسیار ناهنجار برخورد کند. ضابطان آن هم باید آموزش دیده باشند و در برخورد با خانم‌ها از خانم‌ها استفاده شود و در برخورد با آقایان از آقایان. اعمال قانون در این مورد مانند اعمال زور در سوادآموزی عمومی یا بهداشت عمومی از قبیل واکسن زدن است که مصلحت جامعه چنین اقتضا می‌کند و مخالف آزادی نیست و مردم قبول می‌کنند.

وی در رابطه با انتخابات مجلس آینده نیزگفت: ترکیب مجلس آینده از یک طرف به عملکرد دولت بستگی دارد و از طرف دیگر به نوع رفتار شورای نگهبان که سخت‌گیری بکند یا نه. اگر افراد مستقل و اصلاح طلب نیز کاندیدا باشند و در نتیجه مردم مشارکت قابل قبولی داشته باشند مجلس خوبی خواهیم داشت ولی اگر رد صلاحیت‌ها زیاد باشد مشارکت مردم پایین می‌آید و مجلسی مانند مجلس کنونی خواهیم داشت. بعید می‌دانم شورای نگهبان اجازه دهد مجلسی با اکثریت غیر اصولگرا تشکیل شود.

وی تصریح کرد: راه سومی که خیلی‌ها با عنوان اعتدال پیشنهاد می‌کنند این است که معتدل‌های اصلاح طلب و اصولگرا بتوانند با یکدیگر کار کنند. انتظاری که از دولت می‌رفت همین بود ولی عملاً این طور نشد. انتقاداتی که اصولگرایان به دولت می‌کنند بیشتر ناشی از این است که آن‌ها در امور اجرایی زیاد به بازی گرفته نشدند. برداشت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان از اصل ولایت‌فقیه و اصل آزادی بیان و آزادی‌های اجتماعی متفاوت است و در این‌جا اختلاف فکری وجود دارد، ولی در بقیه موارد اختلاف این دو گروه ناشی از تعصبات گروهی و تعلق خاطر به شخصیت‌هاست و واقعی نیست. به همین علت دیواری که بین خود کشیده‌اند مصنوعی است و با راه سوم می‌توان آن را شکست.

این نماینده اصولگرای مجلس یادآور شد: نزد بعضی از اصولگرایان وقتی که می‌گویی اصلاح طلب، انگار گفته‌ای کافر. در طرف مقابل هم وقتی می‌گویی اصولگرا، آدمی با فکر بسته و خشن در نظرشان مجسم می‌شود. آقای پزشکیان اصلاح طلب است و من اصولگرا ولی ما همفکر هستیم و باهم همکاری داریم. این می‌تواند در سطح کشور گسترش پیدا کند و به صورت یک جریان در بیاید.

مطهری با بیان این‌که «باید تلاش کنیم انتخابات خوبی برگزار شود و افرادی وارد مجلس شوند که خود را نماینده مردم بدانند نه اینکه خود را نماینده نظام بدانند و فقط از نظام دفاع کنند»، تاکید کرد: افرادی که بین دفاع از نظام و دفاع از حقوق مردم تضادی قائل نباشند و این دو را در طول هم بدانند نه در عرض هم. برای این‌که انتخابات سالم برگزار شود، یکی از لوازمش اصلاح قانون انتخابات است که پیش نویس آن در مجلس آماده شده. اگر نمایندگان واقعی مردم وارد مجلس شوند مجلس در رأس امور خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز