خبرگزاری کار ایران

ادعای سعودی‌ها درمورد ایران و BBC

کد خبر : ۱۷۴۴۹۹

پخش یک فیلم مستند در شبکه بی. بی. سی عربی با موضوع خیزش مردم در مناطق شرقی عربستان، موجب شده که برخی از طرفداران رژیم سعودی، این شبکه انگلیسی را " مزدور ایران " بنامند!

پخش یک فیلم مستند در شبکه بی. بی. سی عربی با موضوع خیزش مردم در مناطق شرقی عربستان، موجب شده که برخی از طرفداران رژیم سعودی، این شبکه انگلیسی را " مزدور ایران " بنامند!

حاکمان عربستان، از پخش یک فیلم مستند در شبکه بی. بی. سی تحت عنوان " الحراک السری "(تحرک مخفیانه) که توسط " صفاء الاحمد " روزنامه نگار سعودی تهیه شده، خشمگین هستند وخشم خود را از پخش این فیلم، آشکارا اعلام می دارند.

به عقیده کارشناسان، این فیلم که در تهیه آن پرداختن به واقعیت ها در نظر گرفته شده است، تهدیدی برای جان صفاء الاحمد تهیه کننده اش به شمار می رود.

فعالان اینترنتی درعربستان و اعضای پایگاه های ارتباط اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر، در هفته های اخیر با حجم کثیری از اظهارنظرها و جنجال ها و اتهام زنی و خیانت و مزدوری برای کشورها مواجه بوده اند؛ برخی از طرفداران نظام سعودی و کسانی که از این ماجراها بهره می برند، به شیوه های مختلف تلاش کردند تا همه وقایع و تصاویری را که الاحمد در فیلم خود آورده است، تکذیب کنند و عجیب است که برخی از آنان تا حدی پیش رفتند که مدعی شدند شبکه بی بی سی " مزدور " جمهوری اسلامی ایران است و این فیلم با مشارکت بی بی سی فارسی تهیه شده است!

آنها مدعی شدند، همه آنچه به نمایش گذاشته شده، تنها ویدیویی ها در یوتیوب است که دولت عربستان پیشتر آن را منتشر کرده تا دلیلی بر وجود " تروریسم " در این کشور باشد.

اما سایت بی بی سی عربی در معرفی این فیلم چنین نوشت:

«شبکه بی بی سی توانست به شکلی بی سابقه با برخی از فعالان مخالف دولت سعودی در منطقه الشرقیه عربستان ارتباط برقرار کند، آن هم در شرایطی که دولت سعودی برای مقابله با هرگونه ناآرامی های مدنی تلاش می کند.

منطقه الشرقیه عربستان طی سه سال گذشته، صحنه اعتراض های مردمی بوده است و همزمان با تحولاتی که از سال ۲۰۱۱ و با شروع انقلاب در کشورهای عربی آغاز شد، معترضان درعربستان نیز خشم خود را از دولت این کشور نشان دادند، اما رسانه ها به طور محدودی این اعتراض ها را پوشش دادند و درنتیجه تقریباً غیرممکن است که خبرنگاران بتوانند آزادانه درمنطقه الشرقیه فعالیت کنند».

در همین حال، " صفاء الاحمد "، روزنامه نگار عربستانی و تهیه کننده این فیلم، درباره مشکلاتی که در تهیه فیلم با آن روبرو بوده، گفت: خبرهای اعتراض ها درداخل منطقه القطیف درساحل شرقی عربستان، به ندرت حتی به گوش ساکنان ساحل شرقی عربستان می رسید، چه برسد به خارج از کشور.

وی در ادامه گفت: در دو سال گذشته دو بار بدون اطلاع مسئولان سعودی به منطقه الشرقیه رفتم تا بیشتر درباره وضعیتی که اقلیت شیعه درتظاهرات ضد نظام پادشاهی سرکوبگر با آن روبرو هستند و به خاطر آن جانشان به خطر می افتد، اطلاع پیدا کنم.

وی افزود: من این منطقه را به خوبی می شناسم، زیرا دراین منطقه متولد و در شهری نزدیک آن بزرگ شده ام، منطقه الشرقیه منطقه ای است که اغلب مسلمانان شیعه در آن سکونت دارند و طبق آمارها، جمعیت آنان حدود ۱۵ درصد از تعداد ساکنان عربستان است و بیشتر آنان معتقدند که در معرض تبعیض طایفه ای قرار دارند.

الاحمد ادامه داد: تهیه گزارش درباره اعتراض های مردم منطقه الشرقیه دشوار بود، درست است که عربستانی هستم، ولی این که بخواهم دوربین به دست حرکت کنم، کاری بسیار دشوار بود، زیرا این اقدام مرا در معرض خطر بازداشت قرار می داد.

الاحمد گفت: من در گزارشم به طور جزئی به تصاویری تکیه کردم که فعالان در اختیار من گذاشتند و این تصاویر نشان می دهد که این نبرد، چگونه طی سه سال گذشته پیشرفت کرده است.

معترضان عربستانی برای رساندن پیام خود به جهانیان از همه اقدامات خود فیلم و سند تهیه کردند، از جمله اینکه تصاویری را تهیه کردند که به شدت مسئولان سعودی را تحریک کردند، به عنوان نمونه تصویر شاه عربستان را از روی دیوارها کندند یا آتش زدند و این مساله ای است که بسیاری از سعودی ها حتی تصور آن را هم نمی کردند.

اما روزنامه رأی الیوم در این باره نوشت: بسیاری از فعالان شیعه به انتشار مقالاتی در توضیح فیلم یاد شده پرداختند و هاشتگ های بسیاری در شبکه توییتر با عناوین بسیار از جمله اسم القطیف، العوامیه، تحرک سری، تشکر از صفاء الاحمد و غیره منتشر شد.

به نوشته رأی الیوم، مساله قابل توجه، اقدام این افراد در انتشار مطالب مذکور در اینترنت نیست، بلکه حجم فحش و ناسزاهایی است که از سوی طرفداران رژیم سعودی به کسانی نثار شده که شیعیان عربستان را انقلابیونی " مظلوم " یا " محروم از حقوق خود " می دانند.

طرفداران آل سعود معتقدند که شیعیان عربستانی، همین که شهروندان سعودی هستند برایشان کافی است! از نظر آنها، جز در سوریه، " انقلاب " و " انقلابیونی " وجود ندارد؛ و فلسطین هم که مدتهاست از قاموس حکام عرب خلیج فارس حذف شده است.

منبع: العالم

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز