خبرگزاری کار ایران

حیوان خانگی اجداد ما نه سگ بوده‌ است و نه گربه

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۸۰۲۷

مستندات باستان‌شناسی نشان می‌دهد که جوامع بشری در آمریکای جنوبی برای روباه آنچنان حرمتی قائل بودند که این حیوان را در کنار خود دفن می‌کردند.

شواهد جدید حاکی از آن است که شاید مدتها قبل از اهلی شدن سگ، اجداد ما روباه‌ را به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کردند.

دانشمندان از یافتن روباهی که ۱۵۰۰ سال پیش در پاتاگونیای آرژانتین در کنار انسان دفن شده بود، شگفت زده شدند. به اعتقاد آنها محتمل‌ترین توضیح این است که این روباه مونس و همدم انسان یا حیوان خانگی بسیار ارزشمندی بوده است. شواهد جدید حاکی از آن است که شاید مدتها قبل از اهلی شدن سگ، اجداد ما روباه‌ را به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کردند.

بررسی‌های دی‌ان‌ای نشان می‌دهد که این حیوان با شکارچی-گرداورندگان ماقبل تاریخ غذا می‌خورد و در داخل جامعه آنها جایگاهی داشت. روباهی از همین گونه حدود یک دهه پیش در گور بسیار قدیمی‌تری در بخش دیگری از آرژانتین پیدا شد که ممکن است حیوان خانگی بوده باشد، اما رژیم غذایی این حیوان مورد تحلیل قرار نگرفت. دکتر اوفلی لبراسور از دانشگاه آکسفورد گفت: «پیدا شدن روباهی که به این اندازه با جامعه شکارچی-گرداورندگان انس داشته، کشف نادری محسوب می‌شود.» دکتر لبراسور معتقد است که این روباه صرفا یک جایگاه نمادین نداشته است بلکه همدم انسان‌ها بوده است.

بررسی استخوان‌های این روباه نشان داد که متعلق به گونه‌ «دوسیسیون آووس» است که حدود ۵۰۰ سال پیش منقرض شد این روباه در گورستانی در استان «کانیادا سکا» در آرژانتین پیدا شد، جایی که زمانی شکارچی-گرداورندگان در آن زندگی می‌کردند. یافته شدن دندان‌های روباه وحشی در گورستان‌های باستانی در آرژانتین و پرو نشان می‌دهد که این حیوان اهمیتی نمادین داشته است. اما کشف اسکلت تقریبا کامل روباه در گور انسان، یافته‌ای بسیار نادر در دنیای باستان‌شناسی تلقی می‌شود. این روباه که با نام علمی «دوسیسیون آووس» شناخته می‌شود در مقایسه با گونه‌های دیگر، قد و قامتی متوسط دارد و ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم وزن دارد. این گونه روباه حدود ۵۰۰ سال پیش، یعنی چند صد سال پس از ورود سگ‌های اهلی به پاتاگونیا، منقرض شد. این تحقیق با همکاری دکتر سینتیا آبونا از «موسسه تکامل» شهر مندوزا در آرژانتین انجام شد و نتیجه آن در نشریه «جامعه سلطنتی علوم باز» منتشر شده است.

منبع عصر ایران
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز