خبرگزاری کار ایران

طرز تهیه دمی گوجه با ته‌انداز مرغ زعفرانی

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۷۵۴۳

دمی گوجه با ته انداز مرغ زعفرانی نوعی روش پخت دمی گوجه است که با ته‌دیگ مرغ پخته می‌شود و بسیار خوشمزه و مجلسی است.

پلو‌های مخلوط در سفره غذای ایرانی‌ها جایگاه مخصوص به خود را دارند. باقالی پلو، کلم پلو، هویج پلو، شیرین پلو، لوبیا پلو، مرصع پلو، آلبالو پلو و... از انواع پلو‌های مخلوطی هستند که در مهمانی‌ها طرفداران خاص خود را دارند. دمی گوجه یکی از دمی‌های مشهور ایرانی است که طرفداران بسیار زیادی دارد و برای درست کردن آن نیاز به زمان زیادی ندارد و تقریبا یک غذای فوری محسوب میشود. شما میتوانید اینبار دمی گوجه را به شکلی متفاوت درست کنید که هم خوشمزه‌تر است و هم برای پذیرایی از مهمان یک گزینه عالی است. دمی گوجه با ته انداز مرغ زعفرانی شخصیت خاصی به دمی گوجه ساده میبخشد، یک شخصیت خاص و خوشمزه! اگر دوست دارید این غذای خوشمزه را در منزل تهیه کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم

برنج: ۳ پیمانه

گوجه فرنگی: ۵ عدد

سیب زمینی: ۱ عدد

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

ران مرغ: ۲ عدد

فلفل دلمه ای: نصف یک فلفل کوچک

سیر: ۲ حبه

زردچوبه، نمک و فلفل: به میزان لازم

زعفران دم کرده غلیظ: به میزان لازم

آب مرغ: ۲ پیمانه

طرز تهیه

طرز تهیه دمی گوجه با ته‌انداز مرغ زعفرانی

برای درست کردن این غذای خوشمزه ابتدا مقداری روغن داخل یک قابلمه بریزید و وقتی داغ شد، کمی زعفران دم کرده به آن اضافه کنید. حالا تکه‌های مرغ را داخل روغن و زعفران همراه با کمی نمک و فلفل تفت بدهید، سپس حبه‌های سیر را همراه با فلفل دلمه‌ای خرد شده و یک لیوان آب به آن اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا مرغ بپزد. در مرحله بعد پیاز را پوست و به صورت خلالی خرد کنید. مقداری روغن داخل یک قابلمه مناسب بریزید و پیاز‌های خرد شده را به آن اضافه کنید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا پیاز‌ها سرخ شود. سپس کمی زردچوبه، نمک و فلفل اضافه کنید. سیب زمینی را به صورت نگینی خرد کنید و به پیازداغ اضافه کنید.

گوجه فرنگی را میکس یا رنده کنید و همراه با رب گوجه فرنگی به پیاز و سیب زمینی اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید، سپس برنج را که از قبل خیس داده اید، داخل قابلمه بریزید و ۲ پیمانه از آب مرغ پخته را داخل آن بریزید. مراقب باشید آب اضافه نریزید تا دمی شما شفته نشود. صبر کنید آب برنج کشیده شود، سپس قابلمه را از روی اجاق بردارید. کف یک قابلمه نچسب کمی روغن بریزید. مرغ‌های پخته را کف قابلمه بگذارید و کمی زعفران دم کرده روی آن بریزید و برنجی که آبش کشیده شده را روی تکه‌های مرغ بریزید و روی قابلمه دمکنی بگذارید. حرارت را کم کنید و ۴۰ دقیقه زمان بدهید تا برنج دم بکشد، سپس دمی را داخل دیس برگردانید و میل کنید، نوش جان.

نکات مهم

۱ ـ اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را به صورت خام خورد و یا در سالاد‌ها از آن استفاده کرد.

۲ ـ حتما برنج را بعد از پاک کردن با آب ولرم بشویید. توجه داشته باشید که باید آنقدر برنج را بشویید تا رنگ آب شفاف شود. در حین شستشو از چنگ زدن برنج خودداری کنید؛ زیرا باعث خرد شدن برنج می‌شود. برنج باید حدودا ۴ ساعت خیس بخورد. البته این مدت زمان در مورد برنج نو که تازه از شالیزار آمده است و آن را خریداری کرده‌اید، کمتر است. برنج نو را بهتر است نیم ساعت بیشتر خیس نکنید. بعد از خیس کردن برنج با آب ولرم حتما به آن نمک اضافه کنید. اگر قرار است برنج را آبکش کنید، نمک بیشتری بریزید و اگر برنج شما کته است، خیلی کم نمک اضافه کنید.

۳ ـ به جای ران مرغ برای پخت این غذا می‌توانید از سینه یا فیله مرغ هم استفاده کنید. حتما مرغ را با پیاز، دو حبه سیر، چوب دارچین یا برگ بو، مقداری نمک و زردچوبه بپزید تا بوی زحم مرغ گرفته شود.

منبع فرارو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز