خبرگزاری کار ایران

برای خرید طلا جهت سرمایه‌گذاری به این نکات کلیدی توجه کنید

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۴۱۲۲

طلا بیش از آن که یک فرصت سرمایه‌گذاری جهت کسب بازدهی‌های بالاتر از تورم یا بازار‌های موازی خود باشد، یک فرصت جهت حفظ قدرت خرید پول است.

اکثر افراد به دنبال راهی برای حفظ ارزش پول و سرمایه خود هستند، از این‌رو سرمایه‌گذاری با انواع طلا بسیار رایج شده است. این روش سرمایه‌گذاری یکی از روش‌های ایمن و متداول در بین مردم است که از گذشته‌های دور رایج بوده است. از مزایای سرمایه‌گذاری با طلا، می‌توان به عدم نیاز به دانش خاص و رشد نرخ طلا همراه با تورم اشاره کرد؛ به این ترتیب سرمایه شما در بازار متزلزل امروز حفظ خواهد شد. همچنین می‌توانید هر زمانی که بخواهید، با قیمتی تقریباً مشابه در سراسر دنیا طلا را معامله کنید. البته طلا بیش از آن که یک فرصت سرمایه‌گذاری جهت کسب بازدهی‌های بالاتر از تورم یا بازار‌های موازی خود باشد، به عنوان یک فرصت جهت حفظ قدرت خرید پول محسوب می‌شود.

انواع سرمایه گذاری فیزیکی طلا

خرید فیزیکی طلا و سکه از گذشته جزو رایج‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری بوده است که نیاز به دانش و تجربه تخصصی ندارد و تنها با مراجعه به مراکز معتبر در سطح شهر می‌توانید، خرید و سرمایه‌گذاری خود را انجام دهید. اما از آنجایی که نگهداری فیزیکی طلا کاری سخت و پرخطر است، ممکن است این گزینه سرمایه‌گذاری برای برخی افراد مناسب نباشد.

سرمایه گذاری در طلای نو زینتی: خرید طلای زینتی در کنار استفاده شخصی، می‌تواند ارزش پولی خود را حفظ کند. اما در این روش در زمان خرید هزینه‌های مازاد بر اصل طلا نظیر اجرت ساخت، سود طلافروش، مالیات و وزن سنگ‌های غیراصل بسیار زیاد است که این موارد در هنگام فروش از قیمت آن کسر می‌شود. به همین علت، خرید طلای زینتی برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت گزینه مناسبی نیست.

سرمایه‌گذاری در طلای دست دوم: طلای دست دوم که با نام طلای بدون اجرت نیز شناخته شده است، به طلایی گفته می‌شود که از طرف مصرف‌کننده فروخته شده و توسط مغازه‌دار خریداری و مجدد به شخص دیگری به فروش می‌رسد. خرید طلای دست دوم در سال‌های اخیر بسیار زیاد شده است، زیرا علاوه بر سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول خود می‌توانید از آن برای مصارف شخصی نیز استفاده کنید.

سرمایه‌گذاری در طلای آب شده: طلای آب شده در واقع از آب کردن طلا‌های آسیب دیده و غیر قابل فروش در کوره‌های ریخته‌گری به دست می‌آید و یکی از روش‌های محبوب سرمایه‌گذاری در بازار طلای ایران است؛ زیرا در این روش فقط قیمت طلای خام را می‌پردازید و مالیات و اجرت ساخت ندارد. به همین دلیل می‌توان آن را بهترین روش سرمایه‌گذاری در طلا دانست؛ زیرا مزایای آن بسیار زیاد بوده و معایب آن نیز به راحتی قابل حل است.

سرمایه گذاری شمش طلا: یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در طلا خرید شمش است. شمش، طلای خام و مذابی است که در قالب‌های مشخص و استاندارد ریخته شده و به صورت وکیوم شده به فروش می‌رسد. همچنین بر روی این محصولات اطلاعاتی نظیر عیار، نام شرکت تولید کننده، لوگو شرکت، وزن و کد شناسایی برای جلوگیری از تقلب حک شده است.

سرمایه گذاری سکه: خرید سکه طلا، به دلیل ارزش ذاتی آن کالایی کم ریسک به‌شمار می‌رود و با توجه به رشد تورم در کشور، قیمت سکه همواره در حال افزایش بوده است، به همین دلیل بسیاری از افراد این روش را برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا انتخاب می‌کنند.

انواع سرمایه گذاری غیرفیزیکی طلا

در این روش شما دیگر نگران امنیت طلای خود به‌صورت فیزیکی نیستید و کارمزد کمتری در هنگام خرید پرداخت می‌کنید. اما در روش غیرفیزیکی افراد باید با بازار‌های مالی آشنایی داشته و از تخصص مالی بهره‌مند باشند.

 ارز دیجیتال با پشتوانه طلا: برخی از ارز‌های دیجیتال که با طلا پشتیبانی می‌شوند، به رمزارز‌های پشتوانه طلا معروف هستند. ارز‌های دیجیتال که بتوانند ارزش طلا داشته باشند و ماهیت دیجیتالی خود را حفظ کنند و مردم بتوانند از مزایای ذخیره طلا بدون نگهداری و محافظت از شمش‌های طلا استفاده کنند. در حقیقت ارز دیجیتال با پشتوانه طلا توسط ارزش فیزیکی طلا پشتیبانی می‌شود.

خرید طلا در بازار‌های جهانی: فارکس بزرگ‌ترین بازار مالی در دنیا است که در آن انواع ارز‌ها و طلا توسط معامله‌گران با یکدیگر مبادله می‌شود. عمق این بازار و حجم معاملات آن بسیار بالاست و از نقدشوندگی مطلوبی برخوردار است. برای معامله و فعالیت در این بازار محدودیت قانونی زیادی وجود ندارد، اما به واسطه عدم خدمات دهی برخی از بروکر‌های این بازار از کاربران ایرانی با برخی چالش‌ها روبه رو خواهند بود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا: این صندوق‌ها نوعی صندوق سرمایه‌گذاری و قابل معامله در بورس هستند که دارایی سرمایه‌گذاران را حداقل ۷۰ درصد بر روی گواهی سپرده سکه طلا و حداکثر ۲۰ درصد بر روی اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بایستی کد بورسی داشته باشید و میزان سود در آن‌ها به دو فاکتور قیمت دلار و قیمت اونس جهانی بستگی دارد.

گواهی سپرده سکه در بورس کالا: خرید سکه در بورس کالا، یکی از روش‌های غیرفیزیکی سرمایه‌گذاری در طلا است که از طریق خرید گواهی سپرده امکانپذیر است که فرد برای خرید باید حداقل یک سکه یا معادل ۱۰ سهم گواهی خریداری نماید. شما می‌توانید با خرید گواهی سپرده، سکه خود را در زمان تعیین شده تحویل بگیرید یا اینکه اوراق را به شکل سهام نگهداری کنید.

منبع اقتصاد۲۴
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز