خبرگزاری کار ایران

چگونه از تکثیر سوسک فرش در خانه جلوگیری کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۱۵۵۸

سوسک فرش یکی از آفات مزاحم در خانه‌ها است که می‌تواند باعث آسیب به فرش‌ها و پارچه‌های لباس شود.

سوسک های فرش، همانطور که از نامشان پیداست، گاهی اوقات فرش ها را آلوده می کنند. آفت‌ها مانند پروانه‌های لباس از بسیاری از اقلام دیگر متشکل از پشم، خز، نمد، ابریشم، پر، پوست و چرم تغذیه می‌کنند. چنین موادی حاوی کراتین، یک پروتئین حیوانی فیبری است که لاروها قادر به هضم آن هستند. پارچه های پنبه ای و مصنوعی مانند پلی استر و ابریشم مصنوعی به ندرت مورد حمله قرار می گیرند، مگر اینکه با پشم مخلوط شوند، یا به شدت با لکه های غذا یا روغن های بدن کثیف شوند. هجوم سوسک‌های فرش می‌تواند به‌طور ناشناخته ایجاد شود و به اقلام آسیب‌پذیر آسیب برساند.

انواع سوسک فرش 

1. سوسک فرش سیاه

چگونه از تکثیر سوسک فرش در خانه جلوگیری کنیم؟

آفات فرش

سوسک های فرش سیاه (Attagenus unicolor) نام خود را از بدن سیاه خود گرفته اند. به جز پاهای قهوه‌ای، این سوسک‌های فرش بیشتر سیاه هستند.

اعتقاد بر این است که لارو سوسک فرش سیاه بیشترین مشکل را دارد. این سوسک های فرش به مدت چند ماه در مرحله لارو باقی می مانند. اما آنها همچنین می توانند تا 3 سال لارو باقی بمانند.

سوسک فرش سیاه در مکان های تاریک دور افتاده مانند زیر مبلمان تخم می گذارد. اینجاست که لاروها با خوردن لباس، فرش و مبلمان ظاهر می‌شوند.

این سوسک‌های فرش در موزه‌هایی که الیاف طبیعی قدیمی را می‌خورند نیز مشکل‌ساز هستند. در خانه‌ها و موزه‌ها، این سوسک‌های فرش و لاروهای آنها عمدتاً با جاروبرقی مکرر محل برخورد می‌شود.

2. سوسک فرش قهوه ای

چگونه از تکثیر سوسک فرش در خانه جلوگیری کنیم؟

کنترل سوسک فرش

سوسک‌های فرش قهوه‌ای (Attagenus smirnovi) به خاطر بدن قهوه‌ای و دانه‌های قهوه‌ای تیره تا سیاه‌شان معروف هستند. مانند اکثر سوسک های فرش، سوسک فرش قهوه ای به اندازه لارو کوچک است اما می تواند تا 8 میلی متر رشد کند.

این سوسک های فرش آفات شناخته شده ای به ویژه در اروپا دارند. آنها برای چرخه زندگی طبیعی خود مورد مطالعه قرار گرفته اند.

سوسک فرش قهوه ای هر زمان که در خانه زندگی می کند می تواند حداقل 3 ماه در مرحله لارو بماند. خانه های گرم شده به لاروها اجازه می دهد تا ظرف 3 ماه شفیره شوند.

با این حال، اکثر خانه‌ها در طول سال گرم نمی‌شوند، به این معنی که این سوسک‌های فرش می‌توانند در شرایط واقعی حداقل 6 ماه در مرحله لارو باقی بمانند.

آنها در این مدت آسیب قابل توجهی به اطراف خانه وارد می کنند.

ماده بالغ همچنین گرما و رطوبت را به تخم گذاری ترجیح می دهد. هر زمان که یک خانه خشک و خنک است، ماده فقط ممکن است تا 30 تخم بگذارد. یک خانه گرم و مرطوب باعث می شود که ماده به طور همزمان بیش از 50 تخم بگذارد.

سوسک های فرش بالغ این تیره در طول روز دیده می شوند. آنها یک گونه روزانه با ظرفیت پرواز در اطراف خانه هستند، عمدتا برای ایجاد مستعمرات جدید و ایجاد آسیب بیشتر.

3. سوسک خز

چگونه از تکثیر سوسک فرش در خانه جلوگیری کنیم؟

پیشگیری از حمله سوسک فرش

سوسک های خزدار (Attagenus pellio) با بدن سیاه رنگشان شناسایی می شوند. این سوسک‌های فرش تا 1.4 اینچ دارند و در برخی مواقع به داخل خانه راه پیدا می‌کنند.

بیشتر اوقات این سوسک های فرش در لانه پرندگان یافت می شوند. آنها از گیاهان مختلف تغذیه می کنند، اما در داخل خانه که در آن خز، پوست و سایر لباس ها می خورند، مخرب می شوند.

این سوسک‌های فرش در خارج از خانه جفت‌گیری می‌کنند. آنها فقط برای تخم گذاری به داخل خانه ها پرواز می کنند، زیرا خانه ها گرمای دائمی را فراهم می کنند.

سوسک های خز یک بار در سال جفت گیری می کنند که به این معنی است که آنها نیز تنها یک بار در سال وارد خانه می شوند.

4. سوسک فرش متنوع

چگونه از تکثیر سوسک فرش در خانه جلوگیری کنیم؟

راه‌های مبارزه با سوسک فرش

سوسک‌های فرش متنوع (Anthrenus verbasci) از رایج‌ترین انواع سوسک‌های فرش در جهان هستند. این سوسک‌ها که عمدتاً در انگلستان یافت می‌شوند، در بهار و معمولاً همزمان با هوای گرم خوب ظاهر می‌شوند.

دما به طور قابل توجهی بر سوسک های مختلف فرش تأثیر می گذارد. آنها نیاز به زنده ماندن در شب های خنک دارند و اغلب برای تخم گذاری به داخل خانه راه می یابند.

این سوسک ها در لانه پرندگان و لانه پستانداران رایج هستند. آنها در داخل خانه که در آن تخم می گذارند پرواز می کنند.

تخم‌های متنوع سوسک فرش معمولاً در نزدیک‌ترین یا زیر مبلمان، مناطقی از خانه که کمی سرپناه هستند، یافت می‌شوند.

از آنجایی که آنها اغلب با جریان هوا پرواز می کنند، سوسک های متنوع فرش اغلب در مجاری هوا تخم می گذارند.

برخی از سوسک‌های بالغ ترجیح می‌دهند برای یافتن مکانی سرپناه برای تخم‌گذاری دست به کار شوند.

اقلام الیافی کاملا طبیعی در خانه توسط لاروهای این گونه آسیب می بینند. این شامل لباس، حوله، کتانی، پتو و فرش است.

5. سوسک معمولی فرش

چگونه از تکثیر سوسک فرش در خانه جلوگیری کنیم؟

آسیب‌های ناشی از سوسک فرش

این سوسک فرش سیاه (Anthrenus scrophulariae) با فلس های سفید در سراسر جهان و در شمال ایالات متحده یافت می شود.

سوسک های فرش این گونه عمدتاً برای زندگی در فضای باز شناخته شده اند. آنها از شهد و گرده گیاهان تغذیه می کنند و همچنین روی گیاهان و گل ها تخم می گذارند.

سوسک‌های معمولی فرش نیز راه خود را در داخل خانه باز می‌کنند، جایی که در لباس‌ها و فرش‌ها تخم‌گذاری می‌کنند.

لاروها ممکن است در سراسر خانه، از جمله در کابینت ها گذاشته شوند. این سوسک های فرش تا 70 روز طول می کشد تا رشد کنند.

6. سوسک فرش مبلمان

چگونه از تکثیر سوسک فرش در خانه جلوگیری کنیم؟

روش‌های کنترل حشرات فرش

سوسک فرش مبلمان (Anthrenus flavipes) نام خود را از آسیبی که به مبلمان وارد می کند گرفته است. مبلمان اثاثه یا لوازم داخلی یکی از انواع مبلمانی است که بیشترین تأثیر را از این گونه دارد.

سوسک فرش مبلمان نیز در ایالات متحده یافت می شود. ایالت های جنوبی جایی هستند که این گونه پربار است و بیشترین آسیب را ایجاد می کند.

مشکل لارو سوسک فرش مبلمان با عادات غذایی مرتبط است.

اگر اکثر انواع لارو سوسک فرش از الیاف طبیعی تغذیه می کنند، لارو سوسک فرش مبلمان نیز از کپک تغذیه می کند. ممکن است فقط در مناطق با کپک زیاد خانه یافت شود.

این گونه ممکن است در تعداد کمتری در ایالات شمالی، به ویژه در داخل خانه، یافت شود.

سوسک های فرش مبلمان هوای گرم را دوست دارند. در شرایط مناسب، آنها در مقایسه با انواع دیگر سوسک‌های فرش، تخم‌گذاری بیشتری دارند.

سوسک‌های فرش مبلمان ماده می‌توانند در هر بار 100 تخم بگذارند.

7. سوسک فرش آسیایی

چگونه از تکثیر سوسک فرش در خانه جلوگیری کنیم؟

معرفی روش‌های طبیعی برای دفع سوسک فرش

سوسک های فرش آسیا (Anthrenus coloratus) به مواد طبیعی که از حیوانات می آیند آسیب می رسانند. این شامل محصولات خز و خز مانند لباس و همچنین محصولات پشمی مانند فرش های پشمی است.

سوسک فرش آسیایی به دلیل رنگ روشن بدنش اغلب با سوسک معمولی فرش اشتباه گرفته می شود.

منشا دقیق این گونه ناشناخته باقی مانده است. بسیاری معتقدند این سوسک فرش از روسیه می آید.

با این حال، این گونه در حال حاضر در سراسر جهان، از جمله در اروپا و آمریکای شمالی دیده می شود.

بیشتر تهاجمات سوسک فرش آسیایی به موزه ها مرتبط بوده است. حیوانات شکم پر از مکان های مورد علاقه این سوسک های فرش برای تخم گذاری هستند.

چگونه از تکثیر سوسک فرش در خانه جلوگیری کنیم؟

تشخیص حملات سوسک فرش

  حقایقی در مورد سوسک های فرش

سوسک های فرش در خانه ها رایج هستند و آسیب آنها اغلب با پروانه های لباس اشتباه گرفته می شود. بزرگسالان سوسک های بیضی شکل کوچک (1/16 تا 1/8 اینچ) با رنگ های مختلف از سیاه تا الگوهای مختلف «خالدار» هستند. از رنگ های سفید، قهوه ای، زرد و نارنجی. سوسک های فرش بالغ از گرده گل تغذیه می کنند و به پشم و سایر پارچه ها آسیب نمی رسانند. در فصل بهار، آنها اغلب روی طاقچه ها ظاهر می شوند، که نشان می دهد ممکن است هجوم در داخل خانه وجود داشته باشد. سوسک های ماده حدود 50-100 تخم روی مواد آسیب پذیر یا نزدیک آن می گذارند. در حالی که برخی از مکان‌های پرورش ممکن است واضح باشند (مثلاً یک فرش پشمی که در کمد نگهداری می‌شود)، برخی دیگر می‌توانند ظریف باشند، به عنوان مثال، انباشتگی موهای حیوانات خانگی مرتبط با قرنیزها، دریچه‌های هوا و مجاری.    

سوسک های فرش بالغ کوچک هستند و اغلب خالدار یا خالدار به نظر می رسند.

در عرض چند هفته، تخم‌های کوچکی که توسط سوسک‌های بالغ گذاشته می‌شوند، در لاروهای مصرف‌کننده پارچه بیرون می‌آیند. لاروها حدود 1/8 تا 1/4 اینچ طول دارند، به رنگ مایل به قهوه ای مایل به قهوه ای، آهسته حرکت می کنند و  به طور متراکم با کرک یا مو پوشیده شده اند. لاروهای در حال رشد نیز پوست های ریخته شده (پودر شده) را از خود به جای می گذارند. همانطور که آنها در امتداد سطح مواد حساس حرکت می کنند، اغلب لکه های نخی و سوراخ های نامنظم را به جا می گذارند.

  همانطور که قبلا ذکر شد، لارو سوسک فرش از مواد حیوانی، به ویژه پشم، نمد، خز، ابریشم، پر و چرم تغذیه می کند. اقلامی که معمولا مورد حمله قرار می گیرند عبارتند از ژاکت، روسری، کت، پتو، فرش، بالش و روتختی، اثاثه یا لوازم داخلی، اسباب بازی، وسایل تزئینی، و پایه های تاکسیدرمی. لاروها اغلب در داخل چین های پارچه (سجاف، یقه، سرآستین و غیره) در کمدها، صندوقچه ها و جعبه هایی که اقلام برای مدت طولانی نگهداری می شوند، تغذیه می کنند. لباس ها و پتوهایی که به طور منظم استفاده می شوند به ندرت مورد حمله قرار می گیرند. همین امر در مورد فرش هایی که به طور معمول جاروبرقی می شوند صادق است. لبه ها و سطح زیرین فرش ها و فرش ها بیشتر از نواحی بیرونی در معرض آلودگی هستند.

  سوسک‌های فرش می‌توانند روی پرزها، موها و زباله‌هایی که در زیر قرنیزها و داخل دریچه‌ها و مجاری کف جمع می‌شوند رشد کنند. آفات همچنین می توانند روی لانه پرندگان، لاشه حیوانات و حشرات مرده (مگس های خوشه ای، سوسک های خانم، حشرات بدبو، زنبورها و غیره) تکثیر شوند که معمولاً با اتاق زیر شیروانی، دودکش، زیرزمین و وسایل روشنایی مرتبط هستند. بر خلاف پروانه های لباس، برخی از انواع سوسک های فرش دانه ها، غلات، غذای حیوانات خانگی و سایر مواد گیاهی را نیز آلوده می کنند. به دلیل این رژیم غذایی متنوع، آفات را ممکن است تقریباً در هر جایی از خانه ها پیدا کنید، که اغلب از بین بردن آن را به یک چالش تبدیل می کند.    

چگونه از تکثیر سوسک فرش در خانه جلوگیری کنیم؟

راهکارهای موثر برای از بین بردن سوسک فرش

مدیریت هجوم سوک فرش  

جلوگیری از هجوم . مانند پروانه های لباس، بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات سوسک های فرش، پیشگیری است. پشم‌ها و سایر اقلام مستعد باید قبل از نگهداری طولانی مدت، خشک‌شویی یا شسته شوند. تمیز کردن تخم‌ها یا لاروهایی که ممکن است وجود داشته باشند را از بین می‌برد و بوی تعریق را که تمایل به جذب آفات دارد، از بین می‌برد. سپس اقلامی که قرار است نگهداری شوند باید در کیسه ها یا ظروف پلاستیکی محکم بسته بندی شوند.

خانه‌دارانی که قصد استفاده از گلوله‌های پروانه، تکه‌ها یا کریستال‌ها را دارند، باید دستورالعمل‌های برچسب را به دقت مطالعه کرده و دنبال کنند. محصولات فرار و بوی‌ نفتالین یا پارادی کلروبنزن در صورت استفاده نادرست می‌توانند خطرناک باشند. هرگز آنها را در کمدهای باز یا مکان های دیگری که کودکان یا حیوانات خانگی می توانند به آنها دسترسی داشته باشند پراکنده نکنید. بخارات فقط در صورتی در جلوگیری از آفات پارچه موثر هستند که در غلظت کافی نگهداری شوند. غلظت‌های مؤثر را می‌توان با مهر و موم کردن اقلام حساس (با دوز مشخص شده از گلوله‌ها، تکه‌ها یا کریستال‌ها) در کیسه‌های پلاستیکی بزرگ در داخل جعبه‌های محکم به دست آورد.

لباس‌های با ارزشی مانند خز را می‌توان با نگهداری آن‌ها در خزانه‌های سرد در برابر سوسک‌های فرش محافظت کرد، خدماتی که توسط برخی از خزدارها و فروشگاه‌های بزرگ ارائه می‌شود. برخلاف تصور رایج، کمد یا صندوقچه های سرو به ندرت در جلوگیری از آفات پارچه موثر هستند، زیرا مهر و موم برای حفظ غلظت کشنده یا دفع کننده روغن فرار اثر ناکافی است.

کنترل آلودگی ها برای از بین بردن سوسک های فرش، باید همه اقلام آلوده را پیدا کنید. منبع اصلی ممکن است کلاه یا روسری پشمی یا خز که به ندرت استفاده می شود در قفسه ای در گنجه باشد. فرش عتیقه ای که در زیرزمین نگهداری می شود. یا بقایای یک پرنده یا سنجاب در اتاق زیر شیروانی لانه می کنند. سوسک های فرش ترجیح می دهند در مناطق تاریک و دست نخورده که اقلام مستعد برای مدت طولانی نگهداری می شوند، زندگی کنند. هنگام بازرسی لباس، به درزها، چین‌ها (مثلاً سرآستین و یقه‌ها) توجه کنید که لاروها اغلب ترجیح می‌دهند در آنجا تغذیه کنند. لاروها همچنین تمایل دارند لبه‌های پایینی فرش و موکت را آلوده کنند. از انبر سوزنی برای بلند کردن لبه بیرونی فرش دیوار به دیوار از نوار چسب در امتداد قرنیزها استفاده کنید. مکان‌های احتمالی دیگر عبارتند از زیر/داخل مبلمان روکش دار، یا داخل دریچه‌ها و مجاری کف با تجمع مو و پرز حیوانات خانگی. همانطور که قبلا ذکر شد، هجوم ممکن است از لانه پرندگان، لاشه حیوانات یا تجمع حشرات مرده مانند مگس ها یا سوسک های خانه در اتاق زیر شیروانی یا جاهای دیگر نشات بگیرد. مواد گیاهی (غلات، غذای حیوانات خانگی، دانه پرندگان و غیره) که در آشپزخانه ها و زیرزمین ها ذخیره می شوند یا توسط جوندگان ذخیره می شوند، دیگر منابع احتمالی سوسک های فرش هستند.  

چگونه از تکثیر سوسک فرش در خانه جلوگیری کنیم؟

تغذیه سوسک فرش

لارو سوسک فرش از ژاکت ورزشی پشمی تغذیه می کند.  قسمت های پنهان (مانند سرآستین، یقه، چین های پارچه) اغلب ترجیح داده می شوند.  

پس از یافتن، اقلام آلوده و اقلام حساس در مجاورت باید شسته، خشک شویی یا دور ریخته شوند. بسته بندی وسایل آلوده قبل از دفع می تواند به جلوگیری از گسترش بیشتر سوسک ها کمک کند. خشک شویی یا شستشوی داغ تخم ها یا لاروهای موجود را از بین می برد. گرمای تولید شده توسط خشک کن لباس نیز موثر است. جاروبرقی کف، فرش ها و دریچه های گرمایش داخل به طور موثر لاروها و همچنین مو و پرز را از بین می برد که می تواند از هجوم های آینده حمایت کند. حتماً در امتداد و زیر لبه‌های فرش، در امتداد قرنیزها، زیر مبلمان و وسایل انبار شده، و داخل کمدها و مکان‌های ساکتی که سوسک‌های فرش (و پروانه‌های لباس) ترجیح می‌دهند تغذیه کنند، جاروبرقی بکشید.

از بین بردن انباشته‌های پرز و مو می‌تواند به جلوگیری از مشکلات سوسک‌های فرش کمک کند.

حشره کش های اعمال شده روی فرش ها و فرش های آلوده ممکن است به عنوان مکملی برای خانه داری مفید باشد. اسپری‌هایی که برای کنترل کک توصیه می‌شوند، یا با حشرات پارچه‌ای که روی برچسب ذکر شده‌اند، مؤثر هستند. هنگام درمان، به لبه های فرش، اتصالات کف/دیوار، زیر مبلمان و پایین کمدها توجه ویژه ای داشته باشید. لباس ها یا ملافه های آلوده نباید با حشره کش ها درمان شوند.

نکات اضافی برای گروه های در معرض خطرسوس کفرش

تشخیص آلودگی ها  موزه‌ها، قالی‌فروشان، مغازه‌های صنایع دستی، خزدارها و تاکسیدرمیست‌ها در پیشگیری از سوسک‌های فرش و پروانه‌های لباس نقش مهمی دارند. به ویژه مجموعه‌های موزه‌ها می‌توانند آسیب‌های جبران‌ناپذیری از این آفات وارد کنند و پیشگیری را به یک ضرورت تبدیل کنند. برای به حداقل رساندن خطر، اقلام آسیب پذیر باید به طور معمول برای علائم فعالیت آفات مورد بررسی قرار گیرند. اشیایی که به نمایش گذاشته می شوند و در انبار هستند باید از نظر سوراخ، مناطق «چرنده»، موهای جدا شده، خز، یا پر، تار، گلوله های مدفوع، لارو، یا سوسک های بالغ به دقت بررسی شوند. از آنجایی که غذای مورد علاقه لاروها حشرات مرده هستند، مجموعه‌های حشرات نگهداری شده توسط موزه‌ها و علاقمندان باید به طور منظم برای انباشته شدن «گرد و غبار» و زباله‌ها در زیر نمونه‌ها بررسی شوند که نشانه‌ای از وجود این آفات است. (جعبه های جمع آوری محکم مهر و موم شده را می توان با قرار دادن گلوله های پروانه یا نوارهای تیمار شده با دی کلروووس/DDVP در برابر حملات بعدی محافظت کرد.)    

سوسک‌های فرش حشرات مرده را نیز جمع‌آوری می‌کنند (به پوست‌های ریخته‌شده و زباله‌های کنار لاشه سوسک توجه کنید) تله های چسبی که با یا بدون طعمه جذب کننده تهیه شده اند نیز برای تشخیص هجوم مفید هستند. تله‌ها اغلب در آشکار کردن هجوم‌ها در مراحل اولیه، زمانی که آفات تنها با بازرسی به سختی یافت می‌شوند، مؤثر هستند. تله های طعمه دار یا بدون طعمه ممکن است در قفسه ها، داخل کمدها یا هر جا که اقلام مستعد وجود دارد قرار داده شوند. در مکان‌های ذخیره‌سازی یا نمایشگر بزرگ، دستگاه‌ها را می‌توان در یک الگوی شبکه‌ای نصب کرد تا به شناسایی دقیق مواد آلوده کمک کند، به‌عنوان مثال، مناطقی که تعداد بیشتری از سوسک‌ها در آن‌ها صید می‌شوند به مواد آلوده نزدیک‌تر هستند.             

 از آنجایی که برخی از انواع آفات پارچه جذب بوی مشخصی می شوند، مهم است که قبل از سفارش بدانید که کدام نوع سوسک یا پروانه دارید.

ضد عفونی حرارتی  اسپری‌های حشره‌کش اغلب در برابر سوسک‌های فرش کاربرد محدودی دارند، زیرا آفات اغلب در داخل موادی هستند که اسپری‌ها نمی‌توانند در آن‌ها نفوذ کنند. خطر آلودگی و رنگ‌آمیزی استفاده از آن‌ها بر روی اشیاء موزه، لباس‌ها و غیره را نفی می‌کند. چنین اقلامی اغلب می‌توانند با استفاده از فریزر خانگی، یعنی قرار دادن آنها در داخل فریزر به طور مؤثرتر ضدعفونی شوند. برای از بین بردن سوسک های فرش و پروانه لباس، وسایل آلوده باید حداقل به مدت یک هفته در دمای حداقل صفر درجه فارنهایت نگهداری شوند. فریزرهایی که قادر به رسیدن به دمای منفی 20 درجه فارنهایت هستند می توانند تمام مراحل زندگی این  حشرات را در عرض 72 ساعت از بین ببرند.

انجماد روشی موثر برای از بین بردن سوسک های فرش و پروانه های لباس است.

قبل از انجماد، اقلام باید در کیسه های پلاستیکی قرار داده شوند، یا در ورقه های پلی اتیلن پیچیده شده و با چسب مهر و موم شوند. این امر از تشکیل یخ بر روی اجسام در هنگام سرد شدن و تراکم پس از حذف جلوگیری می کند. پس از انجماد، اشیاء باید قبل از بازکردن یا دست زدن بیشتر به دمای اتاق بازگردند (حدود 24 ساعت). برخی از اقلام در دماهای پایین شکننده می شوند و این به کاهش شکستگی کمک می کند.

چگونه از تکثیر سوسک فرش در خانه جلوگیری کنیم؟

تاکتیک های پیشگیری از سوسک فرش

آسیب های سوسک فرش و تاکتیک های پیشگیری

سوسک های فرش آسیب های زیر را در اطراف خانه ایجاد می کنند:

سوراخ های نامنظم در فرش

سوراخ هایی در لباس های پشمی یا نخی مانند ژاکت و شلوار جین نخی

حوله های آسیب دیده

سوراخ هایی روی چرم روی صندلی ها و مبل ها

جدا از آسیب فیزیکی، این حشرات دلایل بهداشتی نیز ایجاد می کنند که با دیدن آنها در داخل خانه نگران باشید.

سوسک های فرش می توانند باعث تحریک پوست و حتی درماتیت شوند. هر زمان که این حشرات را در داخل خانه پیدا کردید، باید با جاروبرقی تمیز شوند تا از مشکلات پوستی بیشتر جلوگیری شود.

لارو سوسک های فرش بیشترین آسیب فیزیکی را ایجاد می کنند. سوسک های فرش می توانند حداقل 3 ماه در مرحله لارو خود باشند. این زمانی است که آنها از محصولات حیوانی مانند الیاف و پوست اطراف خانه تغذیه می کنند.

سوسک های فرش ممکن است در حین شفیره شدن از این نوع مواد تغذیه کنند.

بسیاری از انواع سوسک های فرش می توانند در حال حرکت در خانه و هجوم اتاق های جدید پرواز کنند. گونه های روزانه به راحتی قابل تشخیص هستند.

اما بیشتر سوسک‌ها و لاروهای فرش تنها با جاروبرقی مکرر خانه از بین می‌روند. این کار تمام تخم ها و لاروهای آنها را از بین می برد و آنها را به صورت فیزیکی از خانه حذف می کند.

استفاده از مواد شیمیایی و آفت کش ها توصیه نمی شود زیرا ممکن است به سلامتی خود آسیب وارد کنید. از بین بردن این حشرات با مواد شیمیایی توسط سطوحی که در آنها یافت می شوند محدودتر می شود زیرا پشم برای مقاومت در برابر درمان های شیمیایی شناخته شده نیست.

سوالات متداول درباره سوسک فرش

۱. سوسک فرش چیست؟

سوسک فرش یک نوع آفت است که از مواد حیوانی مانند پشم، نمد، و پر تغذیه می‌کند و به طور معمول در فضاهایی که فرش و موکت وجود دارد یافت می‌شود.

۲. چگونه می‌توان از حمله سوسک فرش جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از حمله سوسک فرش، مهم است که اقلامی که مستعد به آلودگی هستند را به طور منظم تمیز کرده و خشک کنیم. همچنین استفاده از مواد جلوگیری کننده مانند تله های چسبی و نفتالین نیز مفید است.

۳. چگونه می‌توان سوسک فرش را از بین برد؟

برای کنترل سوسک فرش، می‌توان از روش‌های شیمیایی مانند استفاده از حشره کش‌ها یا روش‌های طبیعی مانند استفاده از روش‌های حرارتی یا انجماد استفاده کرد.

۴. آیا سوسک فرش می‌تواند آسیب به انسان‌ها برساند؟

سوسک فرش به طور مستقیم به انسان‌ها آسیب نمی‌رساند، اما ممکن است باعث ایجاد حساسیت یا آلرژی شود. همچنین حمله طولانی مدت سوسک فرش می‌تواند به صحت روانی افراد آسیب برساند.

۵. چگونه می‌توان از حمله سوسک فرش در محل کار جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از حمله سوسک فرش در محل کار، مهم است که فضاها را به دور از آشغال و خرده‌های غذایی نگه داریم و از مواد جلوگیری کننده سوسک فرش استفاده کنیم. همچنین تهویه مناسب و نظافت دوره‌ای نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

منبع بیتوته
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز