خبرگزاری کار ایران

روش دانش‌بنیان برای افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۵۰۴۸

دستگاه ژنراتور نانوحباب یکی از جدیدترین محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان است که علاوه بر آنکه موجب ارتقای بهره‌وری در استخرهای پرورش ماهی می‌شود، افزایش محصولات کشاورزی را از طریق ارتقای جذب کلسیم در گیاه در پی دارد.

سعید مخبری از محققان این شرکت دانش‌بنیان، گفت: محصول دانش‌بنیان ما ژنراتورهای نانو حباب است. این ژنراتورها می‌توانند اکسیژن و گازهای مختلف دیگر همچون ازون را برای گندزدایی و تصفیه فاضلاب به صورت نانو در آب حل کنند.

وی گفت: این محصول دارای کاربرد در آبزی‌پروری و کشاورزی است. کاربرد این دستگاه در آبزی‌پروری موجب می‌شود ۲ تا ۳ برابر تراکم آبزیان در ماهیان سردآبی‌ها را افزایش دهد، ضمن آنکه ۷۰ درصد مصرف برق را کاهش خواهد داد.

مخبری حذف بوی نامطبوع ماهیان و ارتقای کیفیت ماهیان پرورشی را از دیگر مزایای این دستگاه نام برد و یادآور شد: این ژنراتور موجب بهبود ضریب تبدیل غذا به پروتئین، کنترل رشد باکتری‌ها و پیشگیری از بیماری‌ها خواهد شد.

این محقق اضافه کرد: در صنعت آبزی‌پروری دو مساله اکسیژن‌رسانی به آب و میزان نیتروژن ناشی از باقیمانده غذا و فضولات ماهی که موجب آلودگی آب می‌شود، بسیار مهم است. چرا که برای حذف نیتروژن نیاز به اکسیژن است که در گذشته این اکسیژن‌رسانی به آب صورت می‌گرفته، ولی این سیستم نسبت به سیستم‌های گذشته، تا ۸۵ درصد کارایی دارد، در صورتی که کارایی سیستم‌های قبلی تا ۱۸ درصد بوده است.

مخبری خاطر نشان کرد: از دیگر مزایای دستگاه ژنراتور نانوحباب، کاهش مصرف برق و بازدهی بالا است. این دستگاه نسبت به حجم و کیفیت آب مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربر بر اساس میزان اکسیژن محلول در آب و یا بر اساس برنامه زمان‌بندی از این دستگاه بهره‌برداری می‌کند.

وی با اشاره به کاربردهای این سیستم در حوزه کشاورزی، توضیح داد: کاربرد این دستگاه در بخش کشاورزی موجب می‌شود میزان اکسیژن موجود در آبی که برای آبیاری استفاده می‌شود، ارتقاء یابد. زمانی که اکسیژن‌رسانی به ریشه گیاه افزایش می‌یابد، موجب می‌شود که مواد غذایی به راحتی جذب ریشه شوند. کلسیم یکی از مواد ضروری برای گیاه است که به راحتی جذب گیاه نمی‌شود.

مخبری اضافه کرد: برای افزایش کلسیم، کود حاوی کلسیم به گیاه داده می‌شود ولی کلسیم، جذب گیاه نمی‌شود و این سیستم موجب جذب کلسیم مورد نیاز به گیاه می‌شود. جذب کلسیم در گیاه موجب می‌شود دیوار سلولی را قوی می‌کند که در این صورت ماندگاری محصول افزایش خواهد یافت.

منبع ايسنا
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز