خبرگزاری کار ایران

ویدیویی از فرود دیوانه‌وار کپسول فضایی «واردا» از مدار به زمین + فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۳۸۷۶

دوربین داخل کپسول فضایی واردا در تصاویری که یکی از حیرت انگیزترین ویدیوهای تاریخ محسوب می‌شود، از بازگشت دیوانه‌وار آن از مدار زمین تا فرود آمدن روی سطح زمین تصویربرداری کرده است.

فضاپیمای کوچک W-۱ شرکت صنایع فضایی واردا(Varda) در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۲۴ با موفقیت در محدوده آزمایشی و آموزشی یوتا فرود آمد و دوربینی که داخل این کپسول کوچک ۹۰ سانتی‌متری نصب شده بود، تصاویر خیره‌کننده از ورود مجدد آن به جو زمین تا فرود روی سطح سیاره ما را به تصویر کشیده است.

در پایان این ویدیوی پنج دقیقه‌ای، یک جفت پا با کفش‌های گلی را می‌بینید که برای جمع‌آوری چتر نجات و بازیابی کپسول به آن نزدیک می‌شود.

نکته جالب توجه در این ویدیو این است که نه تنها تصویر باکیفیتی دارد، بلکه صدا نیز دارد و صداهای ورود مجدد به جوزمین و فرود روی سطح آن چیزی است که شما را جذب می‌کند.

گفتنی است که فیلم خام و ویرایش نشده کامل این رویداد، ۲۷ دقیقه است که از جدایی کپسول از فضاپیما تا فرود آن را شامل می‌شود.

شرکت واردا اعلام کرده است که سرعت ورود مجدد این کپسول در این رویداد به ۲۵ ماخ(۳۰۸۷۰ کیلومتر بر ساعت) رسیده است.

کپسول W-۱ بخشی از یک فضاپیمای فوتون(Photon) ساخته شرکت راکت‌لب(Rocket Lab) بود که در ژوئن ۲۰۲۳ در ماموریت ترنسپورتر-۸(Transporter-۸) شرکت اسپیس‌ایکس به فضا پرتاب شد و ماموریت کپستون(CAPSTONE) ناسا نیز در این پرواز پرتاب شد.

شرکت واردا از این فضاپیما برای آزمایش فناوری‌های تولیدی در فضا از جمله ساخت دارو استفاده کرد.

این شرکت درون این کپسول توانست بلورهایی از دارویی به نام ریتوناویر(ritonavir) تولید کند که یک داروی ضد ویروسی رشد یافته در محیط ریزگرانش مدار پایین زمین است که می‌تواند برای درمان اچ‌آی‌وی و هپاتیت C مورد استفاده قرار گیرد.

هدف اصلی این شرکت، توسعه زیرساخت‌ها برای دسترسی بیشتر صنایع تجاری به مدار پایین زمین است.

ویل بروی، مدیرعامل واردا در مصاحبه‌ای گفت: ما در فضا مواد دارویی تولید می‌کنیم. حذف جاذبه به ما امکان می‌دهد داروهایی بسازیم که در غیر این صورت نمی‌توانستیم روی زمین بسازیم. گرانش به نوعی مانند یک پارامتر است. اگر یک دکمه جدید را روی اجاق فر خود تعریف کنید، دنیای کاملی از دستور العمل‌های جدید و غذاهای جدید در دسترس قرار می‌گیرد. به طور مشابه، اگر بتوانید گرانش را تغییر دهید، می‌توانید فرآیندهای شیمیایی فرمولاسیون داروها را نیز تغییر دهید.

کپسول W-۱ هشت ماه را با فضاپیمای فوتون که مرحله فوقانی موشک الکترون است، طی کرد که قدرت، نیروی محرکه و ناوبری را برای این کپسول فراهم می‌کرد.

پیتر بک مدیرعامل راکت‌لب در بیانیه مطبوعاتی این شرکت گفت: این ماموریت یک شاهکار خارق‌العاده و نمایش چشمگیر کار تیمی بین تیم‌های راکت‌لب و واردا برای توسعه یک فضاپیمای منحصر به فرد و بسیار توانمند، نشان دادن موفقیت آمیز ساخت در فضا و بازگرداندن کپسول و محصول نهایی دارویی، همگی در اولین تلاش بود.

وی افزود: موفقیت این ماموریت ورود مجدد همچنین به کار ما در زمینه توسعه یک کپسول ورود مجدد برای نوترون کمک می‌کند تا به طور بالقوه ماموریت‌های فضایی انسانی را فعال کنیم.

واردا این کپسول را برای بررسی کامل به دفتر مرکزی خود در کالیفرنیا منتقل کرد و نمونه‌های داروی ریتوناویر را برای تجزیه و تحلیل به یک شرکت داروسازی به نام ایمپرود فارما(Improved Pharma) فرستاد.

واردا همچنین گفت که داده‌های خود را از ورود مجدد با ناسا و نیروی هوایی آمریکا تحت قراردادی که با آنها دارد، به اشتراک خواهد گذاشت.

منبع ایسنا
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز