خبرگزاری کار ایران

چرا زنان باردار غذای خاصی هوس می‌کنند؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۴۶۶۰

از خیارشور و سیب زمینی سرخ کرده گرفته تا پرتقال و بستنی، هوس‌های غذایی زنان باردار، طیف وسیعی از غذاها را در بر می‌گیرد. هوس غذایی، میل شدید به خوردن یک غذای خاص است که لزوماٌ به دلیل گرسنگی نیست و نادیده گرفتن یا مقاومت در برابر آن دشوار است.

به گزارش مدیکال اکسپرس، هوس‌های غذایی دوران بارداری بسیار رایج است. مطالعات نشان می‌دهد که "بین ۵۰ تا ۹۰ درصد زنان باردار حداقل یک بار در طول بارداری خود هوس غذایی را تجربه می‌کنند. بیشتر این زنان در سه ماهه دوم بارداری خود (از هفته ۱۳ تا ۲۷) این هوس را تجربه می‌کنند."

یک تفکر قدیمی می‌گوید "هوس غذایی می‌تواند جنسیت کودک را پیش‌بینی کند، مثلا هوس غذاهای شیرین یعنی این که جنین دختر است و هوس غذاهای ترش و شور نشان‌دهنده پسر بودن جنین است." این تفکر البته علمی نیست. در حقیقت، هوس‌های غذایی در دوران بارداری بسیار منحصر به فرد است.

ما دقیقا دلیل هوس غذا در زنان باردار را نمی‌دانیم، اما ممکن است چند دلیل وجود داشته باشد.

رشد کودک انرژی زیادی می‌طلبد و جای تعجب نیست که نیاز زنان به مواد مغذی خاص مانند آهن، اسید فولیک، منیزیم و کلسیم را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، حجم خون زنان در طول بارداری به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد، به این معنی که نیاز بیشتری برای آب و الکترولیت‌ها (به ویژه سدیم و پتاسیم) وجود دارد.

تغییرات هورمونی که در طول بارداری رخ می‌دهد ممکن است احساس گرسنگی زنان را افزایش دهد. همچنین، بسیاری از زنان می‌گویند که طعم غذاها و نوشیدنی‌ها در دوران بارداری متفاوت است. به طور معمول در این دوران، زنان طعم‌های تلخ مانند طعم‌ سبزیجات، قهوه و یا طعم شیرین میوه‌ها را بیشتر حس می‌کنند.

زنان باردار در نقاط مختلف جهان هوس‌های غذایی متفاوتی دارند. به عنوان مثال، شایع‌ترین ولع غذایی گزارش شده در میان زنان باردار در نیجریه، میوه‌ها و سبزیجات است. در ژاپن برنج رایج‌ترین هوس در زنان باردار است، در حالی که در ایالات متحده، زنان بیشتر هوس شکلات دارند. این تفاوت‌ها ممکن است به دلیل این باشد که چه غذاهایی در دسترس هستند.

البته هوس‌های خاص، مانند خاک یا یخ، می‌تواند نشان‌دهنده بیماری‌های زمینه‌ای باشد که نیازمند درمان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز