خبرگزاری کار ایران

معماری که از یک خانه 6 متری قصر ساخت+عکس

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۳۴۶۴

یک استودیوی معماری ویتنامی، در زمینی با مساحت ۲۴ متر مربع (طول و عرض ۶ در ۴ متر)، یک خانۀ ۵ طبقه برای استفادۀ یک خانواده بنا کرده است.

استودیوی «اودو» که در سال ۲۰۲۱ توسط مجلۀ معتبر «دزین» به عنوان یکی از استودیو‌های معماری آینده‌دار شناخته شد، این خانه را در زمینی بنا کرده که نه تنها مساحت کمی دارد بلکه تقریبا از هر چهار طرفش هم در احاطۀ ساختمان‌های مجاور قرار دارد.

یک کوچۀ باریک با عرض ۱ متر و ۲۰ سانتیمتر تنها راه ورود و خروج این خانه است.

این خانه در یک محلۀ بسیار پرتراکم در پایتخت ویتنام ساخته شده

با همۀ این‌ها و با وجود اینکه این خانه در محله‌ای بسیار پرتراکم در شهر هانوی قرار گرفته، معماران تلاش کرده‌اند آن را تا سرحد امکان پر از نور و هوای آزاد و در ارتباط با طبیعت بنا کنند؛ و باید گفت به طرز غافلگیرکننده‌ای موفق هم شده‌اند.

با وجود کوچک بودن فضا، معماران از در نظر گرفتن محل‌هایی برای کاشت بوته و حتی درخت غافل نشده‌اند. آن‌ها همچنین با طراحی دیوار‌ها و پله‌های روزنه‌دار و پنجره‌های بزرگ، احساسی از گشودگی و وسعت را به ساختمان بخشیده‌اند.

معماران می‌گویند: «ایدۀ اصلی در ساخت این خانۀ ۵ طبقه، به حداکثر رساندن دسترسی به نور و تهویۀ طبیعی، ایجاد فضای سبز تا حد ممکن و همینطور ایجاد ارتباط حداکثری بین طبقات مختلف بوده است».

طراحی داخلی بنا به این صورت است که یک اتاق اصلی در طبقۀ همکف قرار دارد و پلکان‌های داخلی، دسترسی به طبقات بالاتر را فراهم می‌کنند.

اتاق‌های خواب در طبقات اول تا سوم قرار گرفته‌اند و هر کدام حمام و سرویس بهداشتی خودشان را دارند. بالاترین طبقه هم علاوه بر یک اتاق استراحت، دارای یک بالکن کوچک نیز هست که امکان استفاده از هوای آزاد و تماشا کردن محیط بیرون را فراهم می‌کند.

در کمترین فضا‌های اطراف و درون خانه، درخت‌هایی کاشته شده‌اند تا احساس احاطه شدن در یک محیط طبیعی را به ساکنان خانه ببخشند. تقریبا در هر طبقه از خانه یک درخت کاشته شده، حتی در گوشۀ پلکان‌ها؛ دیوار‌های شیشه‌ای و فضا‌های باز، امکان رسیدن نور به این درخت‌ها را فراهم کرده‌اند. وجود درختانی که در طبقات بالا کاشته شده‌اند، احساس زندگی در یک باغ معلق را به ساکنان خانه می‌بخشد.

انتخاب استودیوی اودو به عنوان یک استودیوی آینده‌دار معماری در سال ۲۰۲۱، به خاطر همین خلاقیت در ایجاد ارتباط بین ساختمان و طبیعت، آن هم در محیط‌هایی محدود و کوچک بوده است.

 

منبع: فرادید

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز