خبرگزاری کار ایران

5 علت خالی کردن ترمز که هر راننده ای باید بداند !

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۲۸۵۵

در این مقاله، علت‌های خالی کردن لنت ترمز و اقدامات مهم پس از آن را بررسی کرده و راهکارهای جلوگیری از آن را بیان می‌کنیم.

ممکن است در هنگام رانندگی به طور ناگهانی متوجه شوید که ترمز خودروی شما دیگر کار نمی‌کند. این وضعیت بسیار خطرناکی است چراکه هر چقدر پدال ترمز را فشار دهید؛ نتیجه‌­ای نخواهید گرفت. اصطلاحا به این مشکل، خالی کردن ترمز گفته می‌شود. اگر خودروی شما در زمان رانندگی، ترمز خالی کند؛ می‌تواند منجر به تصادف، واژگونی خودرو یا بروز حوادث ناگواری شود که در بسیاری از موارد جبران ناپذیر هستند.

خالی شدن ترمز می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد که با شناخت علت­‌های بروز و راه‌های جلوگیری آن، می‌توان مانع از وقوع چنین اتفاقات ناخوشایندی شد.

خالی شدن ترمز به چه معناست؟

ترمز خودرو یکی از اصلی‌­ترین قطعات آن است و عملکرد سیستم ترمز به شکل صحیح، از مهم‌ترین بخش‌های امنیتی خودرو به شمار می‌رود. بدیهی است زمانی که پدال ترمز را فشار دهید از سرعت ماشین کم شود؛ اما اگر این اتفاق نیفتد چه پیش خواهد آمد؟

پدال ترمز باید در حد نرمالی سفت باشد تا با اعمال کوچک‌ترین فشاری، از سرعت و شتاب خودرو کم کند؛ اما اگر نتواند این کار را انجام دهد؛ نرم می‌شود و هرچه پایین ‌رود نتیجه‌­ای نمی‌دهد. منظور از خالی شدن ترمز این است که سیستم ترمز خودرو به دلایل مختلفی از کار ­افتاده و نمی‌تواند خودرو را متوقف کند.

5 علت خالی کردن ترمز که هر راننده ای باید بداند !

دلایل خالی کردن ترمز

پدال ترمز می‌تواند به خاطر دلایل متفاوتی خالی شود. شاید چشم بستن بر روی مشکلات دیگر خودرو، ضرر چندانی نرساند اما چشم‌پوشی از مشکلات سیستم ترمز، ریسک بالایی به همراه دارد. اگر مشاهده کردید که در هنگام ترمزگیری، پدال ترمز نرم‌تر شده و یا به زمین می­افتد، منتظر خالی کردن ترمز خودرو باشید. در ادامه به دلایل اصلی بروز این مشکل پرداخته شده است.

  • 1. هوا گرفتن ترمز

از شایع‌ترین دلایلی که می‌تواند علت خالی شدن ترمز باشد؛ وجود هوا در سیستم ترمز است. در واقع اگر هوا وارد خطوط ترمز شود؛ می‌تواند از جریان درست روغن ترمز جلوگیری کند و سبب نرم شدن پدال ترمز شود. برخلاف روغن ترمز، هوا قابل تراکم است؛ بنابراین باید سیستم ترمز عاری از هوا باشد تا فشاری سریع دریافت کند. تنها راهی که سبب حذف هوا از روغن ترمز می‌شود؛ تخلیه و شستشوی روغن ترمز از داخل سیستم ترمز است.

  • 2. آسیب دیدن کالیپرهای ترمز

کالیپرهای ترمز می‌توانند بر اثر خوردگی، سبب نشت مایع ترمز شوند. اگر کالیپر ترمز آسیب ببیند و نشتی داشته باشد؛ می‌تواند باعث شود که پدال ترمز به شدت پایین بیاید و ترمزگیری به خوبی انجام نشود.

  • 3. نشتی مایع ترمز

یکی از رایج‌­ترین دلایلی که سبب خالی شدن ترمز می‌شود؛ نشت مایع یا همان روغن ترمز است. این نشتی اغلب به دلیل زنگ‌­زدگی اتصالات قطعات سیستم ترمز اتفاق می­افتد. اگر در زیر خودروی خود، مایع یا روغن ترمز مشاهده کردید؛ بهتر است برای نشتی روغن، سریعا اقدام کنید. هنگامی که با وجود نشت مایع ترمز، پدال ترمز را فشار می‌دهید؛ روغن ترمز بیرون می‌ریزد و زمانی که پا را از روی پدال برمی‌دارید؛ به جای روغن، هوا به داخل سیستم ترمز مکیده می‌شود. بروز این شرایط موجب خلل در عملکرد درست ترمز می‌شود.

5 علت خالی کردن ترمز که هر راننده ای باید بداند !

  • 4. فرسوده شدن سیلندر اصلی

سیلندر اصلی به عنوان قلب سیستم ترمز، وظایف مهمی را برعهده دارد. این قطعه، مایع ترمز را نگه می‌دارد؛ فشار هیدرولیک ایجاد می‌کند و آن را به ترمزهای جلو و عقب خودرو اعمال می‌کند. زمانی که سیلندر اصلی فرسوده شود؛ می‌تواند دو نوع نشتی ایجاد کند: نشتی خارجی روغن ترمز و نشتی داخلی که از کاسه نمد پیستون آسیب­دیده، نشات می‌گیرد. هر دو نوع نشتی سیلندر، فشار هیدرولیک به ترمزها را کاهش می‌دهند و سبب خالی کردن ترمز می‌شوند.

معمولا در اکثر مواقع، ترمزها به درستی عمل می‌کنند. اما ممکن است در مواقعی نیز، زیر پا خالی شود و پدال ترمز بیش از حد به سمت پایین رود. اگر خودروی شما سیستم ترمز ABS داشته باشد؛ خالی شدن پدال ترمز می‌تواند به دلیل خرابی بلوک ABS یا خرابی پمپ اصلی ترمز باشد. به عنوان مثال علت خالی کردن ترمز پراید نیز در همین دسته قرار می‌گیرد.

چرا که این خودرو به سیستم ABS مجهز شده است. درصورتی که سیستم ترمز خودروی شما از نوع ABS نباشد؛ علت خالی شدن ترمز به خرابی پمپ اصلی آن برمی‌گردد. همچنین اگر پدال ترمز بیش از حد به زمین نزدیک شود؛ مواردی همچون هوا گرفتن سیستم ترمز، رطوبت گرفتن روغن ترمز، رگلاژ نبودن کاسه چرخ‌ها و خرابی پمپ ترمز از شایع‌ترین علل آن به شمار می‌روند. در مواردی هم به علت خرابی بوستر، پدال ترمز سفت است اما عملکرد خوبی ندارد.

بعد از خالی کردن ترمز باید چه کاری انجام دهیم؟

اگر در هنگام رانندگی ترمز خالی شود، بسیار خطرناک است. مخصوصا اگر در مسیرهای کوهستانی و پیچ‌­ها قرار داشته باشید. این پدیده به دلایل متعددی ممکن است رخ دهد اما زمانی که ترمز خالی می‌کند؛ باید چه اقداماتی انجام داد؟ در ادامه به چند نکته حیاتی و راهکار ساده اشاره شده است که هنگام مواجه شدن با این وضعیت، در توقف خودرو به شما کمک می‌کند.

5 علت خالی کردن ترمز که هر راننده ای باید بداند !

اگر در زمان رانندگی متوجه شدید که ترمز خودرو کار نمی‌کند؛ ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید. سپس با معکوس کردن دنده‌­ها، ماشین را متوقف سازید. مثلا اگر در هنگام خالی کردن ترمز، دنده 4 بودید؛ با گاز ندادن و به کمک کلاچ، باید دنده‌­های ماشین را کم کنید تا به دنده یک برسید. اگر خودروی شما گیربکس اتوماتیک است، با فعال کردن حالت تیپ ترونیک، از دنده دستی استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که ممکن است ترمزهای عقب خودرو کار کنند. پس در زمان معکوس کردن دنده‌­ها، پدال ترمز را فشار دهید تا کمی از سرعت خودرو کاسته شود.

پس از آن که توانستید سرعت خودرو را تا آخرین حد ممکن کاهش دهید؛ می‌توانید از ترمز دستی کمک بگیرید. در این زمان، ترمز دستی را به سرعت و یکباره بالا نکشید. ابتدا با فشردن دکمه ترمز دستی، آن را تا نیمه بالا بکشید و با کاهش سرعت، آن را چندین بار به آرامی بالا و پایین ببرید تا در این شرایط خالی شدن ترمز، موفق به توقف خودرو شوید. لازم به ذکر است که اگر ترمز دستی خودروی شما برقی باشد؛ باید مسافت بیشتری را برای انجام این کار طی کنید.

جلوگیری از خالی کردن ترمز

اگر در زمان رانندگی، ترمز خودرو خالی شود یا به عبارتی ببرد؛ امنیت خودرو به خطر می­افتد و حتی ممکن است خودرو واژگون یا چپ شود. با اینکه خالی کردن ترمز، ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، اما این اتفاق معمولا علایمی دارد و یکباره و بدون هیچ هشدار قبلی صورت نمی‌گیرد. از این­ رو جلوگیری و اجتناب از بروز چنین حوادثی اهمیت بالایی دارد.

به عنوان مثال، اگر متوجه نرم شدن ترمزهای خود و یا کاهش فشار ترمز شدید؛ سریعا به دنبال نشتی و رفع آن باشید تا از وقوع حوادث ناگوار و آسیب دیدن قطعات خودرو جلوگیری کنید.

برای جلوگیری از خالی کردن ترمز، باید به قطعات سیستم ترمز نیز اهمیت بدهید. یکی از مهم‌ترین قطعات موجود در سیستم ترمز،لنت ترمز است. این قطعه مهم‌ترین نقش را در توقف و ایستادن خودرو ایفا می‌کند.

منبع: دلگرم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز