خبرگزاری کار ایران

چه اسیدی رنگ و لکه های قوی روی خودرو را میبرد ؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۱۱۲۷

اسید رنگ‌ بر، یک ماده بسیار مفید برای از بین بردن رنگ ماشین است. این ماده بر دو پایه قلیایی و اسیدی موجود است و معمولا بدون آنکه به رنگ اصلی بدنه آسیب وارد کند، لکه‌ های رنگ روی ماشین را از بین می‌برد.

به گزارش ایلنا، لکه شدن رنگ خودرو مشکل رایجی است که صاحبان خودرو با آن مواجه می‌شوند. لکه‌ها می‌توانند خودروی شما را زشت جلوه دهند، ارزش آن را کاهش دهند و حتی منجر به خوردگی و زنگ‌زدگی شوند. روش‌های مختلفی برای از بین بردن لکه‌های رنگ خودرو وجود دارد، اما همه آن‌ها به یک اندازه موثر نیستند.

چه زمانی نیاز به از بین بردن رنگ ماشین داریم؟

لکه شدن رنگ ماشین می‌تواند به دلایل مختلفی مانند تصادف، خراشیدگی، فضولات پرندگان، شیره درختان و قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی مختلف رخ دهد. برای جلوگیری از آسیب بیشتر به رنگ خودرو، حذف لکه‌های رنگ در اسرع وقت ضروری است. هر چه بیش‌تر صبر کنید، پاک کردن لکه‌ها سخت‌تر خواهد بود. در ادامه دلایل مختلفی که ممکن است باعث شود بخواهیم رنگ اتومبیل را پاک کنیم با هم بررسی می‌کنیم.

  • رنگ آمیزی مجدد

اگر رنگ خودروی شما به مرور زمان از بین رفته یا خراشیده شده است، حذف رنگ موجود اولین قدم برای رنگ آمیزی مجدد آن است. پاک کردن رنگ قدیمی، زیرسازی تمیزی برای چسبیدن رنگ جدید ایجاد می‌کند.

چه اسیدی رنگ و لکه های قوی روی خودرو را میبرد ؟

  • تغییر رنگ

ممکن است بخواهید رنگ ماشین خود را تغییر دهید. برای مثال ماشین خود را از سفید به مشکی تبدیل کنید یا رنگ آن را از سادگی خارج کرده و مثلا رنگ صدفی را روی ماشین خود اعمال کنید. در این صورت، قبل از اعمال یک لایه رنگ جدید به رنگ دلخواه، لازم است رنگ موجود را پاک کنید. به همین دلیل دانستن این موضوع که چه اسیدی رنگ ماشین را از بین می‌برد به شما کمک خواهد کرد.

  • زنگ زدایی

در صورت وجود لکه‎های زنگ بر روی بدنه خودرو، برای حل این مشکل لازم است بدانیم که چگونه رنگ ماشین را خراب کنیم. زیرا برای از بین بردن زنگ زدگی لازم است ابتدا رنگ اطراف ناحیه زنگ زده را پاک کنیم. در ادامه می‌توانیم رنگ جدیدی را در آن ناحیه اعمال کنیم.

روش‌های از بین بردن رنگ خودرو چیست؟

روش‌های مختلفی برای از بین بردن رنگ خودرو وجود دارد. برخی از افراد از وسایل خانگی مانند خمیر دندان، جوش شیرین و سرکه استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از محصولات پاک کننده تجاری استفاده می‌کنند. اثربخشی این روش‌ها بسته به شدت لکه و نوع رنگ متفاوت است.

روش‌های شیمیایی

رنگ‌برهای شیمیایی در شکستن رنگ و از بین بردن پیوند بین رنگ و سطح بسیار مؤثر هستند. سرعت کار در روش‌های شیمیایی نسبت به روش‌های فیزیکی بیش‌تر است و می‌توانند اکثر رنگ‌ها را طی یک مرحله حذف کنند. از طرفی روش‌های شیمیایی مانند روش‌های مکانیکی به سطح زیرین آسیب نمی‌رسانند. با این حال، کار کردن با این مواد شیمیایی می‌تواند خطرناک باشد و اغلب بخارات شدیدی تولید می‌کنند و به همین دلیل هنگام استفاده از آن‌ها باید اقدامات ایمنی مناسب انجام شود.

چه اسیدی رنگ و لکه های قوی روی خودرو را میبرد ؟

  • اسیدها: اسیدهای قوی مانند اسید کلریدریک، اسید هیدروفلوئوریک و اسید فسفریک می‌توانند رنگ خودرو را حل کرده و از بین ببرند. با این حال، برای این کار لازم است به خوبی بدانید که چه اسیدی رنگ ماشین را از بین می‌برد.

  • رقیق‌کننده‌های رنگ: حلال‌هایی مانند استون و MEK (متیل اتیل کتون) می‌توانند رنگ را حل کنند. آن‌ها بسیار فرار و قابل اشتعال هستند و برای استفاده از آن‌ها به تجهیزات ایمنی و تهویه مناسب نیاز دارید.

تفنگ‌های حرارتی

تفنگ‌های حرارتی از حرارت بالا برای نرم کردن پیوند بین رنگ و سطح استفاده می‌کنند تا بتوان رنگ را خراش داد. تفنگ‌های حرارتی برای حذف رنگ نقطه‌ای کوچک یا پروژه‌هایی که می‌خواهید رنگ اطراف آن ناحیه را حفظ کنید، خوب هستند. با این حال، اگر به درستی استفاده نشود، می‌تواند به سطح زیرین آسیب برساند و ممکن است تمام آثار رنگ را از بین نبرد.

روش‌های مکانیکی

از روش‌های مکانیکی بیش‌تر برای حذف کامل رنگ یا آماده‌سازی سطح برای رنگ جدید استفاده می‌کنیم. این روش‌ها موثر هستند اما نیاز به کار فیزیکی زیادی دارند و می‌توانند به سطح زیر رنگ آسیب برسانند.

سنباده کاری: انواع مختلف سنباده کاری معمولاً برای مناطق کوچک یا به عنوان آخرین مرحله پس از حذف رنگ با روش‌های شیمیایی استفاده می‌شود.

سندبلاست: در این روش با فشار هوای بسیار زیاد و با کمک روش‌های مکانیکی، رنگ ماشین از بین برده می‌شود. این روش نیز جزو روش‌هایی است که نیاز به تجهیزات خاص دارد.

بهترین روش برای از بین بردن رنگ ماشین کدام است؟

پاسخ این سوال به عوامل زیادی بستگی دارد. می‌خواهید کل رنگ ماشین را از بین ببرید یا قصد دارید فقط رنگ یک ناحیه را پاک کنید؟ جنس رنگ ماشین شما چیست؟ و… . تمام این عوامل بر انتخاب شما اثر می‌گذارد. اما اگر قصد جمع‌بندی داشته باشیم، اسیدها یکی از بهترین انتخاب‌ها هستند.

چه اسیدی رنگ و لکه های قوی روی خودرو را میبرد ؟

از بین بردن رنگ ماشین با اسید فرایندی سریع است، طی یک مرحله انجام می‌شود و نیاز به دستگاه‌های هزینه‌بر یا کار فیزیکی زیاد ندارد. برای استفاده از اسیدها لازم است نکات ایمنی را رعایت کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که قویترین اسید خورنده رنگ لزوما بهترین انتخاب نیست.

چه اسیدی رنگ ماشین را از بین می‌برد؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، اسیدها یکی از بهترین انتخاب‌ها برای از بین بردن رنگ ماشین هستند. در این‌جا به این سوال پاسخ می‌دهیم که چه اسیدی رنگ ماشین را از بین می‌برد؟

هیدروکلریک اسید (HCl)

هیدروکلریک اسید که به نام اسید موریاتیک نیز شناخته می‌شود، یک اسید بسیار خورنده است که می‌تواند به سرعت رنگ ماشین را از بین ببرد. برای استفاده از این اسید باید دقت کنید که ممکن است به درزگیر پنجره، لاستیک و قطعات تزئینی خودرو نیز آسیب برساند. پس پیش از کار با این اسید، بهتر است قطعات گفته شده را از ماشین جدا کنید و پس از اتمام کار مجددا نصب نمایید.

اسید فسفریک

اسید فسفریک با آهن موجود در فولاد واکنش می‌دهد تا زنگ زدگی را از بین ببرد. همچنین با ترکیبات فلزی موجود در رنگ خودرو واکنش نشان می‌دهد تا رنگ را تجزیه و حل کند. اسید فسفریک ممکن است به سرعت HCl به صفحات فلزی زیرین آسیب نرساند، اما همچنان یک پاک کننده رنگ موثر است. کار با اسید فسفریک راحت‌تر از کار با هیدروکلریک اسید است.

استون

استون در واقع یک حلال آلی است، اما وقتی با اسیدی مانند HCl یا اسید فسفریک ترکیب شود، به تسریع واکنش شیمیایی برای شکستن رنگ خودرو کمک می‌کند. استون به اسید کمک می‌کند تا به رنگ نفوذ کند و به آن اجازه می‌دهد به طور کامل با تمام لایه‌های رنگ و پرایمر واکنش نشان دهد. مخلوط استون-اسید باعث می‌شود که کارهای رنگ آمیزی خودرو سریع‌تر انجام شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز