خبرگزاری کار ایران

طرز تهیه دلال یا نمک سبز خانگی اصل گیلانی و مازندرانی

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۶۳۶۶

دلال به عنوان چاشنی و نمک برای طعم دادن به انواع میوه‌های ترش مزه مثل کیوی، پرتقال ترش، چغاله بادام، گوجه سبز و … و برای تهیه انواع بورانی و ماست و سکنجبین استفاده می‌شود.

به گزارش ایلنا، َدلار، دَرار یا دَلال، در گویش‌های مختلف شمالی که با کسره روی حرف «د» هم خوانده می‌شود، یک چاشنی معروف گیلانی و مازندرانی است. دلال به عنوان چاشنی و نمک برای طعم دادن به انواع میوه‌های ترش مزه مثل کیوی، پرتقال ترش، چغاله بادام، گوجه سبز و … و برای تهیه انواع بورانی و ماست و سکنجبین استفاده می‌شود. اما می‌دانید طرز تهیه دلال یا نمک سبز خانگی چگونه است؟ دلال یا دلار با استفاده از سبزی‌های معطر و نمک تهیه می‌شود؛ اما محتویات سبزی دلال چیست؟ در این مقاله از  می‌توانید با طرز تهیه نمک سبز یا دلال مرحله به مرحله آشنا شوید.

دلار یا دلال با سبزی محلی چیست؟

طرز تهیه دلال یا نمک سبز خانگی اصل گیلانی و مازندرانی

دلال یا به زبان محلی دلار یا درار یک نوع چاشنی معروف در شمال کشور است که از ترکیب سبزی‌های معطر محلی با نمک تهیه می‌شود. این چاشنی عطر بی‌نظیری دارد و از آن برای خوش‌طعم کردن خیار، ماست، دوغ، گوجه سبز، پرتقال ترش، کیوی ترش و چاقاله استفاده می‌شود.

این چاشنی به عنوان جایگزینی خوش‌طعم برای نمک استفاده می‌شود. از طرف دیگر سبزی‌های به کار رفته در دلال طبع گرم دارند و جلوی سردی میوه‌ها و لبنیات را می‌گیرند و طبع آن‌ها را معتدل می‌کنند.

طرز تهیه دلال یا نمک سبز خانگی

طرز تهیه دلال یا نمک سبز خانگی اصل گیلانی و مازندرانی

 

مدت زمان آماده سازی دلال: ۳۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه دلال خانگی

  • گشنیز: ۳۵۰ گرم

  • کوتکوتو: ۲۰۰ گرم

  • بو انجیر: ۲۰۰ گرم

  • چوچاق: ۱۰۰ گرم

  • نعناع: ۱۰۰ گرم

  • نمک: ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه سبزی دلار

طرز تهیه دلال یا نمک سبز خانگی اصل گیلانی و مازندرانی

اولین قدم برای درست کردن دلال یا نمک سبز خانگی آماده کردن محتویات سبزی دلال است. به طور کلی این چاشنی گیلانی با استفاده از سبزی‌های محلی تهیه می‌شود. از همین رو بهتر است اگر گذرتان به شهرهای شمالی خورد حتماً این سبزی‌ها را از بازارهای محلی شمال تهیه کنید و بعد اقدام به تهیه دلال نمایید.

با این روش دلال شما طعمی اصیل و خوشمزه پیدا می‌کند و بسیار خوش‌طعم‌تر می‌شود. در صورتی که به سبزی‌های محلی تازه دسترسی ندارید، می‌توانید آن‌ها را حذف کنید و از نعناع و گشنیز تازه برای تهیه دلال استفاده کنید. در ادامه این بخش می‌توانید با جزئیات و طرز تهیه سبزی دلال شمالی به روش گیلانی و مازندرانی آشنا شوید.

مرحله اول؛ پاک کردن سبزیجات دلار

در اولین مرحله از طرز تهیه دلال یا نمک سبز در خانه باید سبزی‌ها را پاک کنید و برگ‌های زرد و خراب را از آن جدا کنید. از آنجایی که نعناع برگ‌های ضخیمی دارد، بهتر است ساقه آن را کوتاه کنید، اما بهتر است ساقه بقیه سبزیجات را دور نریزید.

مرحله دوم؛ شستن سبزیجات دلال

بعد از پاک کردن محتویات سبزی دلال باید سبزی‌ها را داخل یک سطل آب بریزید و چندین بار بشویید تا آلودگی‌ها و خاک‌های به جا مانده در لابه لای ساقه و برگ‌های آن‌ها کاملاً تمیز شود.

مرحله سوم؛ خشک کردن سبزی‌های نمک سبز

در این مرحله از طرز تهیه دلال یا نمک سبز باید سبزی‌های شسته شده را داخل آبکش بریزید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود. سپس می‌توانید یک پارچه پهن کنید و سبزی‌ها را برای چند دقیقه روی پارچه بریزید تا کاملاً خشک شوند و رطوبت آن‌ها گرفته شود.

مرحله چهارم؛ خرد کردن سبزی‌های دلال

طرز تهیه دلال یا نمک سبز خانگی اصل گیلانی و مازندرانی

 

بعد از این که همه سبزی‌ها به طور کامل خشک شدند، در این مرحله از طرز تهیه دلال باید سبزی‌ها را خرد کنید. برای این کار می‌توانید از دستگاه غذاساز یا سبزی خردکن استفاده کنید. سبزی‌ها باید کاملاً ریز و خرد شوند و از همین رو بهتر است چند بار آن‌ها را خرد کنید و یا از چرخ گوشت یا آسیاب برقی برای خرد کردن سبزی‌های دلار استفاده کنید.

مرحله پنجم؛ اضافه کردن نمک به دلال

بعد از خرد کردن محتویات سبزی دلال باید نمک را کم کم به آن اضافه کنید. در واقع نمک باید بعد از یک مرحله خرد کردن سبزی‌ها به آن‌ها اضافه شود. اگر نمک را دیر به سبزی‌ها اضافه کنید، رنگ دلار شما تیره می‌شود. از همین رو بهتر است برای حفظ رنگ زیبای دلار نمک را سریع بعد از خرد کردن سبزی به آن اضافه کنید.

برای تهیه انواع چاشنی و ادویه جات از جمله نمک از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.

مرحله ششم؛ نگهداری دلال

نگهداری سبزی دلار بسیار راحت است. بعد از درست شدن دلال باید آن را داخل شیشه‌هایی با درب محکم بریزید. بهتر است یک شیشه کوچک را برای مصرف روزانه در یخچال قرار دهید و بقیه دلال را داخل شیشه‌های بزرگ‌تر ریخته و در فریزر بگذارید.

توجه داشته باشید که نگهداری طولانی مدت دلال در یخچال موجب تیره شدن رنگ آن می‌شود و کیفیت دلال را کاهش می‌دهد. بنابراین اگر زیاد از دَرار استفاده نمی‌کنید، بهتر است آن را در فریزر قرار دهید و هر زمان که لازم داشتید از فریزر خارج کنید.

منبع:مجله کوروش

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز