خبرگزاری کار ایران

هر چه باید در مورد التهاب مفاصل بدانیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۶۷۵۱

آرتریت به التهاب مفاصل گفته می‌شود که ممکن است یک یا چند مفصل را درگیر کند. علائم آرتریت معمولاً با گذشت زمان خود را نشان می‌دهند اما این امکان که به طور ناگهانی ظاهر شوند نیز وجود دارد.

به گزارش ایلنا، بیش از 100 نوع مختلف آرتریت با دلایل و روش‌های درمانی متفاوت موجود است.

●استئوآرتریت (OA) شایع ترین نوع آرتریت بوده و دیگر انواع رایج آن عبارتند از:

○آرتریت روماتوئید (RA)

○آرتریت پسوریاتیک (PSA)

○نقرس

●سن معمول برای ابتلا به آرتریت روماتوئید (RA) بین 30 تا 50 سالگی است. با این حال، ممکن است کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوان‌تر را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

●استئوآرتریت (OA) معمولاً بعد از سن 50 یا 60 سالگی ایجاد می‌شود، اما شواهدی از رادیوگرافی مبنی وجود استئوآرتریت در زنان 40 ساله، یافت شده است. همچنین این بیماری در افراد دارای اضافه، شیوع بیشتری دارد.

●علائم آرتریت چیست؟درد مفاصل، سفتی و تورم شایع ترین علائم آرتریت هستند. همچنین ممکن است علائم فرد در صبح هنگام برخاستن از رختخواب یا در هنگام ایستادن پس از استراحت شدت یابد.

●چه چیزی باعث آرتریت می شود؟آرتریت ممکن است توسط موارد زیر ایجاد شود:

○ساییدگی مفصل در اثر بالا رفتن سن(OA در بزرگسالان بالای 50 سال شایع تر است)

○صدمات

○چاقی

○اختلالات خود ایمنی

○ژن یا سابقه خانوادگی

○ضعف عضلانی

○آرتروز

ساییدگی و پارگی طبیعی باعث OA، یکی از رایج ترین اشکال آرتریت می‌شود و عفونت یا آسیب به مفاصل می‌تواند این تجزیه‌ی طبیعی بافت غضروف را تشدید کند.

غضروف یک بافت همبند سفت اما انعطاف پذیر در مفاصل است. این غضروف ها با جذب فشار و شوک ایجاد شده در هنگام حرکت و وارد کردن فشار به آنها از مفاصل محافظت می‌کنند. کاهش مقدار طبیعی این بافت غضروفی باعث ایجاد برخی از انواع آرتریت می‌شود. همچنین در صورت داشتن سابقه خانوادگی خطر ابتلا به OA افزایش می‌یابد.

●روماتیسم مفصلییکی دیگر از اشکال رایج آرتریت، RA، یک اختلال خود ایمنی بوده و زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن شخص به بافت‌های بدن حمله کرده و در نتیجه باعث التهاب مفاصل و سایر اندام‌های بدن می‌شود.

درمان 

هدف اصلی درمان این بیماری کاهش میزان درد و جلوگیری از آسیب بیشتر به مفاصل است.

علاوه بر درمان‌هایی که پزشکان توصیه می‌کنند، افراد می‌توانند با ایجاد تغییر در شیوه زندگی به چگونگی مدیریت درد آرتریت و بهبود آن کمک کنند.

منبع: سلامت

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز