خبرگزاری کار ایران

چند نباید مهم درباره نگهداری میوه سبزیجات در کنار هم

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۴۳۸۱

در بعضی مواقع به دلیل خرید زیاد میوها و سبزیجات دچار مشکل برای نگهداری از آنها میشویم، اما همیشه استفاده از میوه های خوشرنگ و سبزیجات تازه لذت بخش تر است.

به گزارش ایلنا، اتفاق بسیار بدی است که یک یخچال پر داشته باشید و بسیاری از خوراکی ها و خوردنی ها را داخلش قرار دهید اما بعد از چند روز ببینید که همه آن ها پلاسیده و خراب شده اند. در این قسمت ایلنا به شما آموزش می دهیم که چگونه مواد گیاهی، میوه ها، سبزیجات و غیره را مدت زمان طولانی تری تازه نگه دارید.
پیاز را کنار سیب زمینی قرار ندهید

پیاز و سیب زمینی ترکیب بسیار خوشمزه ای هستند اما نباید کنار یکدیگر نگهداری شوند. در غیر اینصورت پیاز باعث می شود که سیب زمینی ها زودتر خراب شوند. بهتر است که سیب زمینی را مانند اسکواش در هوای باز و خنک و کمی تاریک نگه دارید تا تازه تر باقی بماند.

همچنین می توانید داخل کیسه پلاستیکی بگذارید اما باید کمی هوا به آن ها برسد. اگر می خواهید یک همسایه خوب برای پیاز پیدا کنید، آن چیزی نیست جز سیر. این دو ماده می توانند بدون این که عامل خراب شدن یکدیگر باشند، به خوبی در کنار هم دوام بیاورند. فقط بهتر است آن ها را در فضایی قرار دهید که تهویه خوبی دارد.

چند نباید مهم درباره نگهداری میوه سبزیجات در کنار هم

خیار را تنها نگهداری کنید

بسیاری از میوه ها مانند گوجه فرنگی، موز و طالبی گاز اتیلن تولید می کنند؛ این گاز ماده ای است که باعث رسیدن میوه می شود و ممکن است سرعت تخریب و فسادش را افزایش دهد. خیار معمولاً به گاز اتیلن حساسیت زیادی دارد بنابراین باید محل جداگانه خودش را داشته باشد.

در غیر این صورت خیلی سریع خراب می شود. پس اگر می خواهید خیار را داخل یخچال بگذارید، آن را دور از میوه های دیگر گذاشته و فقط چند روز داخل یخچال نگه دارید.

اسکواش و کدو تنبل را کنار سیب و گلابی قرار ندهید

اسکواش و کدوتنبل باید جایگاه جداگانه خودشان را داشته باشند و گلابی هم همینطور. نباید آن ها را کنار هم بگذارید. در غیر اینصورت اسکواش رنگ زرد پیدا می کند و خراب خواهد شد. اسکواش و کدو تنبل باید در دمای بین 10 الی 13 درجه سیلیسیوس نگهداری شوند.

این دما دمای خنکی است اما به سرمای داخل یخچال نمی رسد. کدو تنبل ها و اسکواش های بزرگ معمولا تا 6 ماه هم دوام می آورند، به شرطی که انواع کوچک آن ها را خریداری کنید.

چند نباید مهم درباره نگهداری میوه سبزیجات در کنار هم

ریشه سبزیجات را داخل کیسه بگذارید

سبزیجات ریشه دار مانند هویج، چغندر و پیاز مواد مغذی زیادی داخل خودشان دارند و ریشه آن ها بخش مهمی است زیرا مواد مغذی خاک را به خودش جذب می کند. برای اینکه ارزش غذایی آن ها پایین نرود، می توانید آن ها را داخل یک محیط خنک، تاریک و کمی مرطوب قرار دهید یا اینکه آن ها را داخل یک کیسه پلاستیکی بگذارید اما اگر بدون هیچ کیسه پلاستیکی داخل یخچال بگذارید، زودتر پوسیده می شوند.

تمشک ها را با سرکه بشویید

خوردن تمشک ها بسیار لذت بخش و راحت است اما مشکل اینجاست که خیلی سریع کپک می زند. باید یاد بگیرید روش صحیح مراقبت از آن ها را به کار بگیرید تا زمانی که قصد خوردن شان را ندارید، بهتر است آن ها را نشویید.

همچنین می توانید کمی سرکه را روی آن بریزید تا طول عمر بیشتری داشته باشند. به این صورت که یک فنجان سرکه را با سه فنجان آب ترکیب کنید و تمشک ها را داخلش قرار دهید و بعد از چند دقیقه بیرون بیاورید.

بعد از اینکه آنها را بیرون آوردید، باید اطمینان حاصل کنید که به طور کامل خشک شدند، زیرا تمشک با رطوبت میانه خوبی ندارد. می توانید آن ها را روی دستمال کاغذی یا پارچه مخصوص میوه ها قرار دهید تا خشک شوند.

چند نباید مهم درباره نگهداری میوه سبزیجات در کنار هم

سیب ها را کنار پرتقال قرار ندهید

سیب ها نباید کنار پرتقال ها قرار بگیرند. میوه ها از خودشان گاز تولید می کنند که بالاتر اشاره کردیم. گاز اتیلن باعث خراب شدن سریع تر بعضی از میوه ها می شود. سیب را داخل یخچال قرار ندهید. پرتقال را هم داخل یخچال اما به دور از سیب بگذارید. در غیر اینصورت هر دو سریع خراب می شوند. از طرفی پرتقال را نباید داخل کیسه پلاستیکی قرار دهید. در غیر این صورت زود کپک می زند.

موز را از بقیه میوه ها جدا کنید

موز میوه بسیار خوشمزه ای است اما خیلی سریع می رسد و ترشیده می شود. راه حل اینجا است که موز های رسیده را بیرون از یخچال و موزهای سفت را داخل یخچال بگذارید تا زودتر برسند.

آووکادو را کنار موز نگذارید

آووکادو میوه نسبتاً گرانی است و بسیار مهم است که از آن به درستی مراقبت کنید. اگر آووکادوی شما در حال رسیدن است آن ها را کنار موز قرار ندهید. گاز آزاد شده از موز باعث زود تر رسیدن آووکادو می شود. اگر می خواهید طول عمر آووکادو را افزایش دهید، آن را داخل یخچال بگذارید زیرا باعث می شود که فرآیند رسیده شدن آووکادو کندتر شود.

چند نباید مهم درباره نگهداری میوه سبزیجات در کنار هم

گوجه فرنگی ها را داخل یخچال قرار ندهید

اگر می خواهید گوجه فرنگی شما تازه باقی بماند، بهتر است آن ها را داخل یخچال نگذارید. گوجه فرنگی در داخل یخچال ارزش غذایی خودش را از دست می دهد. پس آن را در دمای اتاق قرار دهید تا طعم خودش را حفظ کند.

سبزیجات و گیاهان معطر چطور؟

اگر می خواهید مقداری ادویه های گیاهی به غذا اضافه کنید و طعم آن را بهبود ببخشید، باید بدانید که چگونه آنها را تازه نگه دارید. می توانید ادویه ها را استفاده نکنید، بلکه خود گیاه را خریداری کنید. برگ این گیاهان را تازه نگه داشته و به طور کامل خشک کنید سپس آن ها را داخل یک ظرف شیشه ای یا فنجان بریزید و کمی آب داخلش بریزید و آن ها را داخل فریزر بگذارید.

مثلاً گیاهانی مثل ریحان در دمای اتاق بهتر نگهداری می شوند. حتی می توانید آن ها را داخل یک شیشه آب هم قرار دهید. بعد از اینکه رنگ آب عوض شد، آب آن را کنار گذاشته و از این سبزیجات تازه استفاده کنید. معمولاً تا دو هفته حالت تازگی خودشان را با این روش حفظ می کنند.

منبع: نمناک

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز