خبرگزاری کار ایران

علت بروز زگیل و درمان آن با طب سنتی

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۴۳۹۲

زگیل یک بیماری شایع پوستی است که به دلیل تجمع بلغم غلیظ و سفت شده به تنهایی یا توأم با سودا در پوست است و تا زمانی که بدن پاکسازی نشود زگیل دوباره روی پوست بروز خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، زگیل، زائده کوچکی با بافت زبر است که می تواند در هر جایی روی بدن ظاهر شود ، شبیه تاول آبدار و یا گل کلم کوچک است. زگیل ها ناشی از ویروس هایی از خانواده ویروس پاپیلوم (HPV) انسانی هستند و ظاهر زگیل ها به محل بروزشان روی بدن و ضخامت پوست، بستگی دارند. زگیل های کف دستی روی دست ظاهر می شود زگیل های کف پایی بر روی پاها تاثیر می گذارند.

برآورد می شود که از هر 3 کودک و نوجوان، 1 نفر دارای زیگیل است، اما تنها 3 تا 5 درصد بزرگسالان زگیل دارند و این احتمالاً به این دلیل است که سیستم ایمنی بهتر قادر به جلوگیری از رشد آن ها در طول زمان خواهد بود. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر احتمال دارد که زگیل داشته باشند.

نگاهی سریع به انواع و درمان زگیل

در این بخش برخی نکات کلیدی در مورد زگیل را بیان کرده ایم.

انواع زگیل های رایج و معمول:

  • زگیل صاف

  • زگیل رنگدانه ای

  • زگیل کف پا

نقطه های سیاه در زگیل، رگ های خونی هستند که ممکن است منجر به خونریزی شوند.بیشتر زگیل ها در 1 تا 5 سال بدون درمان پزشکی ناپدید می شوند، اما درمان برای زگیل هایی که بزرگ، متعدد یا در مناطق حساس هستند، در دسترس است.

به طور خلاصه درمان ها عبارتند از :

  • سالیسیلیک اسید

  • نوار مجرا

  • سرما درمانی

  • جراحی

  • درمان لیزری

  • الکتروکوتر

  • درمان فتودینامیک

  • درمان شیمیایی

  • کرم های موضعی

کانتوریدین و باندهای ضد- آب - کم در زمان شنا.

زگیل ها باید با یک چسب ضد آب در هنگام شنا کردن پوشش داده شوند.

علت بروز زگیل و درمان آن با طب سنتی

علت زگیل و روش های درمان آن 

انواع زگیل

موارد زیر رایج ترین نوع زگیل ها هستند:

زگیل معمولی:

این زگیل ها سطح بزرگ، بلند شده، سخت و گل کلم مانند دارند.آن ها می توانند در هر جایی رخ دهند، اما در بند انگشت ها، انگشتان، آرنج، زانوها و هر ناحیه با پوست شکسته بسیار رایج هستند. رگ های خونی مسدود شده اغلب در زگیل های معمولی به صورت لکه های کوچک و سیاه دیده می شوند و این ها به عنوان زگیل دانه ای شناخته می شوند.

زگیل کف پایی:

این زگیل ها روی کف پا، پاشنه های پا و انگشت های پاها ظاهر می شوند. آن ها معمولاً در پوست رشد می کنند، چون وزن فرد به کف پا فشار وارد می کند.

آن ها به طور معمول یک نقطه سیاه مرکزی کوچک را احاطه کرده اند، که توسط بافت سفید و سخت احاطه شده است. این زگیل ها معمولاً به سختی قابل تشخیص هستند.

زگیل های سطحی:

زگیل سطحی گرد، تخت و صاف است. آن ها می توانند زرد، قهوه ای و یا رنگ پوست باشند. هم چنین به زگیل تخت نیز مشهور هستند و اغلب در مناطق تحت معرض آفتاب رشد می کنند.

آن ها تمایل دارند در تعدادهای بالا، مثلا بین 20 تا 100 رشد کنند. با این حال، از همه انواع زگیل ها، آن ها به احتمال زیاد بدون درمان از بین می روند.

زگیل نخی:

این زگیل دراز و باریک است. آن ها می توانند به سرعت بر روی پلک ها، گردن و زیر زیر بغل رشد کنند.

علت بروز زگیل و درمان آن با طب سنتی

انواع زگیل 

زگیل موزاییکی:

این زگیل در دسته بزرگی در کف پا وجود دارند. بر خلاف خال ها، زگیل ها اغلب هم رنگ پوست فرد هستند.

زگیل ها حاوی چرک نیستند، مگر آنکه آلوده شوند. اگر عفونت رخ دهد، ممکن است به درمان با آنتی بیوتیکی نیاز داشته باشند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

دیدن یک پزشک در صورت بروز این موارد با زگیل یک ایده خوبی است:

_باعث درد می شود

_به راحتی خون ریزی می کند

_تغییر ظاهری می کند

_به راحتی به قسمت های دیگر بدن سرایت می کند

_بعد از برداشتن برمی گردد

_در ناحیه ای ظاهر می شود که منجر به تنه خوردن مداوم می شوند و خون ریزی می کنند و فعالیت های روزانه مانند اصلاح، ورزش و غیره را تحت تاثیر قرار دهد.

افرادی که می خواهند زگیل ها را به دلایل زیبایی حذف کنند، باید به پزشک مراجعه کنند. بعید به نظر می رسد بیمه مراقبت های بهداشتی این مشکل را تامین کند، اما پزشکان مراقبت های اولیه، متخصصان امراض پوستی می توانند این زگیل ها را درمان کنند.

علل:

ویروس HPV باعث رشد سریع و تند کراتین می شود، که یک پروتیین سخت بر روی لایه بالایی پوست است. گونه های مختلف HPV باعث زگیل در اشکال مختلف می شوند.

ویروس زگیل را می توان از طریق تماس نزدیک پوست به پوست و تماس با حوله یا کفش منتقل کرد.

ویروس می تواند به بخش های دیگر بدن سرایت کند:

_خارش یا گاز گرفتن زگیل

_مکیدن انگشتان

_جویدن ناخن ها

_اصلاح صورت یا پاها

_داشتن پوست خیس یا آسیب دیده و تماس با سطوح ناهموار خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.

به عنوان مثال، فردی با خراش ها و یا بریدگی روی کف پا احتمال بیشتری دارد که در داخل و اطراف استخر عمومی شنا کند و سپس زگیل بزند. استفاده از کفش و یا دمپایی در هنگام استفاده از دوش عمومی یا پیاده روی در نزدیکی استخرهای شنا می تواند به جلوگیری از این امر کمک کند.

احتمال گرفتن زگیل از یک فرد دیگر پایین است، اما آن ها را می توان گرفت، به خصوص اگر فرد سیستم ایمنی در خطر افتاده و ضعیفی داشته باشد.

این شامل افراد مبتلا به HIV یا ایدز می شود که سرکوبگر ایمنی دارند.

پیش گیری:

برای کاهش خطر ابتلا و یا انتشار زگیل:

زگیل اشخاص را لمس نکنید. از حوله ها، دستمال، یا سایر موارد شخصی بقیه استفاده نکنید. کفش و جورابتان را با افراد دیگر به اشتراک نگذارید.

زگیل هایتان را خراش ندهید، چون این می تواند باعث شود که آن ها گسترش یابند.

هنگام ورود و خروج از حمام و استخرها، دمپایی بپوشید.

زگیل را با پوشش ضد آب در هنگام شنا کردن، و جوراب یا دستکش در جاهای دیگر، برای مثال در سالن ورزش بپوشانید.

برس، شانه، وسایل اصلاح و یا گیره های موهایتان را در مناطقی که افراد زگیل دارند، نگذارید.

هنگام گرفتن ناخن هایتان از یک ناخن گیر آلوده استفاده نکنید.

اگر زگیل نزدیک ناخن هایتان است، ناخن های خود را نجوید.

تا جای ممکن دست خود را خشک نگه دارید.

دست ها را به طور کامل پس از لمس کردن یک زگیل بشویید.

زگیل ها رایج هستند و می توانند باعث شرمندگی شوند.

ممکن است به خودی خود از بین برود، اما اگر این اتفاق رخ نداد، درمان ها اغلب می توانند به حذف آن ها کمک کند.

علت بروز زگیل و درمان آن با طب سنتی

برای کاهش خطر ابتلا به زگیل چه کنیم؟

درمان های خانگی از آشپزخانه تان با نسخه های طب سنتی:

سرکه سیب:

سرکه سیب به عنوان سالیسیلیک اسید در نظر گرفته می شود. اسید سالیسیلیک یک روش درمان معمول زگیل است که پوست آلوده را لایه برداری می کند. سرکه همچنین ویژگی های ضدمیکروبی طبیعی دارد، که ممکن است به مبارزه با اچ پی وی کمک کند، اما مطالعات بیشتری لازم است.

برای امتحان آن، دو نسبت سرکه سیب و 1 نسبت آب را مخلوط کنید. یک تکه پنبه را با این مخلوط خیس کنید. روی زگیل بگذارید و آن را بپوشانید.

به مدت سه تا چهار ساعت بگذارید تا بماند.

همیشه سرکه سیب را با آب رقیق کنید. اسیدیته بالایش ممکن است باعث ایجاد سوزش و سوختگی های شیمیایی شود. هم چنین آن را بر روی زخم های باز اعمال نکنید.

2. پوست موز برای درمان زگیل:

گفته می شود که پتاسیم موجود در پوست موز با اچ پی وی مبارزه می کند. با این حال، هیچ تحقیقی پتاسیم را به درمان زگیل یا عفونت های پوستی ویروسی پیوند نمی دهد.

همچنین مدرک علمی وجود ندارد که بتواند با اچ پی وی مبارزه کند. اگر می خواهید آن را امتحان کنید، داخل یک پوست موز را روی زگیل بمالید.

این کار را روزانه تکرار کنید.

3. سیر برای درمان زگیل:

آلیسین، جز اصلی سیر، اثرات ضد میکروبی دارد. این اثر با از بین بردن آنزیم های موچود در پاتون های مضر کار می کند.

برای درمان زگیل ها با سیر، 1 حبه سیر را با آب مخلوط کنید. روی زگیل بمالید و با بانداژ بپوشانید. هر روز به مدت سه تا چهار هفته تکرار کنید.

هم چنین می توانید عصاره سیر را به کار ببرید و یا یک حبه سیر را روی زگیل بمالید.

4. درمان زگیل با پوست پرتقال:

یک درمان محبوب دیگر پوست پرتقال است. این یک گزینه ارزان است، اما داده های علمی برای پشتیبانی از آن وجود ندارد. این درمان شامل مالیدن پوست پرتقال بر روی زگیل در یک روز می شود.

به طور فرضی، زگیل رنگ خود را تغییر خواهد داد و تیره خواهد شد و سپس از بین می رود. این ممکن است دو هفته یا بیشتر طول بکشد.

5. آناناس برای درمان زگیل:

آناناس بروملین دارد، ترکیبی از آنزیم هایی که پروتئین ها را هضم می کند. اعتقاد بر این است که بروملین با حل کردن پروتیین در پی اچ پی وی، زگیل را از بین می برد.

در حالی که برخی از داده ها برای حمایت از اثربخشی بالقوه بروملین در درمان چند شرایط پزشکی وجود دارد، اما هیچ مطالعات علمی برای حمایت از استفاده از آن ها برای حذف زگیل ها وجود ندارد.

مردم موفقیت هایی را در حذف زگیل با استفاده از عصاره آناناس به روش های مختلف گزارش کرده اند. یک روش این است که هر روز زگیل در آب آناناس را روی زگیل بگذارید و خیس کنید. یک تکنیک دیگر استفاده از آناناس تازه است.

علت بروز زگیل و درمان آن با طب سنتی

درمان زگیل با استفاده از آناناس

6. استفاده از سیب زمینی برای درمان زگیل:

مردم ادعا می کنند که عصاره سیب زمینی می تواند یک زگیل را بی آب کند، اما هیچ مطالعه ای در رابطه با کارایی آن وجود ندارد.

برای امتحان این روش، یک سیب زمینی کوچک را نصف کنید. قسمت بریده شده آن را روی زگیل بمالید تا آن که با عصاره سیب زمینی پوشانده شود. دو بار در روز این کار را تکرار کنید.

7. علف قاصدک برای درمان زگیل:

بسیاری از مردم قاصدک را به عنوان یک علف مزاحم می دانند. با این حال، طب سوزنی باستان و خاور میانه از قاصدک برای خواص دارویی اش استفاده می کنند.

شیر قاصدک یا شیره و عصاره اش یک درمان سنتی برای بیماری های پوستی مانند زگیل است. یک منبع مورد اعتماد در سال 2011 دریافت که عصاره قاصدک ممکن است از تولید کلاژن، کاهش التهاب پوست، و تسکین تحریک ها حمایت کند.

مطالعه سال 2012 همچنین مشخص کرد که قاصدک دارای مولفه های ضدمیکروبی می باشد. این خواص ممکن است برای مبارزه با زگیل های مفید باشد، اما به تحقیقات انسانی بیشتری نیاز است.

برای امتحان این روش، یک قاصدک را از وسط جدا کنید و شیره سفید چسبناکش را بگیرید.

یک یا دو بار در روز به روی زگیل خود بمالید.

این کار را به مدت دو هفته تکرار کنید. هرگز از قاصدکی که با مواد شیمیایی اسپری شده اند، استفاده نکنید.

8. آلوئه ورا برای درمان زگیل:

مردم از ژل آلوئه ورا برای مشکلات پوستی مانند سوختگی و پسوریازیس استفاده می کنند. اگر زگیل شما خارش اور و یا دردناک است، این ژل می تواند به شما کمک کند.

هم چنین آنطور که در بخش های قبلی سلامت نمناک گفته شد ژل آلوئه ورا می تواند با پاتوژن ها نیز مقابله کند، از جمله ویروس ها. مطالعه A2016 منبع مورد اعتماد دریافت که در مقابل ویروس تب خال نوع 1 کار می کند اما هیچ مطالعه ای بر روی مزایای خاص اچ پی وی وجود ندارد.

برای استفاده از آلوئه ورا یک برگ از گیاه آلوئه ورا پاک کنید.

ژل را روی زگیل بمالید.

روزانه این کار را تکرار کنید.

9. آسپرین برای درمان زگیل:

آسپرین هم ممکن است شما را از شر زگیل ها خلاص کند. جز اصلی آن سالیسیلیک اسید است که یک جز مشترک در درمان با غیر تجویزی است. اسید سالیسیلیک با لایه برداری پوست آلوده کار می کند.

به مرور زمان، این موضوع زگیل را از بین می برد. تصور می شود که آسپرین تاثیر مشابهی داشته باشد. روش پیشنهادی برای این روش، این است که قرص های آسپرین را با آب مخلوط کنید. خمیر را روی زگیل بمالید و بعد یک شب چسب را روی آن بزنید تا بماند.

9. پاک کننده لاک ناخن یگ درمان برای زگیل:

پاک کننده لاک ناخن یک درمان برای زگیل است. گفته می شود که این ویروس "خفه" می کند، اما مدرک محکمی در مورد اثربخشی آن وجود ندارد.

پاک کننده لاک ناخن می تواند به عنوان یک روکش محافظ عمل کند. این روش شامل پوشاندن زگیل با پاک کننده لاک ناخن است. برخی از مردم این کار را هر روز انجام می دهند، در حالی که برخی دیگر این کار را دو یا سه بار در روز انجام می دهند.

علت بروز زگیل و درمان آن با طب سنتی

روش هایی برای درمان زگیل

9. ویتامین C برای درمان زگیل:

ویتامین C خواص تقویت کننده ایمنی دارد. این ویتامین برای ترمیم زخم و بافت پوست سالم ضروری است. تصور می شود که با اچ پی وی مبارزه می کند، اما شواهد قابل اعتمادی نیز مورد نیاز است.

برای امتحان آن یک قرص ویتامین C را خرد کنید و آن را با آب مخلوط کنید. خمیر را به روی زگیل خود بمالید و با یک بانداژ بپوشانید و یک شب اجازه دهید تا بماند.

روزانه این کار را تکرار کنید. برخی افراد ادعا می کنند که آب لیمو و ویتامین C خمیر موثر تری ایجاد می کنند.

این می تواند ناشی از اسیدیته آب لیمو باشد.

آب لیمو ممکن است باعث تحریک پوست شود، بنابراین با احتیاط از آن استفاده کنید.

10. ویتامین E یک درمان برای زگیل:

درمان خانگی دیگر برای زگیل ویتامین E است. این ماده مغذی برای سیستم ایمنی سالم ضروری است. تصور می شود عکس العمل بدن شما نسبت به اچ پی وی بهبود یابد، اما هیچ مطالعه ای برای حمایت از این ادعا وجود ندارد.

شما می توانید یک کپسول ویتامین E را سوراخ کنید و روغنش را به زگیل اعمال کنید. سپس رویش را با یک بانداژ ببندید و اجازه دهید یک شب بماند.

هر روز به مدت دو هفته این درمان را تکرار کنید.

11. روغن کرچک برای درمان زگیل:

روغن کرچک یک درمان ضد میکروبی و ضد التهابی است. به عنوان درمان طبیعی برای زگیل، کرم، شوره سر، و دیگر بیماری های پوستی به کار می رود. هر روز روغن کرچک را روی زگیل بمالید. ممکن است دو یا چند هفته طول بکشد تا از بین بروند.

12. نوار مجرا:

نوار مجرا یکی از رایج ترین درمان های خانگی برای زگیل است. پیدا کردن آن ارزان و آسان است. گفته می شود که نوار مجرا پوست آلوده را در طول زمان از بین می برد.

برای استفاده از نوار مجرا قطعه کوچکی از آن را روی زگیل بچسبانید. هر سه تا شش روز آن را بردارید. آن را در آب خیس کنید و آن را با سنگ پا یا کاغذ سنباده بساوید. آن را به مدت 10 تا 12 ساعت خالی بگذارید.

این روند را تکرار کنید.

اگر پوست حساس دارید، از نوار مجرا با احتیاط استفاده کنید.

ممکن است باعث قرمزی، سوزش و خونریزی شود.

13. روغن درخت چای برای درمان زگیل:

روغن درخت چای یک درمان ضد میکروبی قوی است. برای درمان بیماری های پوستی مانند آکنه، پای ورزش کار و دیگر عفونت های پوستی به کار می رود.

خواص ضد ویروس آگ نیز ممکن است به رهایی از زگیل کمک کند. برخی از روش ها روغن درخت چای بر روی زگیل را پیشنهاد می کنند، اما روغن رقیق نشده اش می تواند موجب خارش پوست شود. همیشه آن را رقیق کنید و همانطور که در بخش سلامت نمناک گفته شده است برای انجام این کار، 1 تا 2 قطره روغن درخت چای را با 12 قطره روغن حامل، مانند روغن بادام یا روغن کرچک ترکیب کنید.

3 تا 4 قطره از این مخلوط را بر روی یک تکه پنبه بریزد و آن را برای 5 تا 10 دقیقه روی زگیل بگذارید.

دو یا سه بار در روز این درمان را تکرار کنید.

اگر تحریکاتی را تجربه می کنید، ممکن است نیاز باشد آن را حتی بیشتر رقیق کنید.

علت بروز زگیل و درمان آن با طب سنتی

درمان زگیل با استفاده از روغن درخت چای

10 پاسخ به سوالات پرسیده شده:

1. چطور زگیل زده می شود؟

زمانی که ویروس در تماس با پوست شما قرار می گیرد و باعث عفونت می شود، رخ می دهد. این ویروس احتمال بیشتری وجود دارد که روی پوست بریده شده، مانند ریشه ناخن و یا مناطقی که با تراشیدن ایجاد شود، زیرا ویروس قادر به وارد شدن به لایه بالایی پوست از طریق خراش ها و یا بریدگی است.

با این که متخصصان امراض پوستی هنوز نمی دانند چرا، به احتمال زیاد برخی از افراد دچار زگیل از دیگران می شوند.

علاوه بر این، کودکان بیشتر از بزرگسالان زگیل دارند، زیرا سیستم های ایمنی آن ها هنوز دفاع خود را در برابر انواع بیشمار ویروس پاپیلوم انسانی که وجود دارد، ایجاد نکرده اند.

2. آیا زگیل مسری است؟

متاسفانه، بله.

شما می توانید از لمس کردن یک زگیل روی بدن شخص دیگری، و یا با تماس با سطوحی که به زگیل فرد خورده، مانند حوله ها و یا لیف آن را بگیرید.

3.آیا ممکن است زگیل را از قسمتی از بدنم به قسمتی دیگر منتقل کنم؟

بله، می توانید.

به همین دلیل مهم است که نباید به آن دست زد و هر بار که یکی از زگیل ها را لمس می کنید، باید دست هایتان را سریع و به طور کامل بشویید.

اگر زگیل را در منطقه ای دارید که آنجا اصلاح می کنید، به خاطر داشته باشید که اصلاح روی زگیل می تواند ویروس را به تیغ منتقل کند و سپس آن را به قسمت های دیگر بدن منتقل کنید.

4. چرا بعضی از افراد دارای نقطه سیاهی روی آن ها دارند؟

اگر به دقت نگاه کنید، بسیاری از زگیل های پوستی حاوی تعدادی از نقطه های سیاه هستند که به دانه های کوچک شبیه هستند. این نقاط، رگ های خونی دیده می شوند که برای زگیل در رساندن مواد غذایی و اکسیژن به آن ها کمک می کنند.

5. آیا می توان از زگیل جلوگیری کرد؟

با اینکه نمی توان از زگیل پوستی جلوگیری کرد، اما تعدادی از اقدامات احتیاطی وجود دارد که شما می توانید برای به حداقل رساندن ریسک گرفتن زگیل انجام دهید.

یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که دست هایتان را به طور مرتب بشویید.

هم چنین، سعی کنید پوست خود را مرطوب، سالم و بدون بریدگی نگه دارید. اگر ناخن های خود را می جوید، و یا آن را تمیز می کنید، نهایت تلاش خود را بکنید که متوقف شوید.

گاز گرفتن باعث ایجاد یک حفره برای ویروس می شود تا به پوست شما وارد شود.

مراقب باشید از حوله های تمیز و تازه در باشگاه استفاده کنید و یا در مکان های عمومی دیگر، و همیشه دمپایی لاستیکی و یا صندل لاستیکی در رخت کن و حمام عمومی بپوشید.

6. چطور می توان از دست زگیل ها خلاص شد؟

بعضی از این زگیل ها بدون درمان از بین می روند، اما برخی دیگر نه. حتی آنهایی که در نهایت از بین می روند، می تواند ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد تا ناپدید شود.

هم چنین به خاطر داشته باشید که هر گونه زگیل می تواند یک " مادر باشد که به بخش های دیگر بدن شما گسترش می یابد. بیشتر متخصصان امراض پوستی می گویند که بهتر است در خانه و یا در مطب آنها را درمان کنید.

منبع:نمناک

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز