خبرگزاری کار ایران

تلفن‌‌های ثابت سنتی به زودی به تاریخ خواهند پیوست!

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۶۳۱۳

زمان خداحافظی با تلفن‌های سنتی فرا رسیده است و فیبر نوری جایگزین خطوط مسی قدیمی خواهد شد. رسانه‌های بریتانیایی از جمع‌آوری تمام خطوط مسی تلفن تا سال 2025 مهاجرت به خطوط دیجیتال خبر می‌دهند.

معنی این اتفاق این است که در آینده نزدیک هر خانواده یا کسب‌وکار برای برقراری تماس با شماره ثابت خود نیاز به اتصال به اینترنت خواهد داشت. اما این تغییر تکنولوژی چه فرصت‌ها و تهدیدهایی را با خود به ارمغان می‌آورد؟

آنطور که وب سایت خبری مترو گزارش می‌دهد با این اتفاق میلیون‌ها بریتانیایی برای نخستین بار مجبور به استفاده از اینترنت خواهند شد و یا موبایل‌ خود را جایگزین تلفن ثابت خواهند کرد.

اهمیت این موضوع زمانی آشکار می‌شود که در نظر بگیریم هنوز یک و نیم میلیون خانه در انگلیس به شبکه‌ جهانی وب متصل نیست.در همین راستا صاحبنظران این تغییر را با روی کار آمدن تلویزیون‌های دیجیتال در سال 2012 مقایسه می‌کنند. زمانی که پخش‌کنندگان برنامه‌های تلویزیونی ارسال سیگنال های آنالوگ به آنتن‌های پشت بام را متوقف کردند.

خطوط ثابت تلفن هم مثل سیگنال‌های آنالوگ تلویزیون برای دهه‌ها یکسان و بدون تغییر باقی مانده‌اند و حالا به نظر می‌رسد دیگر زمان خداحافظی با این تکنولوژی قدیمی فرا رسیده است.

معنی ضمنی این تغییر لزوم به‌روز شدن سایر سیستم‌هایی است که از شبکه تلفن استفاده می‌کنند. برای نمونه سیستم های هشدار دهنده ، پایانه های پرداخت و البته جعبه های تلفن قرمز نمادین بریتانیا همه باید آنلاین شوند.

برخی کارشناسان ابراز نگرانی کرده‌اند که این تغییر تکنولوژی منجر به انزوای بیشتر یک و نیم میلیون خانوار  (حدود 6 درصد جامعه بریتانیا) شود  که از اینترنت استفاده نمی‌کنند. از افرادی که در نقاط دورافتاده زندگی می‌کنند، به تلفن همراه دسترسی ندارند و یا سالمندان که ممکن است نتوانند خود را با این تغییرات هماهنگ کنند، از جمله گروه‌هایی از جامعه یاد می‌شود که ممکن است تهدید این تغییر تکنولوژی متوجه آن‌ها شود.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که نیمی از افراد مسن بالای 75 سال آنلاین نیستن. از این رو  این تغییر می‌تواند به یک مشکل خاص برای شهروندان سالخورده تبدیل شود.

افزون بر این امکان کلاهبرداری اینترنتی، ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی را پیش از فراگیر شدن خطوط دیجیتال ناچار به اقدامات لازم برای پیشگیری از قربانی شدن افراد می‌کند. همچنین ارائه دهندگان خدمات ارتباطی موظف خواهند بود در صورت قطع برق یا قطع اینترنت یک گزینه اضطراری برای برقراری تماس ایجاد کنند.

اما در کنار تهدیدهایی که برای همه آن‌ها راه حل وجود دارد، این تغییر زیرساخت فرصت‌های بیشماری  را نیز به وجود خواهد آورد.

تلفن اینترنتی امکانات گسترده‌ و جدیدی مانند مسیریابی تماس ورودی، کنفرانس ویدیویی، صندوق صوتی و فکس اینترنتی را در اختیار مشترکین قرار می‌دهد.  این در حالی است که قیمت بالای تجهیزات فیزیکی، هزینه اضافه کردن خط و داخلی و هزینه‌های بیشتر برای امکانات جانبی، سبب شده نرخ استفاده از خطوط سنتی بسیار گران‌تر از حد انتظار باشد.

در این زمینه نظر یکی از فعالان حوزه ویپ و تلفن‌های اینترنتی را جویا شدیم.

ابری کردن زیرساخت می‌تواند پروژه وزارت ارتباطات باشد

علی دشتی، مدیر شرکت دانش بنیان «دفترشما» که خدمات ارتباطی در حوزه تلفن اینترنتی ارائه می‌کند، باور دارد که در آینده ایران و سایر کشورها هم مسیر بریتانیا را پیش خواهند گرفت و خطوط اینترنتی را جایگزین خطوط سنتی خواهند کرد.

علی دشتی معتقد است تلفن‌های ثابت می‌توانند در بستر اینترنت قرار گیرند و این مسئله می‌تواند پروژه کلان مخابرات و وزارت ارتباطات در سال‌های آتی باشد. به گفته دشتی، مخابرات نیز با حذف زیرساخت‌های قدیمی می‌تواند در هزینه‌ها خود صرفه جویی کند. این کاهش هزینه و سهولت استفاده به قدری محسوس است که توجه وزرات ارتباطات را در آینده به خود جلب خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز