خبرگزاری کار ایران

روش تمیز کردن جرم گوش بدون آسیب رساندن

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۹۹۶۵

جرم های موجود در گوش موجب گرفتگی گوش ها می شود و اگر جرم های داخل گوش پاکسازی نشوند فرد با مشکلات شنوایی روبرو خواهد شد.

به گجزارش ایلنا، تا به حال حس کرده اید که گوشهایتان کیپ شده است؟ اجرام اضافی درون گوش سبب میشود که نتوانید درست بشنوید.گوش پاک کن راه حل امن و مناسبی برای پاک کردن اجرام داخل گوش نیست ؛ در این بخش به مواردی می پردازیم که چگونه گوش خود را تمیز کنید و اگر نتوانستید به پزشک مراجعه کنید. 

علائم جرم گوش:

اجرام کثیفی که باعث تولید باکتری میشود، توسط خود بدن تولید میشود که معمولا هر دو گوش از این قضیه مستثنی نیستند. بسیاری از مردم هرگز گوشهایشان را تمیز نمیکنند، که این امر بر روی شنوایی آنان تاثیر می گذارد و باعث گرفتگی و کیپ شدن گوش می شود.

اگر دچار این مورد شدید باید علائم زیر را داشته باشید:

اگر احساس کنید گوشهایتان پر شده یا صدای زنگ از گوشتان بشنوید، ممکن است در این حالت اجرام اضافی در گوشتان جمع شده باشد.

افراد مسن و دیابتی ها، در معرض خطر بیشتری هستند، که در این صورت پرده گوش آنان روند حذف این اجرام را مشکل می سازد.

روش تمیز کردن جرم گوش بدون آسیب رساندن

جرم گوش چیست و چگونه رفع می شود؟

بهترین کارها برای درمان جرم گوش:

بهترین راه برای رفع اجرام گوش رفتن پیش پزشک است.در این حین پزشک با وسایل خاص خود نظیر سرم شست و شوی گوش، گوش شما را شست و شو داده و اجرام را خارج می کند.

اگر می خواهید این کار را در خانه انجام دهید، پس به روش زیر عمل کنید: 

از یک پنبه به جای گوش پاک کن استفاده کنید، زیرا گوش پاک کن اجرام را به سمت پرده گوش نزدیک کرده و به گوش آسیب می زند یا با پارچه ای گرم شست و شو دهید. 

جرم گوش و نرم کننده جرم گوش:

قطره هایی در داروخانه ها موجود است که سبب نرم شدن اجرام می شود.این قطره شامل روغن معدنی، روغن بچه، گلیسیرین، پروکسید، آب اکسیژنه و نمک طعام است.

چند قطره از آن را درون گوشتان بریزید و سپس گوش خود را خشک کنید. دستورالعمل روی قطره را بخوانید و اگر علائم ادامه داشت با پزشک خود تماس بگیرید.

گرفتگی گوش و شست و شو با محلول :

در این روش شما به آرامی محلول آب یا نمک را درون گوش خود میریزید، این کار موثر است.اگر قبل آن 15 تا 30 دقیقه از نرم کننده جرم گوش استفاده کنید، بهتر است که گوش خود را با آب گرم بشویید تا به دمای بدن برسد .

همچنین می توانید از پزشکتان بخواهید که این کار را در مطبش انجام دهد. خارج از گوش خود را با پارچه ای تمیز پاک کنید. اگر از گوش پاک کن استفاده کنید آن را به پرده گوش خود نزدیک نکنید، بهتر است از نرم کننده برای این کار استفاده کنید.

روش تمیز کردن جرم گوش بدون آسیب رساندن

درمان جرم گوش در خانه

جرم گوش و کارهایی که باید از آن اجتناب شود:

مردم معمولا گوش خود را تمیز نمی کنند، در این صورت اگر برای تمیز کردن آن از گوش پاک کن و سایر وسایل استفاده کنند، فقط اجرام را به سمت پرده گوش می برند که باعث کیپ شدن آن می شود.

قانون اکثر دکترها این است که چیزی کوچکتر از آرنج خود را داخل گوش خود نکنید، یعنی اینکه اشیای تیز و کوچک به گوشتان صدمه می زند. 

سعی نکنید آن را با انگشت دست تمیز کنید، اگر که دیابت دارید چون سیستم ایمنی بدنتان ضعیف شده و ممکن است که باعث آسیب رساندن به گوش شود و آن را سوراخ کند.  برخی شمع را درون گوش خود می کنند تا حرارت آن اجرام را بسوزاند و به خود جذب کند، اما این کار به گوش آسیب می زند.

عوارض درمان نشدن جرم گوش :

اگر شما سریعا خود را درمان نکنید، علائم بدتر می شود.اجرام گوش زیاد شده و شنوایی کمتر می شود. حتی ممکن است بقدری گوش را جرم بگیرد ، که تشخیص پزشک برای ریشه یابی سایر مسائل مربوطه سخت می شود. 

برای گرفتگی گوش چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم:

-احساس پری گوش

- کاهش شنوایی

-حتی ممکن است منجر به مشکلات پزشکی دیگر نظیر عفونت شود.

علائم عفونت گوش در بزرگسالان شامل موارد زیر است:

-درد در میانه ی گوش و مشکل شنیداری 

-علائم عفونت گوش سریعا توسعه می یابد اگر به درد گوش خود توجه نکنید و آن را درمان نکنید، برای تشخیص بهتر است با راهکار پزشکی به یک متخصص مراجعه کنید.

اگر بیش از یکبار در سال این مشکل را دارید یا علائم دیگری نیز دارید، به پزشک خود بگویید تا هر 6 تا 12 ماه پاکسازی حرفه ای گوش را برایتان انجام دهد.

روش تمیز کردن جرم گوش بدون آسیب رساندن

اهمیت درمان جرم گوش

چگونه حین پاکسازی از گوش خود محافظت کنید؟ 

موارد زیر را برای این کار رعایت کنید:

اشیای کوچک را وارد گوش نکنید، چون به پرده گوش صدمه می زند. 

در برابر صداهای بلند قرار نگیرید.

از صداگیر استفاده کنید.

زمانیکه صداهای اطرافتان بسیار زیاد است، و یا اگر از هدفون استفاده می کنید صدای آن را کم کنید تا کس دیگری صدای موزیک شما را نشنود حتی صدای سیستم صوتی ماشین خود را زیاد نکنید. 

پس از شنا گوشتان را خشک کنید، از یک پارچه تمیز استفاده کنید یا سر خود را بتکانید تا اب اضافه ی گوش خارج شود. 

زمانیکه دستورات پزشکی را انجام دهید، به تغییرات شنیداری توجه کنید. 

اگر متوجه تغییراتی نظیر زنگ خوردن گوش شوید، با پزشک خود تماس بگیرید. 

اگر دچار کاهش شنیداری، درد یا جراحت گوش ناگهانی شدید به پزشک خود مراجعه کنید. 

پزشک از تجهیزات کامل برای پاکسازی گوش ها استفاده می کند مانند دستگاه ساکشن یا ابزاری مثل قاشق برای درآوردن اجرام گوش. 

* چنانچه بارها در بخش سلامت نمناک اشاره کرده ایم افراد نباید پاکسازی خانگی گوش را در خانه انجام دهند، بخصوص اگر پرده گوش آنان سوراخ است، دیابت دارند، اگزما یا سایر معضلات پوستی نزدیک گوش خود دارند، سیستم ایمنی ضعیف دارند و لوله ای در پرده گوش قرار دارد.

خطر استفاده از گوش پاک کن شامل موارد زیر است:

جرم را عمیق تر و به درون گوش و نزدیک پرده گوش هدایت می کند و روند پاکسازی گوش را کند می کند.

به پرده گوش آسیب می زند و موجب کیپ شدن گوش می شود.

روش تمیز کردن جرم گوش بدون آسیب رساندن

جرم گوش و معایب راه های پاکسازی آن

اگر از شمع برای پاکسازی گوش استفاده کنید منجر به معضلات زیر میشود:

سوزاندن پوست و حفره ای میان پرده ی میانی گوش ایجاد می کند که سبب خونریزی گوش و عدم عملکرد آن میشود. روش خوبی نیست که چیزی را مستقیما وارد گوش خود کنید، زیرا منجر به صدمه زدن گوش و داخل رفتن بیشتر اجرام گوش می شود.

اگر مرتبا گوش خود را پاک کنید، باکتری هایی را که از گوش محافظت می کند را از بین می برد و سبب کاهش شنوایی جزئی و سوزش و خارش گوش می شود.

حتی موجب پری گوش آنان می شود در برخی موارد موجب گوش درد می شود و اگر از درمان های خانگی نتیجه نگرفتید به پزشک خود مراجعه کنید تا علت را تشخیص دهد.

شخص باید حتما پیش پزشک برود، اگر علائم عفونت گوش مثل درد در داخل یا اطراف گوش داشته باشد، مایعی از گوش ترشح شود یا شنوایی دچار مشکل شود.  در کل در صورت داشتن چنین علائمی خوب است که سریعا به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید و از بدتر شدن آن پیش گیری کنید.


منبع:چاره دان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز