خبرگزاری کار ایران

راه رهایی از گرفتگی عضلات کمر

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۶۷۲۰

گرفتگی عضلات کمر ممکن است به علت کم آبی بدن رخ دهد که با لرزش و سفت شدن همراه است و عواملی مثل ورزش و تقویت عضلات در درمان آن تاثیر گذارند.

به گزارش ایلنا، اسپاسم عضلانی می تواند در هر عضله ای در بدن ایجاد شود، اما در تمرین من معمولا بیماران مبتلا به اسپاسم عضلانی در کمر، گردن، پایین پا وکف پاها را مشاهده می کنم. در حالی که بسیاری از اسپاسم های عضلانی در کمر بی ضرر هستند و می توانند به طور موثری درمان شوند، بعضی از آنها نشان می دهد که موضوع اصلی دیگری وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد ؛ این بخش به بررسی علل ، علائم و راه های درمان گرفتگی عضلات کمر پرداخته است که شامل نکاتی است بسیار مفید برای همه.

راه رهایی از گرفتگی عضلات کمر

 گرفتگی عضلات کمر یا اسپاسم عضله چیست؟

به طور کلی، اسپاسم عضلانی، همچنین به عنوان گرفتگی عضلانی هم شناخته می شود و هنگامی رخ می دهد که عضله به طور ناگهانی و اجباری درگیر می شود و قادر به استراحت نیست. معمولا اسپاسم عضلانی شامل بخشی از عضله یا یک عضله است و در برخی موارد ممکن است عضلات متعددی را درگیر کند.

اسپاسم عضلانی معمولا از چند ثانیه تا 15 دقیقه و شاید حتی بیشتر طول بکشد و علاوه بر این، ممکن است چندین بار اتفاق بیافتد و برگردد تا در نهایت از بین برود. درد ناشی از اسپاسم عضلانی می تواند از تحریکی خفیف تا دردی شدید متفاوت باشد. در حالی که برخی از گرفتگی عضلات ها، فعالیت بدنی را تحت تاثیر قرار نمی دهند، اما بعضی ها می تواند تحت تاثیر قرار بدهند.

راه رهایی از گرفتگی عضلات کمر

علائم همراه با اسپاسم عضلانی

علائم دیگری که ممکن است همراه با اسپاسم عضلانی یا گرفتگی عضلات کمر باشند ،عبارتند از:

  • عضله آسیب دیده در هنگام لمس به نظر سفت تر از حالت نرمال به نظر می رسد.

  • عضله آسیب دیده به وضوح از شکل طبیعی می افتد.

  • ممکن است عضله آسیب دیده بلرزد.

  • درد عضلانی که ممکن است برای روزهای پس از اسپاسم طول بکشد.

5 دلیل اصلی اسپاسم و گرفتگی عضلانی در کمر

اسپاسم عضلانی در هر زمانی ممکن است رخ دهد، اما برخی از علل شایع اسپاسم عضلانی عبارتند از:

1. فشار عضلانی یا آسیب:

یک اسپاسم در کمر ممکن است به علت هر نوع فشار یا آسیب به بافت نرم کمر، از جمله عضلات، رباط ها و تاندون ها رخ دهد برای مثال سنگین بلند کردن و همچنین ورزش هایی که شامل حرکات ناگهانی و تکراری هستند، علل شایع اسپاسم عضلانی در کمر هستند با این حال، هر نوع فعالیتی که موجب فشار بیش از حد بر عضلات کمر می شود، منجر به آسیب و سپس اسپاسم عضلانی می شود.

راه رهایی از گرفتگی عضلات کمر

2. مسائل اساسی با آناتومی ستون فقرات :

اگر متوجه شوید که اسپاسم کمر شما بهتر نمی شود، یا اگر اسپاسم به طور متناوب در ناحیه کمر شما اتفاق می افتد، ممکن است یک مشکل اساسی با ستون فقراتتان داشته باشید، مانند دیسک فتق، تنگی مجرای ستون فقرات، آرتریت و دیسک دژنراتیو.در جایی که مسئله و مشکل وجود دارد، عضلات کمر شما با درد و التهاب با اسپاسم واکنش نشان می دهند.

3. عضلات ضعیف :

ماهیچه های قوی و شکمی کمکی برای کمر هستند و جلوگیری از اسپاسم عضلانی می کنند از سوی دیگر، عضلات ضعیف یا سفت شده می توانند راحت تر آسیب ببینند که منجر به اسپاسم عضلانی در کمر می شود.

4. ورزش های مرتبط با گرفتگی عضلات:

ورزشکاران تفریحی و رقابتی معمولا گرفتگی عضلات را تجربه می کنند، این نوع گرفتگی عضلات در طول یا پس از تمرین در افراد سالمی که هیچگونه مشکلات پزشکی ندارند، رخ می دهد.

راه رهایی از گرفتگی عضلات کمر

5. کمبود آب و عدم تعادل الکترولیتی:

ورزش، به خصوص در شرایط گرم و مرطوب، می تواند منجر به افزایش خطر کم آبی و گرفتگی عضلات شود. عدم تعادل منیزیم و / یا پتاسیم ممکن است به اسپاسم عضلانی کمک کنند، زیرا عضلات قادر به انجام درست کارشان نیستند. علل عدم تعادل الکترولیتی ،عبارتند از:کار زیاد بدون آبرسانی صحیح بعد از آن، شروع چرخه قاعدگی، و یا داشتن رژیم غذایی که در آن غذاهای فرآوری شده و ناتازه دارد.

راه هایی برای درمان اسپاسم عضلانی و گرفتگی عضلات کمر به طور طبیعی 

اگر شما با اسپاسم عضلانی در کمر خود رنج می برید، می توانید از این درمان های طبیعی برای کمک به خودتان استفاده کنید.

1. درمان گرفتگی عضلات کمر با ماساژ آرام و کشش محل های آسیب دیده :

ماساژ ملایمی را با استفاده از یک توپ ماساژی یا غلتک فومی، به محل های آسیب دیده تا زمانی که اسپاسم کاهش پیدا کند، انجام دهید.هنگامی که اسپاسم عضلانی فروکش کرد، محل مورد نظر را کش دهید .

راه رهایی از گرفتگی عضلات کمر

2. درمان گرفتگی عضلات کمر با یخ/حرارت درمانی :

از یک بسته یخ روی منطقه برای 10 تا 15 دقیقه در 24 تا 72 ساعت اول پس از اسپاسم عضلانی می تواند به کاهش درد و التهاب همراه با اسپاسم عضلانی حاد کمک کند.پس از 72 ساعت اول، از یک پک گرم مرطوب استفاده کنید و آن را روی منطقه آسیب دیده به مدت 20 دقیقه قرار دهید. این کار می تواند به کاهش درد ناشی از اسپاسم عضلات کمک کند و جریان خون را به منطقه افزایش دهد که باعث بهبودی می شود.

3. تقویت و فعال کردن عضلات ضعیف کمر:

همانطور که در بالا ذکر شد اسپاسم ممکن است به دلیل ضعف در برخی از عضلات کمر رخ دهد ، شما نیاز به تقویت این عضلات با استفاده از تمرینات اصلاحی دارید. برخی از عضلات ضعیف شامل رمبوید و عضلات میانی پایین تراپزیوس هستند.

راه رهایی از گرفتگی عضلات کمر

4. از پشتیبان کمر برای محدود کردن استرس بر روی کمرتان استفاده کنید:

هنگام استراحت در رختخواب، ممکن است متوجه شوید که راحت ترین موقعیت برای کمر شما، به وسیله بالش هایی در زیر زانوی و یک حوله ای یا بالش کوچک است که در زیر کمرتان است. همچنین، در هنگام نشستن روی صندلی، از یک بالشتک پشت کمری برای حفظ موقعیت مناسبتری استفاده کنید. اینکار به انحنای طبیعی کمر شما کمک کند و با حمایت های اضافی به منطقه، فشار را از پایین کمرتان می گیرد.

5. درمان گرفتگی عضلات کمر با حمام کردن با نمک اپسوم :

نمک اپسوم به طور طبیعی غنی از منیزیم است و حمام گرم اجازه می دهد تا منیزیم به پوست شما نفوذ کند.حمام های نمکی اپسوم کمک می کند تا ماهیچه ها آرام شوند، بدن را سم زدایی می کند و حتی کمک می کند تا از کمبود منیزیم بدن جلوگیری شود.

راه رهایی از گرفتگی عضلات کمر

راه های بیشتری برای جلوگیری از اسپاسم کمر :

حفظ وزن سالم:

اگر وزن زیادی دارید، استرس بر ستون فقرات و مفاصلتان افزایش می یابد.

وضعیت خود را بهبود ببخشید:

وضعیت نامناسب مانند چرت زدن در طول تمام روز ممکن است خطر ابتلا به اسپاسم کمر خود را افزایش دهد. حصول اطمینان از حفظ وضعیت مناسب و استفاده از وسایل ارگونومیک در صورت نیاز، ثبات و قدرت مورد نیاز کمر را تامین می کند و خطر ابتلا به اسپاسم کمر را کاهش می دهد.

ورزش منظم:

درگیر شدن در یک برنامه کششی و تقویتی برای کمر و هسته عضلات، و انجام منظم برخی از فعالیت هایی که با قلب و عروق مشارکت می کنود، کمک خواهد کرد که شما کمر سالم تری داشته باشید و خطر اسپاسم به حداقل برسد.

راه رهایی از گرفتگی عضلات کمر

گرم کردن و خنک کردن قبل ورزش:

گرم کردن و خنک مردی مناسب قبل و بعد از ورزش می تواند به جلوگیری از اسپاسم عضلات، خستگی، تنیدگی و یا مجروح شدن عضلات شما کمک کند. قبل از کار کردن، سعی کنید در محل کار خود راه بروید و حرکات خاصی را انجام دهید که باعث افزایش ضربان قلب و جریان خون به عضلات، رباط ها، تاندون ها و مفاصل شما می شود.پس از اتمام کار، حدود 10 دقیقه طول می کشد تا گروه های عضلانی اصلی بدن، خود را بکشند تا به جلوگیری از اسپاسم عضلانی کمک کنند.

هیدراته باقی بمانید:

از دست دادن آب بدن می تواند منجر به اسپاسم عضلانی شود. اطمینان حاصل کنید که آب به اندازه کافی برای اندازه بدن و سطح فعالیت شما می نوشید تا خطر ابتلا به اسپاسم خود را به حداقل برسانید.

منبع: نمناک

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز