خبرگزاری کار ایران

طرز تهیه استانبولی پلو به روشی متفاوت

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۴۰۴۵

استانبولی پلو یک غذای بسیار راحت و خوشمزه است که احتمالا همین حالا تمام مواد لازم برای پخت آن را در خانه دارید. در ادامه با طرز تهیه استانبولی پلو همراه ما باشید.

به گزارش ایلنا، ناهار چی بپزم؟ شام چی درست کنم؟ بارها این جمله را گفتیم یا شنیدیم. سریع‌ترین جواب استانبولی پلو است غذایی راحت و سریع! طرز تهیه استانبولی پلو در بعضی خانه‌ها متفاوت است. گاهی استانبولی پلو با گوشت یا استانبولی با سبزیجات معطر تهیه می‌شود؛ گاهی هم فقط با گوجه و سیب‌زمینی است. در بسیاری از موارد نیز استانبولی‌پلو با لوبیا سبز درست می‌کنند که به آن لوبیا پلو می‌گویند. اگر دلیل نام‌گذاری استانبولی پلو را بخواهید باید بگوییم احتمالا این دستور پخت از شهر استانبول کشور ترکیه می‌آید. البته این دستور پخت استامبولی پلو در لیست غذاهای کشورهای دیگر مانند هند و اسپانیا نیز دیده می‌شود که آن را به عنوان پلو گوجه می‌شناسند.

استانبولی پلو یک غذای بسیار راحت و خوشمزه است که احتمالا همین حالا تمام مواد لازم برای پخت آن را در خانه دارید. مواردی را که در لیست زیر به صورت اختیاری نوشته شده‌اند اگر دوست داشتید به غذای خود اضافه کنید تا غذای پرپیمان‌تری برای ناهار یا شامتان داشته باشید. در ادامه با طرز تهیه استانبولی پلو همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه استانبولی پلو ( برای ۴ نفر)

برنج سه پیمانه

گوجه پوره شده دو پیمانه یا چهار عدد

سیب زمینی سه عدد متوسط

رب گوجه فرنگی یک تا دو قاشق غذاخوری

نخود فرنگی (اختیاری) یک سوم پیمانه

نمک / فلفل / زردچوبه به مقدار لازم

زعفران دم کرده یک قاشق چای‌خوری

گوشت چرخ کرده ( اختیاری)۳۵۰ گرم

روغن یک قاشق غذاخوری

کره پاستوریزه دو قاشق چای‌خوری

طرز تهیه استانبولی پلو به روشی متفاوت

طرز تهیه استانبولی پلو یا کته گوجه خوشمزه با تمام نکات

► مرحله اول

تهیه برنج کته باید و نبایدهایی دارد که دانستن آن‌ها به شما در داشتن نتیجه بهتر کمک می‌کند. حالا برای تهیه این استانبولی پلوی یا همان کته گوجه خوشمزه خودمان بهتر است در قدم اول گوجه‌ها را خرد کنید و درون غذاساز بریزید تا به شکل پوره شوند. پوره گوجه باید به اندازه دو پیمانه باشد. می‌توانید قبل از اینکه گوجه‌ها را در مخلوط کن بریزید پوست‌شان را کاملا جدا کنید.

► مرحله دوم

در کاسه‌ای متوسط سه پیمانه برنج بریزید و بشویید. پس از آن روی برنج آب بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید. اجازه دهید برنج‌ شما به مدت ۳۰ دقیقه خیس بخورد. در همین حین که برنج در حال خیس خوردن است یک قابلمه بردارید، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن سرخ‌کردنی داخل آن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و درون قابلمه بریزید تا تفت بخورد و طلایی رنگ شوند.

► مرحله سوم

سپس اگر دوست داشتید می‌‎توانید در این مرحله گوشت چرخ کرده را به پیازها اضافه کنید. زردچوبه، فلفل و نمک را نیز در همین مرحله به قابلمه اضافه کنید. بعد از اینکه گوشت چرخ کرده تفت خود پوره گوجه‌فرنگی را به گوشت‌ اضافه کنید و اجازه دهید حدود سه دقیقه بپزد. اگر طرز تهیه استانبولی پلو را با گوشت دوست ندارید می‌توانید فقط پوره گوجه را با پیازها تفت دهید.

► مرحله چهارم

حالا وقت اضافه کردن سیب‌زمینی است. سیب‌زمینی‌ها را به صورت نگینی خورد کنید و داخل یک ماهی‌تابه دیگر بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید و هم بزنید تا طلایی رنگ شوند. سپس رب گوجه‌فرنگی را به سیب زمینی‌های سرخ شده اضافه کنید و هم بزنید. اگر بخواهید در طرز تهیه پلو گوجه خود نخودفرنگی نیز داشته باشید، باید در این مرحله نخود سبزها را به سیب زمینی‌ها اضافه کنید و یک‌سوم پیمانه آب بریزید تا پخته شوند. اگر نه ادامه مراحل را انجام دهید.

► مرحله پنجم

در این مرحله از تهیه استانبولی پلو برنج شسته شده را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. سیب زمینی‌ها را نیز به قابلمه اضافه کنید. حواستان باشد آب زیادی داخل قابلمه نباشد چرا که باعث خمیر شدن غذا خواهد شد. زمانی که آب داخل قابلمه جوش آمد و حدودا تمام شد به مرحله آخر می‌رسیم. در مرحله آخر یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده و یک دو قاشق چای‌خوری کره پاستوریزه برای عطر و طعم بهتر به کته گوجه اضافه کنید. سپس در قابلمه را ببندید و اجازه دهید حدود ۴۰ دقیقه روی حرارت کم پخته شود.

استانبولی پلوی شما پس از ۴۰ دقیقه آماده است و می‌توانید آن را کنار یک کاسه ماست نوش جان کنید.

طرز تهیه استانبولی پلو به روشی متفاوت

نکاتی برای بهتر شدن تهیه استانبولی پلو

  • اگر از شعله پخش‌کن استفاده کنید ته دیگ بهتری خواهید داشت.

  • می‌توانید از ادویه دارچین برای بهتر شدن طمع و عطر غذا استفاده کنید.

  • می‌توانید گوجه‌ها را قبل از پوره کردن، کباب کنید. طعم گوجه کبابی استانبولی پلو شما را منحصر به فرد خواهد کرد.

  • می‌توانید سس باربیکیو را به گوشت اضافه کنید. این سس طعم کبابی و دودی به غذای شما می‌دهد که بسیار دل‌نشین و منحصر به فرد است.

  • بسیاری از افراد در مراحل آخر تهیه استانبولی پلو، چند تخم مرغ روی برنج می‌شکانند تا وقتی برنج دم بکشد تخم مرغ‌ها نیز پخته شود و میل کنند.

  • ماست و خیار، ماست و بادمجان و سالاد شیرازی از دورچین‌های محبوب برای این غذا هستند.

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز