خبرگزاری کار ایران

۱۰ نکته اجتماعی خطاب به ۷ نامزد انتخاباتی

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۷۱۷۸

روزبه کردونی، رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، در یادداشتی ۱۰ نکته اجتماعی خطاب به هفت نامزد انتخاباتی را مطرح کرد.

 روزبه کردونی در یادداشتی در مورد موضوعات اجتماعی که نامزدهای انتخاباتی باید مد نظر قرار دهند نوشت: «رهبری نظام در سخنان نوروزی خود در تشریح ویژگی‌های کاندیداهای ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه نامزدان انتخاباتی باید مسائل کشور را بشناسند، یکی از آن مسائل مهمّ کشور مسئله‌ی آسیب‌های اجتماعی برشمردند. در همین چارچوب توجه ۷ نامزد انتخابات ریاست جمهوری را به ۱۰ نکته مهم اجتماعی زیر جلب می‌کنم: 

۱- بین مسائل و آسیب‌های اجتماعی باید تفکیک مفهومی و سیاستی وجود داشته باشد. 

۲- در مواجه با آسیب‌های اجتماعی نباید بزرگنمایی کرد نه کتمان بلکه باید متعهد به واقع نگری بود. 

۳- مسائل اجتماعی باید در ساحت اجتماعی پیگیری شوند. نباید با رویکرد امنیتی یا سیاسی با مسائل و آسیب‌های اجتماعی مواجه شد. 

۴- رویکرد مواجه با آسیب دیدگان اجتماعی نباید تهدید محور یا قربانی محور باشد بلکه باید مبتنی بر حقوق شهروندی آسیب دیدگان و به تعبیر رهبری نظام رویکرد عائله محوری باشد. 

۵- بدون شناخت دقیق و مبتنی بر داده هوشمند از پروفایل آسیب دیدگان اجتماعی و شناخت دقیق از جغرافیای (منطقه‌ای و محلی) بروز آسیب (دارا بودن اطلس اجتماعی) احتمالی برای موفقیت در مواجه با آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد. بنابراین باید علاوه بر تدوین استاندارد، معیار و نحوه شناسایی و استحقاق‌سنجی نیازمندان، به یک گفت‌وگوی اجتماعی (یا به تعبیری گفت‌وشنود) به معنای دقیق و کامل آن نیز دست یافت. 

۶- باید ضمن ایجاد تفاهم نظری مدبرانه هماهنگی اجرایی بین دستگاه‌های مسئول ایجاد کرد. 

۷- باید فهم دقیقی از تأثیر کرونا بر آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم و در این رابطه واکنش سیاستی مناسب تدوین شود. 

۸- نه تنها در ایران بلکه در هیچ جای دنیا بدون نقش آفرینی مؤثر فعالین مدنی، صاحب نظران دانشگاهی و اهل رسانه نمی‌توان با آسیب اجتماعی مقابله کرد. باید شرایط امن برای مشارکت این گروه‌ها در فرایند سیاست‌گذاری فراهم شود. 

۹- باید برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی ضمن انجام مداخله‌های هدفمند، عوامل ایجادکننده آسیب‌ها نیز شناسایی و برای مقابله با آن‌ها تدبیر کرد. 

۱۰- شفافیت در مسئولیت‌ها و شفافیت در بودجه‌های مختلف مرتبط با حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی و دارا بودن شفافیت دقیق از اقتصاد آسیب‌های اجتماعی از الزامات مهم است.»

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز