خبرگزاری کار ایران

مصرف این ۳ ماده غذایی موجب پوکی استخوان می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۵۲۷۹

پوکی استخوان بیماری است که بیشتر آدم‌های مسن را گرفتار می‌کند، اما بعضی مواد غذایی هستند که در میزان رشد این بیماری تاثیر بسزایی دارند.

به گزارش ایلنا، متاسفانه مطالعات نشان می‌دهند که زنان ۴ برابرِ مردان تحت تاثیر پوکی استخوان قرار می‌گیرند. به همین دلیل متخصصان همواره تلاش کرده‌اند عوامل خطر قابل تغییری را که سبب بروز تحلیل استخوان در زنان می‌شوند، شناسایی کنند و موضوع این نوشتار مواد غذایی است که می‌توانند عامل پوکی استخوان باشند.

برای اینکه از پوکی استخوان دور بمانیم علاوه بر اینکه باید حواسمان به مقدار کلسیمی که مصرف می‌کنیم باشد، باید از مواد غذایی که باعث دفع زیاد کلسیم می‌شود نیز تا حدی که امکان دارد دوری کنیم. در ادامه به ۳ ماده غذایی اشاره می‌کنیم که مصرف زیاد آن‌ها منجر به مشکلات سلامتی و عدم جذب کلسیم کافی می‌شوند.

۱. قهوه و کافئین

نوشیدن یک فنجان قهوه می‌تواند مانع جذب حدود ۶ میلی‌گرم کلسیم شود که معادل میزان کلسیم موجود در یک قاشق شیر است؛ بنابراین توصیه می‌شود که قهوه‌تان را با شیر میل کنید تا جبران مافات شود. در صورتی که عادت به نوشیدن نوشابه دارید نیز کافئین موجود در آن همین تاثیر را به جا می‌گذارد. علاوه بر این امکان دارد که اسید فسفریک موجود در بیشتر نوشیدنی‌های گازدار (که برای نگهداری آن‌ها افزوده می‌شود) بافت استخوان‌ها را ضعیف کند. زمانی که در خون ما میزان فسفر از میزان کلسیم بیشتر باشد، بدن بخشی از کلسیم استخوان‌ها را برمی‌دارد تا تعادل را برقرار کند.

۲. نمک

مصرف بیش از اندازه نمک بدن‌تان را قطعا به دردسر می‌اندازد. بیشتر مردم جهان نمک را بیش از حد لازم مصرف می‌کنند به طوری که گفته می‌شود ۸۵ درصد مردان و ۶۰ درصد زن‌ها روزانه ۲/۳ گرم بیش از میزان لازم نمک مصرف می‌کنند.

به عقیده متخصصان نباید روزانه بیش از ۶ گرم نمک مصرف کرد. واقعیت این است که خوردن غذاهای پر از نمک و شور میزان کلسیم دفع شده از طریق ادرار را افزایش می‌دهد و این مسئله به ضعیف شدن استخوان‌ها منجر می‌شود. نمک همچنین باعث اسیدی شدن خون شده و به این ترتیب نیز احتمال بروز التهاب در بدن افزایش پیدا می‌کند که برای سلامت مفاصل مضر است. در مقابل نمک، برخی مواد غذایی هستند که التهاب را در بدن کاهش می‌دهند.

در بیشتر مواقع روی برچسب ترکیبات مواد غذایی میزان سدیم آن را ذکر می‌کنند. برای دست یافتن به میزان معادل نمک محصول مورد نظر عدد سدیم را ضرب در ۵/۲ کنید. بدن شما فقط به ۳/۲ گرم نمک در روز نیاز دارد. سه‌چهارم نمک از مواد غذایی فرآوری‌شده و صنعتی تامین می‌شود. فراموش نکنید که غذاهای آماده، سوسیس و کالباس، کنسروها و... سرشار از نمک و برای سلامتی استخوان‌ها مضر هستند. عادت کنید که برچسب مواد غذایی را با دقت مطالعه کنید. در حالت کلی هر ماده غذایی ۱۰۰ گرمی که حاوی بیش از ۵/۰ گرم سدیم باشد خیلی شور محسوب می‌شود و برای سلامتی‌تان مضر است. چنانچه این میزان کمتر از ۱/۰ گرم باشد جزو مواد غذایی کم‌نمک بوده و می‌توانید آن را مصرف کنید.

۳. گوشت قرمز

گوشت قرمز هم می‌تواند عامل پوکی استخوان باشد، دنبال کردن یک رژیم غذایی پر از گوشت قرمز به معنای جذب پروتئین بالاست که برای سلامتی استخوان‌ها مناسب نخواهد بود. پروتئین زیاد باعث دفع کلسیم از طریق ادرار می‌شود. هنگام روند هضم غذا پروتئین‌های حیوانی اسیدهایی (فسفریک، سولفوریک و..) آزاد می‌کنند که pH بدن را تغییر می‌دهند. هرچه pH بدن اسیدی‌تر باشد احتمال دمینرالیزه شدن استخوان‌ها نیز بالاتر می‌رود. میزان پروتئین مورد نیاز خانم‌ها ۴۶ و آقایان ۵۶ گرم در روز است. برای افزایش سلامت استخوان‌ها لازم است که در کنار این میزان پروتئین میوه و سبزیجات و غلات زیادی نیز مصرف شود تا تعادل اسید- باز بدن حفظ شود. برای داشتن استخوان‌هایی محکم لازم است که به ازای هر ۱۰۰ گرم گوشت قرمز ۵۰۰ گرم سبزیجات یا میوه‌های تازه مصرف شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز