خبرگزاری کار ایران

۱۲ ترفند کلیدی برای جا افتادن و خوشمزه شدن آش جو

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۳۲۳۳

آش جو یکی از آن غذاهای جذاب است که با رعایت فوت و فن‌هایش می‌توانید یک آش لذیذ درست کنید و از آن لذت ببرید.

به گزارش ایلنا، آش جو یکی از مقوی‌ترین و خوشمزه‌ترین آش‌های قدیمی و سنتی ایرانی است. این آش در سراسر کشور روش‌های پخت متفاوت اما مواد تشکیل‌دهنده یکسانی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جو، حبوبات، سبزی آش و کشک اشاره کرد.

آش جو را می‌توان با گوشت و حتی بدون گوشت طبخ کرد اما تنوع این آش خوشمزه تنها به این دو مورد ختم نمی‌شود. آش جو با سیرابی، آش جو با جو پرک، آش جو با سبزی خشک و سایر مدل‌های متنوع، تنها بخشی از انواع مدل‌های پرطرفدار این آش دلچسب است.

جالب است بدانید که از آش جو در برخی مناطق مانند آش رشته، برای نذری در ماه محرم و سایر مناسبت‌ها استفاده می‌شود. از آش جو می‌توان به عنوان پیش‌غذا، میان‌وعده یا حتی ناهار استفاده کرد. در این مطلب قصد داریم به طرز تهیه آش جو سنتی فوری و خوشمزه که از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است، بپردازیم پس با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه آش جو

جو پوست‌کنده: یک پیمانه

بلغور گندم یا گندم پوست‌کنده: ۱/۴ پیمانه

پیاز بزرگ: یک عدد

عدس: ۱/۲ پیمانه

نخود: ۱/۲ پیمانه

لوبیاچیتی: ۱/۲ پیمانه

نعنا: ۳ قاشق غذاخوری

آب قلم یا استاک گوشت: به مقدار نیاز

سبزی آش: ۵۰۰ گرم

پیاز داغ، سیر داغ و کشک: به میزان لازم

نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

روغن برای سرخ کردن: به میزان لازم

۱۲ ترفند کلیدی برای جا افتادن و خوشمزه شدن آش جو

طرز تهیه و دستور پخت آش جو

۱. حبوبات را از ۲۴ ساعت قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید. جو را هم به همراه گندم خیس کنید.

۲. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و سپس تفت دهید تا طلایی رنگ شود. بعد نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و سپس آب قلم را به مخلوط اضافه کنید.

۳. اجازه بدهید تا آب به جوش بیاید و بعد جو و گندم پوست‌کنده را اضافه کنید.

۴. بعد از یک ساعتی که از پخت جو گذشت، عدس را اضافه کنید ولی اگر عدس را جدا پخته بودید، باید بعد از پخت کامل جو آن را به قابلمه اضافه کنید. در قابلمه را به صورتی که کاملاً کیپ نباشد قرار دهید تا جو همراه با عدس بپزد.

۶. سپس سبزی آش را اضافه کنید. آش را چند بار به هم بزنید تا همه مواد درون آش به صورت یکنواخت پخته شوند و در ضمن آش ته نگیرد.

۷. برای درست کردن نعنا داغ، ۶ قاشق غذاخوری روغن را داخل تابه بریزید و بعد از اینکه روغن کمی داغ شد، ۳ قاشق پودر نعنا خشکی را که داشتیم به روغن اضافه کنید.

۸. برای کمتر از ۱ دقیقه نعنا خشک را با روغن تفت دهید و بلافاصله از روی حرارت بردارید؛ چون حرارت بیش از حد خیلی سریع باعث سوختن و تیره رنگ شدن نعنا داغ می‌شود و طعم خیلی تلخی هم پیدا می‌کند.

۹. سپس نعنا داغ را به آش جو اضافه کنید و بعد اجازه دهید تا آش جا بیفتد. در این مدت هم چندین بار آش را هم بزنید تا ته نگیرد.

۱۲ ترفند کلیدی برای جا افتادن و خوشمزه شدن آش جو

نکات و ترفندهای کلیدی در مورد خوشمزه شدن آش جو

همیشه در تهیه و پخت مواد غذایی، ترفندهایی برای خوشمزه شدن آن وجود دارد که ما در این بخش قصد داریم به تمامی نکات کلیدی در تهیه آش جو بپردازیم.

  • معمولا آش جو بدون گوشت پخته می‌شود ولی اگر دوست دارید که در آش جو از گوشت استفاده شود لازم است که گوشت یا سیرابی را آبپز کرد و در اواسط پختن آش جو، آن را به قابلمه اضافه کنیم.

  • اگر دسترسی به تهیه سبزی آش ندارید می‌توان از سبزی خشک شده برای تهیه آش جو استفاده کنید. برای این کار لازم است ۲۵۰ گرم سبزی خشک را به قابلمه آش اضافه کرده و از طعم آش جو با سبزی خشک لذت ببریم.

  • برای اینکه آش جو لعاب بیشتری داشته باشد، بهتر است در مراحل پایانی پخت آش، مقداری جو پرک به آن اضافه کنیم و اجازه دهیم به همراه آش پخته شود.

  • برای خوشمزه‌تر شدن آش جو باید حوصله و وقت کافی برای پخت آش داشته باشید تا جو کاملا باز شود و لعاب بیندازد.

  • سبزی آش را به نسبت سبزی خورشتی درشت‌تر خرد کنید.

  • سبزی آش جو شامل گشنیز، جعفری، تره و اسفناج یا برگ چغندر است و هر چه مقدر گشنیز آش بیشتر باشد آش خوشمزه‌تر می‌شود.

  • زمان پخت، غلظت، میزان هم زدن و میزان آب آش جو متفاوت‌تر از سایر آش‌ها است. به طوری که بعضی‌ها در این آش مقداری رب اضافه می‌کنند و نیز خیلی‌ها سبزی بیشتری داخل آش می‌ریزند تا آش سبزتر شود.

  • از کشک ساده، کشک زعفرانی، ماست چکیده، حبوبات پخته شده، پیاز داغ و نعنا داغ می‌توانید برای تزیین آش استفاده کنید.

  • برای اینکه آش مزه بهتری پیدا کند می‌توانید در آخر پخت آش، دو قاشق غذاخوری آرد و مقداری زعفران را در کمی روغن داغ تفت دهید و به آش اضافه کنید.

  • هرچه آب آش کشیده‌تر باشد آشتان خوشمزه‌تر می‌شود.

  • اگر به جای آب از آب قلم در تهیه آش استفاده کنید آش شما خوشمزه‌تر خواهد شد.

  • برای اینکه حبوبات زودتر پخته شوند و میزان نفخ آنها کاهش یابد باید حتما آنها را از چندین ساعت قبل خیس دهید و چند بار آب آن را عوض کنید.

  • منبع:همهشری آنلاین

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز