خبرگزاری کار ایران

خواص شگفت‌انگیز لوبیا چیتی برای لاغری

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۰۵۴۶

بیشتر حبوبات سرشار از پروتئین هستند و لوبیا نیز از این مسئله مستثنا نیست. خوراک لوبیا را می‌توان به عنوان پیش‌غذا، غذای سبک به عنوان شام و یا صبحانه‌ای لذیذ و مقوی سرو کرد. در ادامه طرز تهیه این غذای ساده و خوشمزه را بخوانید.

به گزارش ایلنا، خوراک لوبیا چیتی و سیب‌زمینی از مجموعه دستور غذاهای ایرانی است که بسیار مفید، مقوی و خوش‌طعم است. این خوراک خوشمزه، غنی از پروتئین است و در این زمینه می‌تواند حتی با غذاهای گوشتی رقابت کند و همین موضوع آن را به غذایی محبوب برای گیاه‌خواران تبدیل کرده است. بیشتر حبوبات سرشار از پروتئین هستند و لوبیا نیز از این مسئله مستثنا نیست. خوراک لوبیا را می‌توان به عنوان پیش‌غذا، غذای سبک به عنوان شام و یا صبحانه‌ای لذیذ و مقوی سرو کرد. در ادامه طرز تهیه این غذای ساده و خوشمزه را بخوانید.

مواد لازم (برای ۳ نفر)

لوبیا چیتی دو پیمانه

سیب زمینی متوسط یک عدد متوسط

پیاز یک عدد رب گوجه فرنگی

یک قاشق غذاخوری

زردچوبه به مقدار لازم

نمک به مقدار لازم

فلفل سیاه به مقدار لازم

لیمو یک عدد

طرز تهیه خوراک لوبیاچیتی

► مرحله اول

لوبیاها را از چند ساعت قبل خیس کنید. در این میان آب آن‌ها را چندین بار عوض کنید تا دیگر منجر به نفخ نشود.

► مرحله دوم

لوبیاها را در زودپز بریزید، ۳ لیوان آب به آن‌ها اضافه کنید و روی حرارت متوسط بگذارید، به آن اجازه دهید تا حدود ۶۰ دقیقه بپزید.

► مرحله سوم

سیب زمینی را به لوبیا اضافه کنید و ۴۵ دقیقه دیگر بگذارید تا به همراه هم بپزند. (سیب‌زمینی را پوست بگیرید و آن را درسته داخل خوراک بیندازید این کار لعاب خوراک را بیشتر می‌کند).

► مرحله چهارم

در حین پختن آن‌ها، درون یک  ماهیتابه کمی روغن بریزید و پیازهایی را که قبلا پوست گرفته و ریز خرد کرده‌اید را در آن تفت دهید، تا طلایی شود.

رب و زردچوبه را به پیاز اضافه کنید و کمی دیگر به تفت دادن ادامه دهید.

► مرحله پنجم

ترکیب رب و زردچوبه و پیاز را به لوبیا اضافه کنید. به آن نمک و فلفل بزنید و آن‌ها را خوب با هم ترکیب کنید.

سیب‌زمینی را که درسته داخل خوراک انداخته بودید له کنید.

می‌توانید خوراک لوبیا را با برش‌های لیمو و پودر زیره میل کنید و لذت ببرید.

خواص شگفت‌انگیز لوبیا چیتی برای لاغری

خواص لوبیا چیتی برای لاغری

از خواص لوبیا چیتی برای لاغری وجود فیبر فراوان و کالری کم است. این ماده غذایی تقریباً فاقد چربی است و با ایجاد احساس سیری در فرد باعث کاهش وزن می‌شود. در عین حال پروتئین بدن را نیز تأمین می‌کند. در دنیای امروز عادات غذایی انسان‌ها تغییر کرده است و حالا باید مردم را متقاعد به خوردن سبزیجات، حبوبات و میوه‌هایی کرد که زمانی جزو غذاهای اصلی مردم بودند. یکی از این حبوبات مفید لوبیا چیتی است.

لوبیا چیتی یکی از محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین انواع لوبیا در ایران است. به‌طور کلی انواع لوبیا از مواد غذایی سرشار از فیبر محسوب می‌شوند و در میان آن‌ها، لوبیاچیتی بیشترین میزان فیبر ممکن را در خود دارد. لوبیای خشک حاوی مقدار قابل توجهی از ویتامین B، آهن، کلسیم، پتاسیم و فسفر است. لوبیاها دارای مقدار کمی نمک و مقدار بسیار جزئی کالری هستند. هر ۱۰۰ گرم لوبیا چیتی دارای ۱۴۳ کالری انرژی است.

لوبیا چیتی مانند تمامی حبوبات دارای خواص بسیار زیادی است که هر یک از آن‌ها تأثیر بسزایی بر سلامت افراد می‌گذارد. با تمرکز بر لاغری و کاهش وزن، به چهار مورد از مهم‌ترین و اصلی‌ترین خواص لوبیا چیتی برای لاغری عبارتند از:

۱. لوبیا چیتی دارای مقدار کمی کالری است

اصلی‌ترین دلیل چاقی در واقع ایجاد تعادل انرژی منفی است؛ یعنی مقدار انرژی وارد شده به بدن بسیار بیشتر از انرژی مصرف شده یا خارج شده از بدن است. این مقدار انرژی اضافه متعاقباً در بدن به‌صورت چربی ذخیره شده و باعث افزایش وزن می‌شود. بنابراین باید با کاهش ورودی انرژی به بدن و افزایش مصرف انرژی، بر این تعادل انرژی منفی غلبه کرد.

۲. لوبیا چیتی سرشار از فیبر است

از اصلی‌ترین خواص لوبیا چیتی برای لاغری، مقدار فیبر موجود در آن است. لوبیا چیتی بالاترین میزان فیبر ممکن را در بین حبوبات دارد. اما چرا فیبر می‌تواند برای کاهش وزن این‌قدر مؤثر و مهم باشد؟ پاسخ این پرسش بسیار ساده است؛ فیبرها با تأثیر بر سیری یا به عبارتی زودتر سیر شدن فرد، به کاهش وزن کمک می‌کنند. وقتی که فیبر وارد معده شد، با توجه به اینکه یک ماده انحلال‌پذیر است درون معده تبدیل به یک ماده گرانرو یا ویسکوز می‌شود. بر همین اساس موجب احساس سیری در فرد می‌شود که متعاقباً میزان ورودی غذا یا همان انرژی را کاهش می‌دهد و نقش مؤثری در کاهش وزن ایفا می‌کند.

۳. سرشار از پروتئین است

مقدار پروتئین یکی از خواص لوبیا چیتی در لاغری است. لوبیا چیتی و به‌طورکلی تمامی انواع لوبیاها سرشار از پروتئین هستند. تقریباً هر ۱۰۰ گرم لوبیا حاوی ۹ گرم پروتئین است. پروتئین‌ها نیز مانند فیبر به چند روش مختلف در سیر شدن فرد نقش ایفا می‌کنند. اثر کالری سوزی یا ترموژنیک پروتئین‌ها بالاست و مقدار بالای ترموژنیک اغلب با سیری در ارتباط است.

۴. حاوی نشاسته مقاوم است

دیگر خواص لوبیا چیتی در لاغری وجود ماده‌ای به نام «نشاسته مقاوم» در آن است. مقدار نشاسته مقاوم در انواع لوبیا مختلف است. نشاسته مقاوم موجود در لوبیا چیتی نقش مؤثری در کنترل اشتها دارد. این نشاسته در معده و روده هضم می‌شود و هضم آن تنها در روده بزرگ صورت می‌گیرد.

منابع: کتاب کاله

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز