خبرگزاری کار ایران

املاک قدیمی و کلنگی هم شامل طرح مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۳۱۴۸

هر واحد مسکونی واقع در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت در صورتی که بیش از 120 روز مالک یا ساکن نداشته باشد به عنوان مسکن خالی ثبت شده و به ازای هر ماه مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شود.

مالیات بر خانه‌های خالی و خروج سوداگران از بازار مسکن 

به گزارش ایلنا به نقل از مشرق نیوز، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در پایتخت بعد از طی سیر صعودی طولانی مدت، بالاخره نسبت به ماه گدشته کاهش یافت.

 

طبق گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن تهران در فروردین ماه سال ۱۴۰۰  به رغم ۲۹ میلیون و ۳۲۲ هزار تومان رسید.

این در حالی است که میانگین قیمت مسکن در تهران در اسفندماه سال ۱۳۹۹ به قیمت ۳۰ میلیون و ۲۷۴ هزار تومان رسیده بود و فلذا قیمت ملک در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ماه بعد از مدت‌ها نزول ۳.۱ درصدی را تجربه کرد.

از سوی دیگر، در فروردین ماه سال جاری در پایتخت، ۲۰۹۴ معامله به ثبت رسیده که نسبت به ماه قبل ۶۸.۵ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

کاهش قیمت مسکن و افزایش چشمگیر داد و ستدها نسبت به ماه قبل در شرایط اتفاق می‌افتد که وزارت راه و شهرسازی اجرای پروسه خوداظهاری برای تکمیل اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان را شروع کرده و در مرحله بعد تصمیم دارد، از واحدهای مسکونی احتکار شده پایه مالیاتی بر خانه‌های خالی را اخذ کند.

قبل از این بسیاری از کارشناسان مسکن معتقد بودند، اجرای مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند مقوله بیرون شدن تقاضای سرمایه‌ای و کاهش بها واحدهای مسکونی را فراهم سازد.

از سوی دیگر، از اطلاعات میدانی بازار مسکن در اردیبهشت ماه، خبر می‌رسد که کاهش قیمت واحدهای مسکونی در شهر تهران مربوط به یکماه نیست و می‌تواند ادامه دار باشد.

محمد حمیدزاده، کارشناس حوزه مسکن، در ارتباط با روند کاهشی قیمت مسکن در پایتخت بیان کرد: متاسفانه عادت کرده‌ بودیم که قیمت مسکن در دو سال گذشته بدون توقف رشد کند، اما بالاخره پس از مدت‌ها شاهد کشیده شدن رشد قیمت بودیم.

حمیدزاده در رابطه با کاهش قیمت مسکن گفت: بسیاری از سوداگران مسکن با خرید خانه و خالی نگاه داشتن آن زمینه افزایش قیمت بازار مسکن را فراهم می‌کنند و در این شرایط نرخ موثر مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند حاشیه سود این سوداگران را تحت تاثیر قرار دهد.

این کارشناس تاکید کرد: قطعا عامل کاهش قیمت مسکن در سال 1400 عزم دولت برای اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی است.

کاهش قیمت مسکن با اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی 

حسین عبداللهی، کارشناس مالیات‌های تنظیمی با اشاره به اینکه تجربه جهانی استقرار نظام مالیات بر خانه‌های خالی از کاهش قیمت مسکن خبر می‌دهد، بیان کرد: موثر شدن نرخ مالیات بر خانه‌های خالی، سبب شده است که سوداگری و احتکار مسکن توجیه اقتصادی نداشته باشد و شاهد عرضه این واحدهای مسکونی و به تیع آن کاهش قیمت مسکن باشیم.

املاک قدیمی و کلنگی هم شامل طرح مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند

 

ایشان با اشاره به اینکه به طور متوسط مالیات بر خانه‌های خالی یک ملک 1 میلیارد تومانی درسال اول معادل 50 میلیون تومان برآورد می‌شود، گفت: امید می‌رود با تکمیل اطلاعات سامانه املاک و تسریع در روند اجرایی این قانون، عزم دولت بیش از پیش مشخص شده و شاهد کاهش ادامه دار قیمت مسکن باشیم.

املاک قدیمی و کلنگی هم شامل طرح مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند؟ 

به نقل از خبرگزاری ایرنا: ساماندهی بازار مسکن و جلوگیری از فرار مالیاتی در ماه‌های اخیر تشدید شده و بر این اساس، همه املاک باید ثبت شوند. طبق قانون، فرسودگی دلیلی بر عدم پرداخت مالیات نیست و املاک کلنگی نیز  مشمول مالیات خانه‌های خالی می‌شوند.

بر اساس مصوبه‌ای که آذر ماه 99 صادر شد، هر واحد مسکونی واقع در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت در صورتی که بیش از 120 روز مالک یا ساکن نداشته باشد به عنوان مسکن خالی ثبت شده و به ازای هر ماه مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شود.

از جمله سوال‌های مهمی که مالکان دارند این است که اگر ملکی به دلیل فرسودگی قابلیت اجاره دادن نداشته باشد، آیا مشمول مالیات بر خانه‌های خالی  می‌شود؟

که در جواب باید گفت، طبق قانون، فرسودگی ملاک عدم مشمولیت در مالیات نیست و به هرحال املاک مشمول مالیات خانه خالی می‌شوند.

با توجه به این قانون، مالک پس از دریافت اخطار، باید به سامانه جهت خوداظهاری مراجعه کند.

بعد از مراحل خوداظهاری، دستگاه‌ها مکلف هستند خدمات خود را از قبیل افتتاح حساب بانکی، صدور دسته چک، خدمات حمایتی، یارانه‌ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، ففروش انشعاب، ارسال اسناد و مدارک، ثبت نام در مدارس محل اقامت و امثال آن را صرفا با اخذ کد ملی، کد پستی، شرح نشانی یکتای درج شده اقامتگاه اصلی در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه کنند.

تا روز نوزدهم اردیبهشت ماه مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان بر اساس آخرین رقم کد ملی سرپرستان خانوار تعریف شده بود. اما از روز 10 اردیبهشت تمامی سرپرستان خانوار می‌توانند تا 19 خرداد بدون هیچ شرطی در سامانه املاک و اسکان ثبت نام داشته باشند.

خانه‌های کلنگی را از نو بسازید

حالا که دولت می‌گوید طرح مالیات بر خانه‌های خالی، هم بر روی خانه‌های نوساز و هم روی خانه‌های کلنگی اجرا می‌شود، برخی از مالکان به فکر نوسازی و ساخت و ساز خانه‌های خود افتاده‌اند. که در این صورت بعد از اتمام ساخت و ساز می‌توانند خانه‌ی خود را به فروش برسانند یا رهن و اجاره بدهند و دیگر از شر پرداخت مالیات خلاص خواهند شد.

خانه‌های قدیمی و کلنگی، به دلیل اینکه اکثرا یک یا دو طبقه هستند، معمولا گزینه‌ی مناسبی برای ساخت خانه‌های ویلایی و دوبلکس می‌باشند.

این روزها به دلیل زیاد شدن خانه‌های آپارتمانی و کمبود فضای باز، میل به داشتن خانه‌های ویلایی و دوبلکس در اکثر مردم وجود دارد.

حالا اگر این خانه‌ی ویلایی دوبلکس هم باشد که چه بهتر!

به همین دلیل است که این روزها، تا دلتان بخواهد طراح و مجری خانه‌ی ویلایی در بازار وجود دارد.

اما این تعدد طراح و مجری، دلیل براین نیست که همه‌ی آن‌ها کاربلد و ماهر هستند!

طراحی نمای ویلا مستلزم مهارت و تجربه‌ی زیاد است، اما عموم مردم معمولا به خلاف این موضوع اعتقاد دارند و فکر میکنند هر کسی می‌تواند از پس طراحی نمای ویلا برآید!

املاک قدیمی و کلنگی هم شامل طرح مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند

شما گول این تفکر اشتباه را نخورید و برای داشتن یک ساختمان شیک و مدرن و فول امکانات، طراحی و اجرای ویلای خود را به افراد کاربلد و دقیق بسپارید.

همانطور که پیش تر گفتیم، داشتن یک خانه‌ی ویلایی که دوبلکس هم باشد، از جمله خواسته‌های هر شخصی می‌باشد. در طراحی خانه‌های دوبلکس معمولا دست پیمانکار همه جوره باز است و با کمی سلیقه و خلاقیت، می‌تواند بهترین نمای ساختمان دوبلکس را برای شما طراحی و اجرا کند.

استفاده از مصالح جدید و مدرن، تا حد خیلی زیادی بر جلوه‌ی ساختمان شما تاثیرگذار است.

 

مصالحی مانند سرامیک، سنگ، شیشه، و به طور کلی مصالح خشک، این روزها توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند.

علاقه‌ی عموم مردم بیشتر سمت متریال‌های شیشه‌ای می‌باشد به همین دلیل است که سیستم‌هایی مانند کرتن وال، در بین کارفرمایان، تقاضای زیادی دارد.

اگر که می‌خواهید از شر مالیات بر خانه‌های خالی خلاص شوید و زودتر مشتری یا مستاجری برای ملک خود پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم که در نوسازی ملک خود، به سلیقه و نظر اکثر مردم، توجه ویژه‌ای داشته باشید.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز