خبرگزاری کار ایران

تخته برش آشپزخانه؛ کدام جنس چه کاربردی؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۰۸۰۴

تخته آشپزخانه از جمله وسایل پرکاربرد برای خرد کردن مواد غذایی می باشد که انواع مختلفی در شکل ها و جنس ها دارد که باید با توجه به نیاز خود آن را تهیه کنید.

به گزارش ایلنا، احتمالا با لوازم مختلف آشپزخانه آشنایی داشته باشید که یکی از کاربردی ترین آن ها تخته آشپزخانه می باشد که با استفاده از آن می توانید مواد غذایی مختلف را به طور یکدست تر و تمیزتر خرد کنید.

اما جالب است بدانید که تخته های آشپزی مختلف هستند و هرکدام برای مواد مختلف مثل گوشت، نان، میوه، سبزیجات و غیره طراحی شده است. در این قسمت قصد داریم که تخته های مختلف آشپزی را به شما معرفی کنیم.

معرفی انواع تخته برش در آشپزخانه

همه ما حداقل یکی از این تخته ها را در آشپزخانه داریم. بیشتر ما از این تخته ها برای خرد کردن سبزیجات استفاده می کنیم. انواع مختلفی از آن ها وجود دارد و ممکن است هر کدام از مواد مختلف در سایز ها و شکل های متفاوت و رنگ ها و طراحی های گوناگون ساخته شده باشند و معمولاً سطح مناسبی را برای خرد کردن مواد ایجاد می کنند.

تخته آشپزی همراه با یک حفره

این تخته ها در قسمت خروجی خود یک حفره دارند و برای زمان هایی مناسب است که شما در حال خرد کردن گوشت قرمز هستید و آب اضافی گوشت، داخل این حفره می ریزد و باعث می شود که مواد دیگر شما به آب گوشت و یا آب هر مواد دیگری آلوده نشود.

تخته برش آشپزخانه؛ کدام جنس چه کاربردی؟

تخته مخصوص نان

شما نباید نان های خود را روی میز آشپزخانه خرد کنید. تخته های مخصوصی وجود دارند که فقط برای نان مناسب هستند و طول بلندی دارند و برای نان باگت هم مناسب محسوب می شوند.

تخته آشپزی ارتجاعی

این تخته های آشپزی گزینه مناسبی برای خرد کردن مواد غذایی مختلف است و قابلیت ارتجاعی دارد. در نتیجه شما می توانید محصولات خرد شده آن را به راحتی داخل یک ظرف با دهانه باریک بریزد ؛ بدون اینکه نگران بیرون ریختن مواد باشید.

تخته قصابی

تخته های قصابی یعنی تخته های آشپزی که فقط برای خرد کردن گوشت مناسب هستند. بهتر است که گوشت را به جای تخته های معمولی روی این تخته ها خورد کنید. شیار های موجود در آن ها به گونه ای است که هیچ گونه جرم و آلودگی در آشپزخانه پخش نمی شود و همه ی کارها روی تخته به اتمام می رسد.

تخته برش آشپزخانه؛ کدام جنس چه کاربردی؟

تخته های آشپزی با جنس های مختلف

تخته ها معمولاً مواد مختلفی را در خودشان جای داده اند اما معمولاً اکثر آن ها از چوب، بامبو، پلاستیک، شیشه یا کامپوزیت ساخته شده اند.

تخته از جنس بامبو

این تخته ها برای بسیاری از محیط مناسب هستند زیرا یک محصول تجدیدپذیر است و هیچ ماده شیمیایی در آن به کار نمی رود. تخته های بامبو نسبت به تخته های چوبی مایعات را کمتر به خودشان جذب می کنند و بهداشتی تر عمل می کنند.

بامبو نسبت به چوب کمی ضخیم تر و سفت تر است؛ البته ممکن است در معرض باکتری قرار بگیرد که همیشه باید آن را بشویید و خشک کنید. بامبو یک ماده ضد باکتری و ضد میکروب می باشد.

تخته های چوبی

این تخته ها جزء قدیمی ترین انواع تخته ها محسوب می شوند و گزینه مناسبی برای کار کردن با چاقو هستند. ظاهر زیبا و جذابی دارند و برای تمام انواع چاقو ها مناسب می باشند.

این تخته ها معمولاً متخلخل هستند و الودگی ها را به خود جذب می کنند. البته ضدعفونی کردن آن ها کمی سخت است، باید آن ها را بشویید و خشک کنید و در صورت نیاز چرب کنید تا راحت تر باز شوند.

تخته برش آشپزخانه؛ کدام جنس چه کاربردی؟

تخته هایی با چوب در قسمت انتهایی

بعضی از تخته ها هستند که در قسمت انتهای خود از چوب ساخته شده اند و برای انواع چاقو ها مناسب عمل می کنند و راحت تر خشک می شوند. لکه گیری در آن ها راحت تر است اما ممکن است خیلی راحت ترک بخورد و به خودش لکه جذب کند. معمولاً دو سانت از دیگر تخته های معمولی ضخیم تر هستند.

تخته هایی با لبه های چوبی

این تخته ها در قسمت لبه خود از چوب ساخته شده اند که برای برخورد با لبه چاقو مناسب می باشند. آن ها مقرون به صرفه هستند و در تمام سایز ها و ضخامت ها وجود دارند و چندین سال دوام می آورند.

تخته های پلاستیکی

این تخته ها کاربردهای بسیار زیادی دارند و معمولاً از پلی اتیلن ساخته شده اند. این تخته های پلاستیکی به گونه ای هستند که تیغه چاقو به سرعت روی آن ها حرکت می کند. یعنی حرکت چاقو نسبت به چوب و بامبو در این تخته ها پرسرعت تر عمل می کند.

شاید از لحاظ ظاهر خیلی جذاب نباشد اما شما می توانید آن ها را به راحتی شستشو دهید و برای میوه، سبزیجات و گوشت از آن استفاده کنید و رنگ های مختلفی از آن را تهیه کنید.

تخته های شیشه ای

این تخته ها بسیار زیبا هستند. شاید شیشه برای استفاده روزانه کاربردی نباشد اما این شیشه ها متخلخل نیستند و به راحتی تمیز می شوند و در نتیجه هیچ آلودگی لابلای آن ها گیر نمی کند. سطح بسیار سنگین و سفتی دارند؛ البته چاقو روی آن ها به خوبی عمل نمی کند و حالت زبر و خشنی را روی تخته ایجاد می کنند و از طرفی احتمال شکنندگی آنها نیز وجود دارد.

تخته برش آشپزخانه؛ کدام جنس چه کاربردی؟

تخته کامپوزیت

انواع مختلفی از تخته های کامپوزیت با مواد متفاوت وجود دارند که شامل چوب و کاغذ بازیافتی یا حتی رزین و صمغ می باشد . معمولاً سطح این تخته ها برای عملکرد چاقو کمی زبر و خشن است. البته خوشبختانه کامپوزیت با محیط دوست است و خطری را برای محیط زیست ایجاد نمی کند .

ماربل

تخته های آشپزی ماربل ظاهر زیبا و جذابی دارند اما چاقو به سرعت به آن ها آسیب وارد می کند. معمولاً این تخته ها برای برش چیزهایی نرم مثل پنیر مناسب است و نباید روی آن ها چیز سفتی را برش دهید.

تخته های سیلیکونی

تخته های سیلیکونی جنس خوبی دارند و خودشان قابلیت ارتجاعی دارند و می توانید به راحتی آن ها را خم و راست کنید. در برابر رشد باکتری از خودشان مقاومت نشان می دهند و مواد، روی آنها لیز نمی خورد.

گرانیت

تخته های گرانیتی به شدت جذاب هستند اما جنس سفتی دارند. ممکن است که چاقو روی آن ها بد عمل کند. کمی هم گران قیمت تر از انواع دیگر تخته ها می باشند.

تخته برش آشپزخانه؛ کدام جنس چه کاربردی؟

تخته های سنگی

نمی توان کل غذا را روی تخته های آشپزی از سنگ درست کرد زیرا معمولاً چاقو با آن ها رابطه خوبی ندارد و این تخته ها به راحتی می شکنند و برای آماده کردن غذا گزینه مناسبی نیستند اما معمولاً ظاهر خوبی دارند.

شکل های مختلف تخته های آشپزی

همانطور که می بینید تخته های آشپزی در انواع شکل های متفاوت در دسترس هستند که در این قسمت آن ها را به شما معرفی می کنیم.

تخته های مستطیلی

تخته های مستطیلی رایج ترین نوع تخته های آشپزی می باشند. در انواع سایزها وجود دارند و معمولاً به اندازه نیازهای مختلف شما بزرگ هستند. بسیاری از تخته های مستطیلی گوشه های گرد دارند. معمولاً ظاهر زیباتری را ایجاد می کنند و استفاده از آن ها راحت تر است.

تخته های گرد

این تخته ها هم ظاهر جذابی دارند اما فضای کافی را برای خرد کردن مواد غذایی ایجاد نمی کنند. بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می دهند که از آن ها استفاده نکنند. همچنین احتمال بریدن دست و خطا رفتن حرکت چاقو در تخته های گرد بیشتر است.

تخته برش آشپزخانه؛ کدام جنس چه کاربردی؟

تخته های مربعی

کار کردن روی این تخته ها کار را سخت می کند. البته ظاهر این تخته ها جذاب است اما طول آن ها به اندازه ای نیست که شما بتوانید مواد را به راحتی روی آن ها برش دهید.

تخته با شکل بدن حیوانات

بعضی از تخته های آشپزی هستند که ظاهر آن ها شبیه به پیکره حیوان مورد علاقه شماست. البته کار کردن با این تخته ها گزینه امن و مناسبی نمی باشد و بیشتر جنبه تزئینی دارد.

تخته های نیم دایره

استایل و شکل تخته های نیم دایره به گونه ای است که شما به راحتی می توانید آن را در قسمت های مختلف مثلا در کنار گاز و غیره قرار دهید که جای زیادی را اشغال نمی کند اما ممکن است فضای مناسبی برای انجام کارها نداشته باشد.

تخته های دوطرفه

بعضی از تخته ها هستند که به راحتی می توان آنها را برعکس کنید و از قسمت دیگر هم استفاده کنید. در نتیجه هر زمان که عجله داشتید، می توانید از هر دو طرف استفاده کرده و کار خود را زودتر راه بیندازید اما بهتر است که هر طرف از تخته ها را برای استفاده یک نوع ماده غذایی خاص قرار دهید.

تخته برش آشپزخانه؛ کدام جنس چه کاربردی؟

تخته های ضد لیزخوردگی

این تخته ها به گونه ای ساخته شدند که چاقو روی آن ها لیز نمی خورند. در نتیجه احتمال بریدن دست در آنها به شدت کاهش پیدا می کند و معمولاً طرفداران زیادی دارند.

تخته های شیاردار

این تخته ها در لبه اطراف خود شیارهایی دارند و باعث می شود زمانی که شما در حال خرد کردن مواد آبدار هستید، آب اضافی از این ماده داخل شیار ها بریزد و کابینت و ظروف دیگر را کثیف نکند.

تخته بدون محدودیت شستشو

بعضی از تخته ها هستند که با برخورد با مواد شوینده ظرفشویی آسیب می بینند اما بسیاری از تخته ها هستند که شستن آن ها داخل ظرف شویی و یا ماشین ظرفشویی هیچ ایرادی ندارد.

تخته های آشپزی همراه با دستگیره

بسیاری از تخته های آشپزی به گونه ای طراحی شده اند که دستگیره هایی دارند تا شما به راحتی بتوانید آن ها را حمل کنید ؛ بدون این که به بدنه تخته دست بزنید.

تخته برش آشپزخانه؛ کدام جنس چه کاربردی؟

تخته آشپزی همراه با چاقوی مخصوص

بعضی از تخته ها هستند که با تجهیزات و چاقو های خاص خود به فروش می رسند. در نتیجه همراه با چاقو می باشند و به شما کمک می کنند که فضای بیشتری را در آشپزخانه ذخیره کنید.

تخته های آشپزی با رنگ های مختلف

هوشمندانه ترین کار ممکن، این است که شما چند مدل تخته آشپزی با رنگ های متفاوت داشته باشید و هر رنگ را برای یک ماده اختصاص دهید. مثلاً با رنگ سبز، سبزیجات را خرد کنید، از رنگ قرمز برای خرد کردن میوه ها استفاده کنید و مواد گوشتی را نیز روی یک قطعه دیگر خرد کنید.

تخته های آشپزی ست

بعضی از تخته های آشپزی به شکل یک مجموعه در اختیار شما قرار می گیرند و در این مجموعه انواع مختلف با سایزهای متفاوت از تخته وجود دارد و شما برای هر محصول می توانید هر کدام از این تخته ها را انتخاب کنید که کاملاً یکدست می باشند.

تخته برش آشپزخانه؛ کدام جنس چه کاربردی؟

تخته های آشپزی با قابلیت نصب روی سینک

برخی از تخته های آشپزی هستند که به راحتی روی سینک ظرفشویی نصب می شوند. در نتیجه چنانچه در بخش دیگری از نمناک هم مشاهده کردید شما مجبور به جابجایی آن ها نیستید و هر زمان که نیاز داشتید، می توانید در کنار سینک ظرفشویی محصولات خود را با دقت خرد کنید. استفاده از چنین تخته های آشپزی باعث می شود که آب اضافه محصولات به راحتی به داخل سینک بریزد.

تخته های آشپزی با قابلیت اتصال لبه ها

اگر مشکل لیز خوردن تخته های آشپزی هنگام کار کردن را دارید و احتمال این که به خودتان اسیب بزنید، بالاست، می توانید از تخته های آشپزی استفاده کنید که در قسمت گوشه های خود محلی برای وصل شدن به سینک ظرفشویی، کابینت و قسمت های مختلف را دارند. در نتیجه اطمینان حاصل کنید که این تخته حین کار تکان نمی خورد و به راحتی می توانید کار خود را به انجام برسانید.

منبع:چاره دان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز