خبرگزاری کار ایران

طرز تهیه آش سماق با کوفته قلقلی

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۸۱۷۶

آش یکی از غذاهای سنتی ما ایرانیان به شمار می‌رود و یکی از معروف‌ترین این آش‌ها، آش سماق است که در شهرهایی همچون اصفهان و همدان تهیه می‌شود. در ادامه با طرز تهیه این آش آشنا می‌شوید.

به گزارش ایلنا، آش یکی از غذاهای سنتی ما ایرانیان به شمار می‌رود و یکی از معروف‌ترین این آش‌ها، آش سماق است که در شهرهایی همچون اصفهان و همدان تهیه می‌شود.

مواد لازم

آرد برنج یا برنج خرد شده: ۲۰۰ گرم

سماق خشک: نیم کیلو

گوشت چرخ ‌کرده: ۲۵۰ گرم

سبزی آش‌: یک کیلو

پیاز درشت: دو عدد

نمک و فلفل و زردچوبه و روغن به مقدار لازم

طرز تهیه آش سماق با کوفته‌قلقلی

این آش مربوط به حوالی مرکز ایران است و بیشتر اصفهانی‌ها و همدانی‌ها آن را می‌پزند. اگر این آش با آرد سفید پخته شود سریع‌تر آماده می‌شود. اما خرده برنج هم این کار را می‌کند. ابتدا یکی از پیازها را ریز خرد کنید و با مقداری روغن آن را در قابلمه تفت دهید. مقداری نمک، فلفل و زردچوبه به پیازداغ اضافه کرده و قبل از اینکه سرخ شود، دو لیوان آب به آن اضافه کنید. حالا برنج را شسته و داخل آب بریزید و بگذارید تا خوب پخته و نرم شود.

برنج که پخت، سبزی را که از قبل شسته‌اید ‌خرد می‌کنیم و در آن می‌ریزیم. دقت کنید ‌هرچه سبزی ریزتر باشد آش خوشمزه‌تر می‌شود. سپس جداگانه گوشت، نمک و فلفل را ‌خوب مخلوط و کوفته‌هایی اندازه یک گردو درست می‌کنیم و در روغن‌ سرخ‌ کرده و در داخل آش می‌ریزیم. وقتی کوفته‌ها پخته شد، سماق درسته و کوبیده نشده را پاک کرده و در آب خیس می‌کنیم. سماق باید یک ساعت در آب بماند. سپس آن را از صافی پارچه‌ای رد کرده و فشار می‌دهیم و آب قرمز خوشرنگ سماق را می‌گیریم.

اگر می‌خواهید سماق درسته یا کوبیده نشده بخرید در صورت تنوع نوع اصفهانی آن را انتخاب کنید. طعم و رنگ بهتری دارد. آب سماق را در آش ریخته و پیاز دوم را خرد می‌کنیم. آن را سرخ کرده و کمی در داخل آش می‌ریزیم و کمی برای روی آن برمی‌داریم. آش را در ظرفی ریخته و آن را با نعناع و پیاز داغ تزئین می‌کنیم.

منبع:همشهری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز