خبرگزاری کار ایران

راهکارهایی برای جلوگیری از پرز دادن لباس هنگام پوشیدن

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۲۲۲۸

چرا لباس‌ها پرز می‌دهند و برای از بین بردن آن چه باید بکنیم؟ در این مطلب راهکارهایی برای جلوگیری از پرز دادن لباس هنگام پوشیدن آمده است که با آنها آشنا می‌شوید.

به گزارش ایلنا، مشکل پرز لباس زمانی اتفاق می‌افتد که تارهای کوتاه لباس شل شده، در هم گره می‌خورند و در انتها مانند گلوله‌ای به چشم می‌رسند. در واقع علت اصلی پرز دادن لباس به خاطر سایش لباس در پروسه شستشو و پوشیدن است.

معمولا لباس‌هایی از جنس الیاف غیرطبیعی بیشتر مستعد پرز دادن هستند. پس بهتر است از خرید پارچه‌هایی با الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر، اکرلیک یا نایلون صرف نظر کنید و از الیافی که تارهای بلندتری دارند مانند ابریشم و لنین استفاده کنید. به علاوه لباس‌هایی که از ترکیب مصنوعی و طبیعی هستند نیز پرز می‌دهند. یادتان باشد پشم با وجود این‌که از الیاف طبیعی است پرز می‌دهد. هرچه بافت پارچه ضخیم‌تر باشد، کمتر احتمال پرز دادن وجود دارد. به طور مثال پارچه‌هایی با تاروپود سفت‌تر مانند جین که استحکام بیشتری دارند، کمتر پرز می‌دهند. هرچه بافت الیاف پارچه شل‌تر باشد، بیشتر پرز می‌دهد.

پرز دادن لباس باعث می‌شود ظاهر لباس‌هایتان کهنه و ناخوشایند به نظر برسد. طوری که بعد از مدت کمی احتمالا از پوشیدن آن صرف نظر کنید. با این حال نگران نباشید راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از پرز دادن لباس وجود دارد. مجله اینترنتی سارک راهکارهایی برای جلوگیری از پرز دادن لباس نوشته است که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید.

راهکارهایی برای جلوگیری از پرز دادن لباس در زمان پوشیدن

  • بین پوشیدن لباس‌ فاصله بیندازید

شاید باورتان نشود ولی لباس‌ها هم مانند انسان‌ها به استراحت نیاز دارند. بهتر است بعد از یکی دو بار پوشیدن پشت سر هم یک لباس کمی به آن استراحت بدهید و دوباره آن را بپوشید. چون یکی از دلایل پرز دادن لباس‌ها استفاده مداوم از آنهاست. بعد از در آوردن لباستان حداقل ۲۴ ساعت به آن فرصت دهید و بعد از اینکه لباس را به حالت اولیه بازگرداندید، دوباره آن را بپوشید. در اصل با پوشیدن بیش از حد یک لباس باعث می‌شوید تا بافت لباس کش بیاید. در نتیجه تارهای کوتاه‌تر، گره می‌خورند و پرز ایجاد می‌کنند.

  • از کوله‌پشتی استفاده نکنید

اگر اهل استفاده از کوله‌پشتی هستید و به لباس‌هایتان حساسید این نکته را فراموش نکنید که کوله‌پشتی یکی از مواردی است که در ایجاد پرز در لباس موثر است. بر اثر سایش کوله‌پشتی با لباس الیاف پارچه دچار پرزدهی می‌شود. به‌ویژه قسمت‌هایی مانند زیر بغل، سرشانه‌ها و کمر که در تماس مستقیم با کوله‌پشتی هستند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است از کیف‌های دستی یا کیف‌های چرخدار استفاده کنید.‌

  • کیف‌های دوشی و پرز دادن لباس

ممکن است بعد از استفاده از کیف‌های دوشی به ویژه در قسمتی که بند کیف قرار می‌گیرد، لباستان پرز بدهد. پس بهتر است اگر از جنس پارچه لباس خود مطمئن نیستید از این کیف‌ها استفاده نکنید یا کیف را در دست بگیرید.

  • از اصطکاک جلوگیری کنید

لباس‌هایی که مستعد پرز دادن هستند نباید در تماس با پارچه‌ها یا سطوح قرار بگیرند. بسیاری از موارد هستند که باعث ایجاد پرز در قسمت‌های مختلف لباس می‌شوند:

► برخورد آرنج با میز هنگام غذا خوردن یا کار کردن

► نشستن روی سطح سفت

► حرکت روی زانو و ساییدن سر زانوی شلوار به زمین

  • چسب لباس

چسب‌هایی که روی لباس، کیف یا کفش هستند به لباس می‌چسبند و هنگام جدا کردن چسب از لباس باعث کشیده شدن بافت لباس و ایجاد پرز می‌شوند. بهتر است حواستان به چسب لباس باشد به ویژه در زمان شستشو سعی کنید روی چسب را بپوشانید تا به لباس نچسبد.

راهکارهایی برای جلوگیری از پرز دادن لباس هنگام پوشیدن
پرز لباس

راهکارهایی برای جلوگیری از بروز پرز لباس هنگام شستشو

  • سابیدن لکه‌ها

معمولا اولین واکنش ما برای از بین بردن لکه‌های لباس این است که مقداری لکه‌بر روی آن بریزیم و پارچه را محکم به هم بمالیم تا لکه از بین برود. اما این کار یکی از عواملی است که باعث ایجاد پرز روی پارچه می‌شود.  

  • شستشوی صحیح لباس

شستشوی نادرست لباس‌هایی که قابلیت پرز دادن دارند، بیشتر باعث ایجاد پرز می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است نکاتی را رعایت کنید:

► لباس‌ها را پشت رو کنید. در این حالت اگر لباس پرز هم بدهد در پشت لباس ایجاد می‌شود و قابل دیدن نیست.

► به علاوه برای شستشو با ماشین می‌توانید از توری‌های محافظ لباس استفاده کنید تا آسیب کمتری به لباس وارد شود.

  • شستشوی با دست یا شستشوی ملایم با ماشین لباسشویی

شاید یکی از جایگزین‌های مناسب برای لباس‌های مستعد پرز دادن، شستشوی آنها با دست یا استفاده از حالت شستشوی دستی یا ملایم با ماشین لباسشویی باشد. ملایم بودن شستشو نیز از پرز دادن لباس جلوگیری می‌کند. اگر لباس‌ها را با دست می‌شویید بهتر است:

► سینک یا لگن شستشو را با آب پر کنید و داخل آن مایع شوینده بریزید. لباس را به مدت ۵ دقیقه در آب قرار دهید.

► لباس را بدون چنگ زدن و مالیدن پارچه بهم بشویید. لباس را فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود.

  • خشک کردن لباس

برای خشک کردن پارچه‌هایی که پرز می‌دهند بهتر است از خشک کن لباسشویی استفاده نکنید. چون در این حالت پارچه با لباس‌های دیگر دچار سایش و پرز دادن می‌شود. به جای آن لباس‌ها را در هوای آزاد آویزان کنید تا خودشان خشک ‌شوند.

یک راه حل آسان برای از بین بردن پرز لباس

یکی از راه‌های آسان و کاربری برای خلاص شدن از پرز لباس، استفاده از یک تیغ اصلاح بسیار ساده است. لباس مورد نظر را اتو کنید و بعد پارچه را محکم نگه دارید و تیغ را روی سطح پارچه بکشید. پرزها را از لای تیغ خالی کنید و بعد با یک رول پرزگیر روی پارچه بکشید. یادتان باشد تیغ اصلاحی که انتخاب می‌کنید از نوع صابونی نباشد چون باعث ایجاد پرز بیشتر روی پارچه می‌شود.

راهکارهایی برای جلوگیری از پرز دادن لباس هنگام پوشیدن
استفاده از تیغ برای از بین بردن پرز لباس

منبع:همشهری آنلاین

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز