خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از روزبه کردونی؛

چرا کارگران و پلیس و معلمان اولویت نداشته باشند؟ / نظام پزشکی نامه تبعیض‌آمیزش را پس بگیرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۱۱۹۵

روزبه کردونی نوشت: واقعا متولیان سازمان نظام پزشکی باور دارند که هنرمندان برای دریافت واکسن اولویت بیشتری از کارگران، از دستفروشان، از پیک‌های موتوری از آتش نشانانان از امداگران، از پلیس و از رانندگان تاکسی دارند؟

انتشار نامه شگفت‌آور سازمان نظام پزشکی کشور در خصوص ضرورت اولویت داشتن هنرمندان برای دریافت واکسن، مایه بهت و تعجب و البته تاسف است. واقعا متولیان سازمان نظام پزشکی باور دارند که هنرمندان برای دریافت واکسن اولویت بیشتری از کارگران، از دستفروشان، از پیک‌های موتوری از آتش نشانانان از امداگران، از پلیس و از رانندگان تاکسی دارند؟ آیا مجموعه نظام پزشکی در بین خود، متخصص اخلاق زیستی، بیواتیک و یا اخلاق پزشکی ندارد که این نامه را منتشر کرده است؟

چندی پیش در کانال ندا نوشت مطلبی مطالعه کردم پیرامون «اصول اخلاقی در خصوص اولویت‌بندی دریافت‌کنندگان واکسن کووید ۱۹» که طی آن اشاره شده بود پیتر سینگر فیلسوف اخلاق گرا " در خصوص اولویت‌بندی دریافت واکسن عنوان می‌کند در مقاله‌ای با عنوان (The Ethics of Prioritizing COVID-19 Vaccination) باید گروه‌های قومی و نژادی محروم با استدلال حفظ جان بیشتر در اولویت دریافت واکسن باشند. وی نام برخی مشاغل را که باید بر اساس موازین اخلاقی در اولویت باشند ذکر می‌کند که عبارتند از کارگران در توزیع مواد غذایی و معلمان. تقریبا در هر متنی که تا کنون در خصوص اولویت‌بندی دریافت واکسن منتشر شده است، بدون شک در اولویت، کارگران فعال در خط مقدم به ویژه در تولید و توزیع مواد غذایی به چشم می‌خوردند.

با این وصف باید اذعان داشت نامه غیر قابل قبول و سست استدلال سازمان پزشکی اولا باعث جهت گیری فضای عمومی علیه هنرمندان می‌شود، اعتبار و اعتماد از این سازمان را که باید در مواقع حساس مورد اتکای مردم باشد از بین می‌برد، حس تبعیض و بی‌عدالتی را بین سایر اقشار گسترش می‌دهد.

انتظار این است که سازمان نظام پزشکی، بابت انتشار چنین نامه‌ای از مردم عذرخواهی کند و البته از همین امروز برای کل بدنه و مدیران نظام پزشکی، دوره‌ی آموزشی اجباری در خصوص اخلاق زیستی و اخلاق پزشکی گذاشته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز