خبرگزاری کار ایران

طرز تهیه نان سوخاری خانگی رژیمی بدون تخم مرغ به روش بازاری

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۰۰۳۲

حتما برای شما هم پیش آمده از جلوی فروشگاه‌های نان و شیرینی رد ‌شوید و بوی خوش نان سوخاری تازه و نان شیرمال گرم به مشامتان برسد. نان سوخاری صنعتی یا خانگی مدت نگهداری بالایی دارد و می‌تواند یک میان‌وعده خوب در خانه، محل کار و برای کودکان باشد. در این مطلب از مجله کوروش روش طرز تهیه نان سوخاری خانگی ترد بدون تخم مرغ و نان سوخاری شیرین به روش بازاری را به شما می‌گوییم.

به گزارش ایلنا، اول ببینیم نان سوخاری چیست و از کجا آمده؟ نان سوخاری همان نان گندم است که دوبار پخته می‌شود تا ترد شود. از آنجا که این نان رطوبت کمی دارد می‌تواند برای مدت بیشتری تازه و قابل استفاده بماند. از نان سوخاری در تهیه انواع فینگر فود و سالاد مثل سالاد سزار استفاده می‌شود. در زمان‌های دور این نان را به عنوان «دندانی» به بچه‌ها می‌دادند تا به لثه‌های خود بکشند.

این نان در کشورهای زیادی پخته می‌شود  و نمی‌توان اصالت آن را به جای خاصی مرتبط دانست. البته در برخی کشورها نان سوخاری را از کیک درست می‌کنند. شبیه‌ترین حالت آن به چیزی که در ایران پخته و مصرف می‌شود نان سوخاری روسی است. حتی واژه سوخاری نیز از زبان روسی گرفته شده است.

نان سوخاری را با چی بخوریم؟ این نان خوشمزه را می توانید در شیر، قهوه یا چای بزنید و نوش جان کنید. همچنین می‌توانید آن را کمی گرم کنید و به همراه کره و عسل میل کنید. جالب است بدانید خوردن نان سوخاری برای رفلاکس و سوزش معده خوب است. زیرا خمیر آن کاملا پخته و برشته شده و برخلاف نان‌هایی همچون باگت یا بربری بازگشت اسید معده را تشدید نمی‌کند.

روش طرز تهیه نان سوخاری خانگی

مواد لازم در طرز تهیه نان سوخاری

آرد: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

پودر شیر (شیر نسکافه): ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی

آب:۳/۴ لیوان دسته دار فرانسوی

کره ذوب‌شده: ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی

شکر: ۴ قاشق غذاخوری

نمک: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

مخمر نان: ۱/۲ قاشق غذاخوری

مرحله اول

این طرز تهیه نان سوخاری در منزل مقدار شکر کمی دارد و ‌می‌توان گفت یک نان سوخاری کمی شیرین اما رژیمی است. نصف قاشق چای‌خوری نمک، ۲ قاشق غذاخوری شکر، یک ‌چهارم لیوان پودر شیر و سه ‌چهارم لیوان آب را در ظرفی بریزید و با همزن مخلوط کنید تا کاملا ترکیب شوند. حالا ۲ لیوان آرد را در کاسه بزرگی الک کرده و نصف قاشق غذاخوری مخمر را به آن اضافه کنید. پس از مخلوط کردن آرد و مخمر، ترکیب مایع را به آن اضافه کنید. مواد خشک و تر را با کاردک هم بزنید. سپس روی آن را با حوله یا دستمال ضخیم بپوشانید و اجازه دهید خمیر برای یک ساعت استراحت کند.

مرحله دوم

روی خمیر را بردارید. با ورز دادن به کمک انگشتان پف خمیر را بگیرید. ۲ قاشق غذاخوری شکر و یک‌ چهارم لیوان کره ذوب شده را به خمیر اضافه کرده و برای مدت ۵ دقیقه خوب خمیر را ورز بدهید. پس از این مدت خمیر شما بافتی نرم و کمی چسبنده خواهد داشت. خمیر را روی سطح کارتان قرار دهید و با یک کاردک یا کارد آن را به ۴ قسمت (چانه) تقسیم کنید. اگر خمیرتان به سطح کار می‌چسبد، کمی آرد روی سطح بپاشید.

هرکدام از ۴ قسمت را با نوک انگشتان کمی ورز بدهید و باز کنید. نیازی نیست خمیر را به شکلی بی‌نقص باز کنید. همین که یک دایره به ضخامت ۰.۵ سانتی‌متر شود کافی است. از یک سمت شروع به لوله‌ کردن خمیر کنید. به این ترتیب هرکدام از چانه‌ها را به شکل یک باگت کوچک درآورید. دت کنید ضخامت خمیر در همه قسمت‌ها یکسان باشد تا در فر یکدست پخته شود.

سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و روی آن کمی آرد بپاشید. لوله‌های خمیر را روی سینی بچینید و روی آنها را با پارچه بپوشانید. ۲۰ دقیقه دیگر به خمیرها استراحت بدهید تا خوب پف کنند.

مرحله سوم

فر را از نیم ساعت قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. سینی را برای مدت ۲۵ دقیقه در فر قرار دهید. وقتی نان‌های پخته را بیرون آوردید، در همان سینی فر روی آنها را برای ۵ دقیقه بپوشانید تا بدون خشک شدن، خنک شوند.

مرحله چهارم

حالا با یک چاقوی اره‌ای نان‌ها را به حلقه‌هایی با ضخامت ۲.۵ سانتی‌متر برش بزنید. برش‌های نان را روی کاغذ روغنی در سینی فر بچینید و برای ۱۵ دقیقه در فر (با دمای ۱۸۰) قرار دهید. پس از ۱۵ دقیقه سینی را بیرون بیاورید، برش‌ها را بچرخانید و دوباره برای ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید. نان سوخاری خانگی و ترد شما آماده است.

نکات مهم و فوت و فن در تهیه نان سوخاری خانگی

نکته‌ای که باید برای تهیه انواع نان و کیک در نظر داشته باشید این است که مواد اولیه را از مدتی قبل بیرون یخچال قرار دهید. دمای موادی همچون شیر باید با دمای اتاق یکی باشد. برای تهیه نان سوخاری خانگی شیرین باید در مرحله آخر، ۱ یا ۲ زرده تخم مرغ را با یک‌چهارم لیوان پودر قند خوب مخلوط کنید. قبل از اینکه برش‌های نان را در فر سوخاری کنید، از مخلوط زرده روی نان ها بمالید. این کار را برای هر دو طرف نان‌ها تکرار کنید.
منبع: مجله کوروش

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز