خبرگزاری کار ایران

هجرت «مهاجرانی» از دیروز آشنا به امروز غریبه

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۲۶۲۸

مهاجرانی هجرت کرد، هجرت از گذشته با نگاه به آینده نامعلوم. نمی‌توان با ادعای اینکه یکبار موضعی گرفته و باید منتظر توضیح بود، از کنار آن عبور کرد. عطاءا... مهاجرانی را همه می‌شناسند همان وزیر ارشاد دولت اصلاحات که عملکردش سبب خشنودی و رضایت اصلاح‌طلبان و مردم عادی بود. وقتی کشور را ترک کرد، حامیانش نگران حذف اندیشه یک روشنفکر به نام مهاجرانی شدند.

وزیر دولت اصلاحات مدت‌ها پس از خروج از ایران سکوت اختیار کرد و ترجیح داد خود را بازنشسته سیاسی و فرهنگی نشان دهد اما چند صباحی است که فعالیت‌هایش به نحوی زیاد شده که گویی جایگاه تاثیرگذاری دارد. شاید اگر مهاجرانی امروز همان مهاجرانی روز استیضاح در مجلس هفتم بود و همانطور از سیاست‌های دولت اصلاحات دفاع می‌کرد، امروز هم در همان چارچوب حرکت داشت، محبوبیتش نه‌تنها سقوط حداکثری نداشت بلکه بر آن افزوده می‌شد.

توئیت برای اعلام جدایی از گذشته

دو توئیت عطاءا... مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران اصلاحات خبرساز شده است.

او در این توئیت‌ها از دلیل استعفای احمد بورقانی معاون مطبوعات وقت وزارت فرهنگ و همچنین مخالفتش با لایحه اصلاح قانون مطبوعات خبر داده است.

مهاجرانی ابتدا در توئیتی از اصلاح‌طلبان انتقاد کرد و نوشت: «به نظرم اندک‌اندک جمع مستان مى‌رسند! و شاهد موج سوم اصلاح‌طلبان رادیکال هستیم: موج اول: مطبوعات رادیکال بود که فرمان هدایت آن در وزارت ارشاد نبود، مرحوم احمد بورقانى هم با من هماهنگ نبود، به همین دلیل وقتى اختیار وزیر را که در اعطاى مجوز به ایشان داده بودم، پس گرفتم، استعفا داد.»

او در توئیت دوم ادامه داد: موج اول اصلاح‌طلبان رادیکال با طرح اصلاح قانون مطبوعات در مجلس به اوج خود رسید. من با طرح مخالف بودم مى‌دانستم به سرانجام نمى‌رسد، نرسید.

موج دوم: تخریب عمیق و گسترده آیت‌ا... هاشمى‌رفسنجانى بود. گفتند هاشمى مرده سیاسى است.

موج سوم: تخریب سپاه و طرح دولت نظامى است. حکایت همچنان...

طرح اصلاح قانون مطبوعات در آغازبه‌کار مجلس ششم مطرح شد و به موضوعی بحث‌برانگیز بدل شد. نمایندگان اصلاح‌‌طلب مجلس ششم به‌دنبال اصلاح قانونی برآمدند که سه ماه پیش از آن در مجلس پنجم تصویب شده بود. اصولگرایان به نقد و مقابله جدی با آن پرداختند. در میان اصلاح‌طلبان نیز برخی معتقد بودند این طرح به نتیجه نمی‌رسد. نهایتا طرح اصلاح‌طلبان به نتیجه نرسید اما حواشی زیادی ایجاد کرد.

احمد بورقانی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در دوره اصلاحات تلاش بسیاری زیادی کرد که قانون موردنظر مجلس پنجم به تصویب نرسد. او در مجلس ششم نیز برای اصلاح قانون مطبوعات تلاش کرد که موفق نبود.

چرا مهاجرانی عوض شد؟

مشخص نیست چرا مهاجرانی گذشته و عملکردش در دولت اصلاحات را اینگونه به زیر سوال برده است؛ گذشته‌ای که اصلاح‌طلبان آن را برگی از کارنامه موفقیت دولت اصلاحات می‌نامند اما مهاجرانی را چه شده که امروز به موفقیت‌های دیروز لگد می‌زند و از بورقانی‌ای سخن می‌گوید که سال‌هاست فوت کرده و البته در زمان دولت اصلاحات که مهاجرانی موفقیت‌ها را به نام خود ثبت می‌کرد، سکوت کرده بود.

چرا مهاجرانی در آن روزها از ایستادگی بورقانی نگفت و تنها از تلاش‌های خودش برای رسیدن به اهداف سخن می‌گفت اما امروز هر آنچه را رخ داده به نام بورقانی تمام و خود را مبرا می‌کند؟

مهاجرانی به‌خوبی می‌داند بسیاری از آنچه به سبب حضورش در وزارت ارشاد به‌عنوان موفقیت ثبت کرده است، جز با کمک بورقانی ممکن نبود اما تنها یک روز مانده به سالگرد درگذشت بورقانی چنین از او تقدیر کرد!

چرا امروز باید علی نظری که نماینده مجلس ششم بود، با رویت توئیت‌های مهاجرانی او را دروغگو خطاب می‌کند و در اثبات ادعایش می‌گوید: «من عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ششم بودم. در زمان بررسی طرح قانون مطبوعات 4بار به کمیسیون آمد و از طرح قانون مطبوعات حمایت کرد. گفته که مخالف این طرح بوده، انتشار مشروح مذاکرات کمیسیون فرهنگی در تابستان79 سند رسوایی این دروغگو است.»

مهاجرانی امروز خود را دلسوز می‌داند و آیا فراموش کرده که سال 91 به نقل از او نوشتند: «لندن را به‌خاطر تساهل و تسامحش دوست دارد و آنجا را وطن خود محسوب می‌کند.» آیا هوای لندن آلوده شده یا موضوع دیگری مطرح است که مهاجرانی را مجبور به فراموش کردن گذشته خودش و متهم کردن همراهان دلسوزش کرده است.

در همان زمان که مهاجرانی لندن را ستود، خطی میان او و اصلاح‌طلبان کشیده شد؛ به نحوی که عباس عبدی نوشت: «آقای مهاجرانی! وطن را نمی‌شود گذاشت و رفت!

مهاجرانی بعد از 88 به‌تدریج تغییر کرد و مهاجرانی جدیدی شد، مهاجرانی‌ای که مواضعش برخلاف گذشته با استقبال اصولگرایان مواجه شد و دیگر نه‌تنها در لیست سیاه این جریان نبود بلکه برخی اوقات صدرنشین لیست همراهان بود.

تا پیش از این مهمان همیشگی بی‌بی‌سی بود اما به‌ناگاه دیگر در این شبکه دیده نشد و توئیتر رسانه او شد. حتی او برخلاف مواضع آنانی سخن گفت که در دهه 70 او را بر کرسی وزارت ارشاد و سخنگویی ارشاد نشاندند و نقدهای غیرقابل انتظاری به آنها کرد.

زمان زیادی طول کشید اما مهاجرانی در نهایت نشان داد دیگر آن مهاجرانی روزهای اصلاحات نیست و هجرت کرده است! برخی چنین عنوان می‌کنند تبرئه پسر مهاجرانی در پرونده نفتی یکی از دلایل تغییر در مواضع اوست که اگر بر فرض هم چنین باشد، در چارچوب اصلاحات پذیرفته نیست و باید به‌دنبال دلیل دیگری برای یافتن علل تغییرات مهاجرانی بود؛ تغییراتی که سبب شده روزنامه کیهان که روزی او را بهاالدین خوانده بوده امروز به تحسینش بپردازد.


منبع: آرمان ملی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز