خبرگزاری کار ایران

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران:

هرگونه کارشکنی‌ در مجموعه شهرداری را شخصا پیگیری می‌کنم

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۸۳۳۵

مسئولیت نظارت بر عملکرد سازندگان دارای پروانه صلاحیت بر عهده سازمان نظام مهندسی است، اما اگر شهرداری در هر مرحله از صدور شناسنامه فنی کارشکنی کرد، رسانه‌ها باید آن را مورد بررسی و پیگیری قرار دهند و ان‌قدر این نقد را تکرار کنند که مسئولان جرات عدم اجرای وظایف قانونی خود را نداشته باشند.

 شناسنامه ملکی – فنی یکی از بزرگ‌ترین مناقشات میان شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی است به‌طوری که این دو سازمان در مواجهه با انتقادات پیرامون اجرایی نشدن این مصوبه قانونی، انگشت اتهام را به سمت یکدیگر گرفته و مدعی هستند ایراد را باید در عملکرد طرف مقابل جست‌وجو کرد. با وجود این که به تازگی این دو سازمان به همراه شورای شهر در حال اجرای تفاهم‌نامه‌ای هستند که در شهریورماه سال جاری امضا شد، اما بسیاری معتقدند با کارشکنی‌هایی که در طول سال‌های گذشته از این نهادها سر زده، نمی‌توان به اجرای موفق این طرح  که قرار است در دو منطقه پایتخت به صورت پایلوت اجرایی شود، امیدوار بود. این در حالی است که معاونت معماری و شهرسازی که یکی از اضلاع اصلی تفاهم نامه را تشکیل می دهد از ضرورت اجرای شناسنامه فنی خبر داده و تاکید کرده با هر گونه کارشکنی در زیر مجموعه تحت مدیریت شهرداری  برخورد خواهد کرد و در این راستا از هرگونه گزارشی در این رابطه استقبال می کند

عبدالرضا گلپایگانی؛ معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران می‌گوید: پس از ایراد دیوان عدالت اداری به تک‌مجری بودن ساختمان‌ها در مرحله ساخت‌وساز، شناسنامه فنی - ملکی ساختمان روند اجرایی پیدا نکرد . البته سازمان نظام مهندسی در مواردی شناسنامه فنی را صادر می‌کند و این الزام را گذاشته که حتما ساختمان باید مجری ذی‌صلاح داشته باشد و شناسنامه فنی هم باید صادر شود اما مشکلی که در این میان وجود دارد، این است که ساختمان‌سازی در حال حاضر خیلی منطبق بر اصول مهندسی نیست که این موضوع یک واقعیت است. قانون و الزام هم به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد این مساله حتما باید با پذیرش بازوهای ساخت‌وساز همراه باشد. البته، امسال یک توافقی در دستور کار قرار گرفته که بر اساس آن وجود سازنده ذی‌صلاح اجباری خواهد شد اما اجرایی شدن بی‌نقص آن نیاز به آموزش، فرهنگ‌سازی، مداومت و تعهد حرفه‌ای دارد.

وی در توضیح دلیل تاخیر شهرداری و سازمان نظام مهندسی در اجرای توافقی که در شهریورماه سال جاری حاصل شد، می‌گوید: سیستم الکترونیکی نظام مهندسی و شهرداری به یک بازه زمانی نیاز داشتند تا بتوانند این توافق را عملیاتی کنند. توافقنامه گام به گام در حال پیشروی است و یا یکی‌دو ماه تاخیر یا تعجیل، در هر صورت این طرح عملیاتی خواهد شد.

گلپایگانی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما چه زمانی نتیجه اجرای طرح صدور شناسنامه فنی در دو منطقه پایلوت پایتخت را خواهیم دید، گقت: نمی‌توان زمان دقیقی داد، چراکه اتصال به یک‌سری عدم یقین‌ها وجود دارد که همه آن‌ها به ما وابسته نیستند و همه عوامل کاهش آن‌ها نیز در دست شهرداری نیست.

وی با اشاره به کشمکشی که بر سر اجرای طرح صدور شناسنامه فنی بین شهرداری و سازمان نظام مهندسی وجود دارد، اضافه کرد: مسئولیت نظارت بر عملکرد سازندگان دارای پروانه صلاحیت بر عهده سازمان نظام مهندسی است، اما اگر شهرداری در هر مرحله از صدور شناسنامه فنی کارشکنی کرد، رسانه‌ها باید آن را مورد بررسی و پیگیری قرار دهند و ان‌قدر این نقد را تکرار کنند که مسئولان جرات عدم اجرای وظایف قانونی خود را نداشته باشند. بخشی از این موضوع وظیفه رسانه‌ها، بخشی دیگر وظیفه شهرداری شهرداری و بخش مهم دیگر وظیفه سازمان نظام مهندسی است. اگر مقامی در شهرداری به وظایف خود عمل نکرد، باید با او برخورد قاطع و جدی کرد و اگر در سازمان نظام مهندسی نیز به وظایف عمل نشد، باید به همین صورت برخورد شود.

منبع: ساختمان آنلاین

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز