خبرگزاری کار ایران

مجلس مصوب کرد؛

آزاد شدن حضور بازنشستگان در شوراهای حل اختلاف/ قانون منع بکارگیری بازنشستگان برقرار است

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۷۲۱۳

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با موضوع عضویت بازنشستگان در شورای حل اختلاف به صورت افتخاری و داوطلبانه موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری صداو سیما به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه دوفوریتی شوراهای حل اختلاف به مواد ۴۰ تا ۴۷ این لایحه رأی مثبت دادند. 

براساس این گزارش نمایندگان ماده ۴۱ لایحه مذکور را با ۲۰۶ رأی موافق، ۱ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند. 

در ماده ۴۰ این لایحه مطرح شده؛ پرونده‌هایی که تا زمان لازم الاجراء شدن این قانون منتهی به صدور رأی نشده است ظرف مدت سه ماه با رعایت قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۶/۹/۱۳۹۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی در شوراها رسیدگی و نسبت به آن‌ها اتخاذ تصمیم می‌شود. 

در ادامه نمایندگان به بررسی ماده ۴۱ پرداختند که محمدحسین فرهنگی با ارائه یک پیشنهاد گفت: رفع ابهام من به دو جمله مربوط بود. در ماده ۵ مکرر ترتیباتی را در مورد به کارگیری اعضا و نحوه رسمی شدن آن‌ها در مراحل مختلف سه‌ساله تصویب کردیم. یک حکم کلی که مربوط به گذشته بود که براساس آن نحوه همکاری آن‌ها در شورای حل اختلاف به صورت افتخاری و داوطلبانه است و به تناسب میزان فعالیت و نوع همکاری حق بیمه برای آن‌ها پرداخت می‌شود، حال این ابهام هم از آن جهت وجود دارد که باعث قطع بیمه آن‌ها نشود. پیشنهاد رفع ابهام در واقع وصل کردن این دو ماده به همدیگر است، به نحوی که در ابتدای این ماده آورده شود که تا زمان اجرای ماده ۵ مکرر این قانون عضویت در شورای حل اختلاف افتخاری باشد و در مورد نحوه پرداخت هم ابهامی نباشد که افتخاری بودن با پرداخت نکردن حق بیمه آن‌ها مغایرتی نداشته باشد. 

آقای محمدباقر قالیباف در پاسخ به اخطار آقای علیرضا سلیمی درباره بارمالی استخدام نیرو در شوراهای حل اختلاف، گفت: اخطار اصل ۷۵ وارد نیست، در زمان بررسی ماده ۵ مکرر توضیحاتی دادم و در ماده ۵ مکرر که اگر مورد تصویب شورای نگهبان قرار بگیرد، شرایط افرادی که استخدام هستند را مورد بررسی قرار می‌دهد. ماده ۴۱ در حقیقت موضوع نیروهای افتخاری و داوطلب را مطرح می‌کند، شوراهای حل اختلاف دو نوع نیرو دارند؛ نیروهای داوطلب و نیروهای استخدامی. اگر ۵ مکرر تصویب و نهایی شود، این موضوع بحث می‌شود. 

وی ادامه داد: در ماده ۴۱ آمده که افراد داوطلب و افتخاری می‌توانند بیمه و پاداش‌شان را از محل درآمدها بگیرند. اگر افراد داوطلب شرایط استخدامی داشتند، می‌توانند آن‌ها را بکارگیری کنند و مغایرتی با اصل ۷۵ ندارد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پیشنهاد غلامرضا نوری قزلجه گفت: ماده ۴۱ مغایرتی با قانون منع بکارگیری بازنشستگان ندارد. قانون منع بکارگیری بازنشستگان برقرار است و در این جا هم نمی‌توانند بازنشستگان را نیز به کار بگیرند، ولی افرادی که داوطلب هستند می‌توانند بازنشسته باشند، یک فرد افتخاری می‌تواند کار کند و پاداش هم بگیرد. 

نمایندگان با پیشنهاد رفع ابهام فرهنگی با ۱۷۰ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند و سپس این ماده را با ۱۷۹ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز