خبرگزاری کار ایران

باید‌ها و نباید‌های استفاده از ضدآفتاب‌ها برای کودکان

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۴۸۲۴

در مطلب زیر به چند نکته مهم در استفاده از ضدآفتاب برای کودکان اشاره خواهیم کرد.

به گزارش ایلنا، پیش از این درباره عوارض اشعه فرابنفش خورشید در ایجاد لک، چین و چروک پوست و برخی انواع بیماری‌های پوستی بسیار خوانده‌ایم. اما موضع ما در برابر پوست کودکان که نسبت به این اشعه‌ها حساس‌تر است چه باید باشد؟

برخی والدین به دلیل نگرانی از تاثیر مواد شیمیایی موجود در ضدآفتاب‌ها مایل به استفاده از آن‌ها نیستند و تنها به کلاه، نقاب یا برخی پوشش‌ها اکتفا می‌کنند، اما توصیه جدی متخصصان به استفاده از ضدآفتاب مخصوص کودکان برای پیشگیری از آفتاب سوختگی و عارضه‌های دیگر پوستی در هر فصلی است. در این مطلب به چند نکته مهم در استفاده از ضدآفتاب برای کودکان اشاره خواهیم کرد.

برای نوزادان زیر ۶ ماه از ضدآفتاب استفاده نشود

برای محافظت از پوست نوزادان زیر شش ماه در برابر اشعه‌های مضر، تا جایی‌که امکان دارد کودک را در معرض اشعه خورشید قرار ندهید و در صورت لزوم برای محافظت از پوست او از پوشش‌های فیزیکی مانند لباس مناسب با آستین‌های بلند، کلاه، نقاب، چتر و... استفاده کنید.

زمان پیاده‌روی یا بازی در فضای باز را به قبل از ساعت ۱۰ صبح یا بعد از ساعت ۱۶ که اشعه‌های UVB ضعیف‌تر هستند موکول کنید. در این سن، پوست نوزادان، چون به اندازه کافی تکامل نیافته است، قرار گرفتن آن‌ها در معرض ترکیبات شیمیایی ضدآفتاب ها، موجب بروز عوارض خطرناک می‌شود.

ضدآفتاب با طیف گسترده و با SPF دست‌کم ۳۰ برای کودکان بالاتر از ۶ ماه استفاده شود

دقت کنید روی پوشش ضدآفتاب عبارت «طیف گسترده» قید شده باشد و از پوست، هم در برابر اشعه‌های UVA و هم اشعه‌های UVB محافظت کند. برای جلوگیری از تحریک پوست و چشم کودکان بهتر است از ضدآفتاب‌های مینرال حاوی زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید استفاده و ضدآفتاب را هر دو ساعت که کودک در معرض آفتاب است دوباره تجدید کنید.

ضد آفتاب را ۳۰ دقیقه قبل از در معرض آفتاب قرار گرفتن به پوست کودک بزنید

ازآن‌جاکه حدود ۳۰ دقیقه زمان می‌برد تا ضدآفتاب جذب پوست کودک شود؛ بنابراین پیش از خروج از خانه، ضدآفتاب را روی پوست کودک بزنید. در استفاده از این مواد روی پوست کودک زیاده روی نکنید، قرار گرفتن لایه‌ای یکسان از ضدآفتاب در تمام قسمت‌های باز بدن به شرط استفاده از پوشش‌های فیزیکی مناسب برای دفع اشعه‌های فرابنفش خورشید کافی است. درصورتی‌که کودک مشغول شنا و بازی در آب است، ضدآفتاب را در فواصل زمانی کمتری تجدید کنید. مراقب باشید که ضدآفتاب را اطراف چشمان کودک استفاده نکنید.

ضد آفتاب بزرگ سالان برای کودکان استفاده نشود

مهم‌ترین ترکیبات یک ضدآفتاب فیلتر‌های موجود در آن است که در ضدآفتاب کودکان برخی از این فیلتر‌ها نباید وجود داشته باشد. پوست کودکان نازک‌تر از پوست بزرگ سالان است و جذب ترکیبات شیمیایی ضدآفتاب‌ها در پوست کودکان بیشتر است، از طرفی بدن کودکان نمی‌تواند به اندازه بزرگ سالان این ترکیبات را دفع کند. برخی فیلتر‌های ضدآفتاب‌ها مانند اکتینوکسات، اکتوکریلن و عطر‌ها می‌تواند حتی در بزرگ سالان با پوست حساس، موجب بروز حساسیت شود. پس بهتر است برای سلامت کودکان از ضدآفتاب‌های فاقد این ترکیبات استفاده شود تا احتمال بروز آلرژی کمتر باشد.

نکته: حتماً پیش از آن‌که از یک کرم ضدآفتاب جدید به تمام بدن کودک بزنید، روی بخش کوچکی از پوست دستش امتحان کنید و اگر پس از ۲۴ ساعت نشانه قرمزی و التهاب دیده نشد از آن استفاده کنید.

منبع:روزنامه خراسان

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز