خبرگزاری کار ایران

استفاده از بالش برای نوزادان تااین سن ممنوع!

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۲۸۲۴

برخلاف تصور عموم مردم استفاده از بالش برای نوزادان ضرورتی ندارد. دلایل بسیاری برای صرف نظر کردن از استفاده از بالشت و پتو برای نوزادان وجود دارد.

به گزارش ایلنا، شاید تصور کنید که قرار دادن پتو های نرم و خز دار درون گهواره کودک تازه متولد شده تان به راحتی بیشتر او کمک خواهد کرد اما حقیقت برخلاف تصور شما است و ممکن است قرار دادن بالشت، پتو و یا سایر لوازم مخصوص خواب مانند ملافه در گهواره کودکتان باعث ایجاد خفگی در او شده و خطر ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزادان یا SIDS را افزایش دهد. دلایل بسیاری برای صرف نظر کردن از استفاده از بالشتت و پتو برای نوزادان وجود دارد که در این قسمت به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

استفاده از بالش برای نوزادان تااین سن ممنوع!

 چه زمانی استفاده از بالشت برای کودک بی خطر است ؟

طبق اطلاعات منتشر شده از آکادمی اطفال نوزادان تا سن یک سالگی باید تنها روی سطحی صاف بدون هیچ بالشت ، پتو و یا ملافه ای بخوابند و تنها چیزی که گهواره کودک به آن نیازمند است ، وجود یک سطح کاملا صاف است و بنابراین بهتر است تا 18 ماهگی کودکتان از هیچ گونه بالشتی برای او استفاده نکنید تا زمانی که خودش علاقه مند به خوابیدن بر روی بالشت باشد.

همچنین بهتر است زمانی که کودکتان نیازمند خوابیدن بر روی بالشت بود، از قرار دادن بالشت سایز بزرگ همراه با پارچه اضافی زیر سر او خودداری کنید زیرا نوزادان کنترل کاملی بر روی وضعیت سر و گردن خود ندارند و این امر موجب افزایش احتمال خفگی آن ها خواهد شد.

چه زمانی استفاده از پتو برای کودک بی خطر است ؟

همانند استفاده از بالشت کودک تا 1 سالگی خود نیازی به استفاده از پتو هم ندارد و بهتر است پس از 18 ماهی کودک از پتو برای پوشاندن او به هنگام خواب استفاده کنید زیرا ممکن است هنگامی که کودک برای ایستادن درون گهواره خود تلاش می ‎کند ، ناگهان سر خورده و درون پتو گیر کند.

 چه زمانی قرار دادن عروسک در کنار کودک به هنگام خواب بی خطر است ؟

تماشای در آغوش گرفتن عروسک های پشمالو توسط کودک به هنگام خواب بسیار زیبا و دلنشین است و همچنین به داشتن استقلال او کمک زیادی می ‎کند اما تا 1 سالگی کودک نباید این گونه عروسک ها را در کنارشان به هنگام خواب قرار داد و هرچه بیشتر کودک خود را به هنگام خواب از پتو و بالشت و عروسک های پشمالو دور نگه دارید، برای سلامت او بهتر است.

 استفاده از بالش برای نوزادان تااین سن ممنوع!

چرا قرار دادن بالشت ، پتو و عروسک های پشمالو در کنار نوزاد به هنگام خواب خطرناک است ؟

قرار دادن ملافه های گشاد و سایر موارد نرم و کرکی در گهواره کودک خطر ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی او را افزایش می ‎دهد. امن ترین نوع گهواره برای خواب کودک ، وجود سطحی صاف بدون وجود چیز اضافی دیگر بر روی آن است.

چه زمانی قرار دادن بلندگو بر روی گهواره کودک بی خطر و چه زمانی خطرناک است ؟

قرار دادن بلندگو بر روی گهواره کودک ایده بسیار مناسبی است اما باید به چند نکته در این مورد توجه کنید :بلندگو را در فاصله ای از کودک قرار دهید که کودک به آن دسترسی نداشته باشد که در غیر اینصورت ممکن است آن را در دهان خود فرو کرده و دچار خفگی شود.

همچنین زمانی که کودک توانایی دسترسی به بلندگو را داشته باشد(حدود 4 ماهگی) باید بلندگو را از دسترس او دور کنید.

آیا قرار دادن ضربه گیرهای پنبه ای در اطراف گهواره کودک مناسب است ؟

اگرچه ضربه گیر ها بسیار زیبا و کارآمد هستند اما متخصصان بر این باورند که تا 1 سالگی کودک نباید از این ضربه گیرها استفاده شود. ضربه گیر ها نیز همانند بالشت و پتو ممکن است باعث بروز خفگی در کودکان زیر 1 سال شود.

استفاده نکردن از این ضربه گیر ها حتی برای کودکان بالای 1 سال نیز بهتر است زیرا ممکن است هنگام تلاش کودک برای ایستادن این لوازم جانبی گهواره کودک منجر به افتادن او شوند.

قنداق کردن کودک چه زمانی بی خطر و چه زمانی خطرناک است ؟

قنداق کردن نوزاد باعث خوابیدن بهتر او می‎شود. از زمان به دنیا آمدن کودک می ‎توانید او را قنداق کنید و تنها کافی است که پتو را به خوبی در اطراف او بپیچید و او را هنگام خوابیدن بر روی پشت قرار دهید و همچنین می ‎توانید به جای استفاده از قنداق از کیسه خواب مخصوص نوزادان نیز استفاده کنید و تا زمانی که کودکتان توانایی چرخیدن را ندارد ، مجاز به استفاده از قنداق برای او هستید اما بعد از آن باید از قنداق کردن کودک خود خودداری کنید و بدانید که نوزاد معمولا در 2 ماهگی توانایی غلت زدن را کسب خواهد کرد.

 استفاده از بالش برای نوزادان تااین سن ممنوع!

استفاده از بالش برای کودکان زیر دو سال ممنوع

شاید اینکه تا قبل از سن خاصی نباید از بالشت برای نوزاد استفاده کرد برایتان جدید باشد و حتی عجیب ولی در واقع این توصیه ای که بعد از بررسی ها و مطالعات خاصی منتشر شده است.نتایج مطالعات، نشان می دهد نوزادانی که برای آن ها از بالش استفاده می شود، در معرض خطر خفگی یا سندروم مرگ ناگهانی نوزاد(SID) قرار می گیرند و جالب است بدانید برخی متخصصان حتی بعد از سن و سالگی هم استفاده از بالشت را برای کودک توصیه نمیکنند.

سن مناسب کودک برای استفاده از بالش:

در مورد سن استفاده از بالشت نظرات متفاوتی وجود دارد برخی متخصصان اطفال معتقدند سن خاصی برای استفاده ازبالش وجود ندارد این در حالی است که برخی دیگر میگویند یک سالگی، سن مناسب استفاده از بالشت است تا کمکم کودک را به استفاده از بالش عادت دهیم. بعد از یک سالگی احتمال خفگی تا حد قابل توجهی کاهش می یابد ولی به هر حال نباید فراموش کرد که هر آنچه احتمال خفگی کودک را افزایش می دهد، از گهواره کودک باید دور نگه داشته شود.

بالشت مناسب کودک شما

در مورد انتخاب بالشت مناسب باید بدانید که بالش سفت، کوچک و صاف برای کودک مناسب تر است. بالشت بیش از حد نرم برای کودک خود انتخاب نکنید چراکه احتمال خفگی را افزایش میدهد. به هیچ وجه از بالشت پر برای کودک استفاده نکنید چراکه این بالشت ها موجب بروز حساسیت در کودک شده و در صورت قرار گرفتن سر نوزاد زیر بالش، خطرخفه شدن او وجود دارد. علاوه بر این نوک تیز پر موجود در بالشت می تواند برای کودک شما خطرساز شود.

استفاده از بالش برای نوزادان تااین سن ممنوع!

نکاتی برای شروع استفاده از بالش

زمانیکه تصمیم دارید از بالشت زیر سر کودک استفاده کنید ، حینی که دارد به خواب می رود این کار را انجام دهید چرا که او در این حالت به دلیل بیدار نبودن به صورت کامل سرش را تکان نخواهد داد و شما از ثابت شدن سرش روی بالشت مطمئن خواهید شد.

اگر کودک شما در خواب بیش از حد سرش را تکان می دهد بهتر است بالش را به آرامی بردارید و تا چند هفته از آن استفاده نکنید. پس از مدتی، دوباره امتحان کنید و هنگامی که مطمئن شدیدکودک سرش رادرست روی بالش قرار می دهد ، می توانید استفاده از آن را شروع کنید.

منبع:نمناک

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز