خبرگزاری کار ایران

واکسیناسیون در اروپا؛ دولت‌ها زیر تیغ انتقاد

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۰۲۷۴

بیش از یک هفته از آغاز روند واکسیناسیون کرونا در سراسر اتحادیه اروپا می گذرد اما همه چیز بخوبی پیش نمی رود؛ کندی روند تامین و واکسینه‌ کردن شهروندان، انتقادهای زیادی را متوجه دولت‌های اروپایی کرده‌است.

اتحادیه اروپا از یک هفته پیش در حالی کارزار واکسیناسیون علیه ویروس کرونا را کلید زده که طی این مدت به دلایل مختلفی از جمله کمبود دوزهای تحویل داده شده به هر کشور و کندی روند واکسیناسیون شهروندان، انتقادهای زیادی متوجه دولت های اروپایی شده است.

خبرگزاری د.پ.آ. آلمان در گزارشی با اشاره به این موضوع نوشت: فقط آلمانی ها نیستند که انتقاد می کنند روند واکسیناسیون کرونا بسیار کند است. به نظر می رسد در فرانسه ، مراحل به کندی پیش می رود، در ایتالیا، واکسیناسیون به ویژه در یک منطقه متوقف شده و هنوز یک کشور اتحادیه اروپا شروع به واکسیناسیون نکرده است.

این در حالی است که در چندین کشور اتحادیه اروپا ، واکسیناسیون علیه ویروس کرونا به آرامی ادامه دارد. یک هفته پس از شروع نمادین واکسیناسیون کرونا ، ایتالیا تا روز یکشنبه حدود 80هزار دوز را به مردم تزریق کرده است. به گفته مقامات این کشور مدیترانه ای که تاکنون حدود ۷5هزار قربانی کووید-۱۹را ثبت کرده، تاکنون تقریبا ۴۷۰هزار دوز واکسن از شرکت های فایزر-بایون‌تک دریافت کرده است.  با این حال چندین روزنامه ایتالیایی از دشواری های این روند در این کشور خبر دادند.

واکسیناسیون در اروپا؛ دولت‌ها زیر تیغ انتقاد

همانطور که «لا ریپوبلیکا» روز شنبه نوشت ایتالیا در اواخر سال با کمبود واکسن و کارکنان بیمارستان مواجه بود. قابل توجه است که اختلافات زیادی در میزان واکسیناسیون بین مناطق وجود دارد: لومباردی ثروتمند در شمال کشور که همه گیر کرونا تا حدودی سخت به آن ضربه زده است ، کاملاً کمتر از میانگین کلی واکسن دریافت کرده است. حدود ۸۰هزار قوطی به آنجا رسیده و گزارش ها از کندی روند واکسیناسیون در این منطقه حکایت دارد.

همچنین انتظار می رود واتیکان واکسیناسیون تقریباً یک هزار نفر از ساکنان خود را در نیمه دوم ژانویه علیه کرونا آغاز کند.

در فرانسه تاکنون اطلاعات دقیقی از تعداد واکسیناسیون افراد وجود ندارد. رسانه ها گاهی اوقات از چند صد نفر حرف می زنند و از جمله به وب سایتی که آمار خود را طبق اطلاعات مقامات بهداشتی عنوان می کند، ارجاع می دهند. بنا بر اعلام تارنمای CovidTracker تا عصر شنبه حدود ۴۳۰ نفر در فرانسه واکسینه شده اند. سخنگوی دولت در پاریس پس از مج انتقادها به روند کند کمپین واکسیناسیون در این کشور قول سرعت عمل بیشتری داد.

نظرسنجی ها نشان می دهد که ۵۹ درصد فرانسوی ها نمی خواهند واکسینه شوند. این رکورد اروپایی برای سرزمین روشنگری و دکارتییسم حیرت انگیز است. البته این مسئله دلایل تاریخی دارد: از اوایل سال ۱۸۸۵ که «لوئی پاستور» محقق واکسنی علیه هاری کشف کرد ، فرانسوی ها در برابر آن مقاومت کردند.

واکسیناسیون در اروپا؛ دولت‌ها زیر تیغ انتقاد

صد سال بعد در ماجرای رسوایی گسترش ایدز در پاریس که هزاران نفر با تأیید رسمی مراجع پزشکی، محصولات خونی آلوده دریافت کردند، این سوءظن ادامه یافت و از زمانی که یک پزشک انگلیسی در سال ۱۹۹۸ گزارش اثبات نشده ای مبنی بر اینکه واکسن کلاسیک MMR منجر به اوتیسم شده را منتشر کرد ، بسیاری از مردم فرانسه از محافظت از کودکان خود در برابر سرخک ، اوریون و سرخچه امتناع ورزیده اند.

اکنون نیز بی اعتمادی عمومی به مقامات بهداشتی فراتر از دایره طرفداران تئوری های توطئه است. «اکسل کان» پزشک صاحب نام معتقد است دولت فرانسه از این می ترسد که کارزار سریع واکسیناسیون یک جبهه دفاعی ایجاد کند. او در مقاله ای درباره فاجعه کارزار واکسیناسیون در این خصوص هشدار می دهد.

در هلند حتی سخنی از واکسینه شدن به میان نمی آید. در یک انبار در شرق کشور حدود ۱۷۵هزار دوز واکسن چندین روز است که نگهداری می شود. در اصل این کشور نمی خواست واکسیناسیون را تا ۸ ژانویه آغاز کند اما پس از فشار شدید پزشکان و مردم ، دولت هلند می خواهد این روند را زودتر آغاز کند. وزارت بهداشت اعلام کرده که ابتدا ۳۰هزار نفر از کارکنان بیمارستان باید علیه ویروس واکسینه شوند. هلند تنها کشوری در اتحادیه اروپا است که هنوز واکسیناسیون را آغاز نکرده است.

موسسه روبرت کخ آلمان به تازگی اعلام کرده که حدود ۲۴۰،۰۰۰ نفر در این کشور واکسینه شده اند. با این حال کندی روند واکسیناسیون در این کشور نیز انتقادهای زیادی را به دنبال داشته است. طبق تصمیم مقامات آلمانی، واکسن ابتدا به قشرهای در معرض خطر از جمله سالمندان و کادر درمان تزریق خواهد شد. برخی می گویند در شرایطی که اکثر خانه های سالمندان تعطیل شده، تیم های واکسیناسیون برای یافتن این افراد باید منزل به منزل بروند و این مسئله از سرعت کار کاسته است.

واکسیناسیون در اروپا؛ دولت‌ها زیر تیغ انتقاد

حدود یک هفته پس از شروع واکسیناسیون کرونا در آلمان ، انتقادها از استراتژی دولت فدرال در حال افزایش است تا جایی که یکی از اعضای آکادمی ملی علوم لئوپولدینا ائتلاف بزرگ را به شکست جدی در تهیه واکسن متهم کرده است.

«کارل لاوترباخ» سیاستمدار بهداشت و درمان حزب سوسیال دموکرات نیز کاستی های زیادی را در عملکرد دولت می بیند. «درک ویسه» معاون گروه پارلمانی این حزب به شدت به وزیر بهداشت حمله کرده و گفته است که دولت باید به سرعت کار خود را انجام دهد و مشکلات آشکار را کنترل کند.

مقامات بهداشتی آلمان اخیراً ۱۲هزار 690 آلودگی کرونا و ۳۳۶ مورد مرگ جدید را طی ۲۴ ساعت گزارش کرده اند. در حال حاضر تفسیر داده ها دشوار است ، زیرا افراد کمتری در تعطیلات کریسمس و حوالی اواخر سال مورد آزمایش قرار گرفته اند و مقامات نیز انتقال داده ها را در این زمینه به تأخیر انداختند. در حال حاضر تعداد آلودگی های گزارش شده در هفت روز به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۴۱.۲ نفر است.

این در حالی است که در خارج از اتحادیه اروپا سرعت بیشتری در روند واکسیناسیون مشاهده می شود از جمله در اراضی اشغالی فلسطین بیش از یک میلیون نفر تاکنون واکسن زده اند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز