خبرگزاری کار ایران

چطور بوی بدِ بدن در زمستان را درمان کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۴۹۲۸

شاید شما هم تجربه‌ی عرق کردن در زمستان و بد بو شدن بدن را داشته باشید. امروز در این مطلب قصد داریم به عرق کردن در زمستان، دلایل و درمان آن بپردازیم.

به گزارش ایلنا، عرق کردن بدن یک امر طبیعی‌ست. در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا، تعریق بیشتر و باعث بوی ناخوشایند بدن می‌شود. اما شاید شما هم تجربه‌ی عرق کردن در زمستان و بد بو شدن بدن را داشته باشید. در این‌جا سوالی که پیش می‌آید این است که با وجود سرمای هوا چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ امروز در این مطلب قصد داریم به عرق کردن در زمستان، دلایل و درمان آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

دلایل عرق کردن در زمستان

اگر در زمستان با یک تی‌شرت در خانه می‌گردید و باز هم عرق می‌کنید این یک تعریق غیرطبیعی است. موارد زیر می‌توانند از دلایل تعریق در زمستان باشند:

دیابت

زمانی که دیابت به خوبی مدیریت نشده باشد، گلوکز به جای این که وارد سلول‌ها شده و برای تولید انرژی استفاده شود، بیشتر در جریان خون باقی می‌ماند. به جای گلوکز، بدن از چربی برای تولید انرژی استفاده می‌کند که متابولیت‌هایی مانند استون (Acetone) را در عرق و نفس انسان آزاد می‌کند. بوی استون اغلب به عنوان بویی شیرین یا میوه‌ای احساس می‌شود، اما می‌تواند بوی شبه سرکه‌ای نیز داشته باشد.

قند خون پایین

زمانی که به مدت طولانی چیزی نمی‌خورید، بدن شما واکنش نشان می‌دهد. عدم وجود گلوکز در سطح خون سبب تولید آدرنالین می‌شود. زیرا بدن در تلاش است تا کمبود تغذیه را جبران کند.  این پدیده مشکلی به نام هیپوگلیسمی را به وجود می‌آورد.

زمانی که گرسنه هستید بدنتان به‌طور طبیعی انسولین تولید می‌کند که بدن را برای هضم آماده می‌کند بنابراین زمانی که با آدرنالین ترکیب می‌شود سبب رفتار غیرمعمول بدن شده و این مسئله شاید دلیلی برای تعریق در زمستان باشد.

هیپوگلیسمی یا مشکل قند خون پایین یکی از دلایل تعریق در زمستان است که برای درمان آن باید به پزشک مراجعه شود.

تریکومیکوز

تریکومیکوز یک عفونت باکتریایی در فولیکول‌های موی زیر بغل است که مسری نبوده و زندگی فرد را در معرض خطر قرار نمی‌دهد. اما تریکومیکوز می‌تواند ناراحت کننده باشد و بوی عرق را تغییر دهد. این یکی از انواع عفونت‌های پوست است که می‌تواند بر بوی عرق تاثیرگذار باشد.

تیروئید

چطور بوی بدِ بدن در زمستان را درمان کنیم؟

اگر تیروئید شما بیش از حد فعال باشد و دچار تیروئید پرکار باشید، ممکن است در زمستان هم عرق کنید. یکی از کار‌های غده تیروئید آزاد کردن یک هورمون است که کنترل می‌کند چطور بدن از انرژی ذخیره‌شده استفاده کند. همچنین میزان حساسیت سایر هورمون‌هایی که با آن در تماس هستند را تنظیم می‌کند.

داشتن تیروئید پرکار می‌تواند منجر به مشکلات جدی دیگر مانند پوکی استخوان و حتی مشکلات قلبی شود؛ بنابراین اگر علائم دیگر هیپوتیروئید مثل خستگی، کاهش وزن ناگهانی، خواب‌آلودگی یا مو‌های شکننده را تجربه کرده‌اید حتماً به پزشک مراجعه کنید و نگران نباشید، زیرا هیپوتیرئید از طریق دارو قابل‌کنترل خواهد بود.

تغییرات هورمونی

نوسانات در سطوح هورمون‌های بدن به واسطه مواردی مانند بلوغ، قاعدگی، بارداری و یائسگی می‌تواند موجب تغییراتی در بوی عرق شود.

چطور بوی بدِ بدن در زمستان را درمان کنیم؟

کمبود اکسیژن

نبود اکسیژن کافی در هوای اطراف یکی از شایع‌ترین دلایل بروز عرق سرد است. دفعه بعد که در هوای سرد دچار تعریق شده‌اید تنفس خود را بررسی کنید. آیا نفس شما عمیق و صاف است یا کوتاه و کم‌عمق؟ دم و بازدم کوتاه نشان دهنده‌ی این است که به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی‌کنید.

خیلی نگران نشوید. ممکن است فقط به تحرک بیشتر نیاز داشته باشید یا شاید یک پیاده‌روی طولانی در ساعت نهار برای رسیدن به گردش خون مناسب بتواند به شما کمک کند. البته این مشکل می‌تواند از محیط اطراف نیز باشد. مثلاً بالا بودن درجه حرارت خانه، خشکی هوا و یا اینکه ترموستات دفتر کار شما روی درجه کم تنظیم شده است؛ بنابراین اگر با تعریق زیاد زیر بغل روبه‌رو شده‌اید ابتدا این عوامل را در نظر بگیرید سپس در صورت ادامه‌دار بودن مشکل با یک پزشک مشورت کنید.

استرس

زمانی که استرس دارید، غدد آپوکرین فعال شده اند و بوی سرکه‌ای عرق می‌تواند اطرافیان شما را از فشاری که احساس می‌کنید، آگاه کند.

عوارض جانبی داروها

یکی از عوارض جانبی بسیاری از دارو‌های ضدافسردگی، قرص‌های فشارخون، برخی از دارو‌های سرماخوردگی و آنفولانزا و دارو‌های رفع خشکی دهان، عرق کردن است.

اگر در حال حاضر دارویی مصرف می‌کنید عوارض جانبی آن را بخوانید و ببینید که عرق کردن در لیست عوارض جانبی آن ذکر شده است یا خیر. توصیه‌شده که از مصرف کافئین بپرهیزید و میزان شکر مصرفی خود را در روز کنترل کنید. زیرا هردو فشارخون را افزایش می‌دهند و سبب تولید آدرنالین در بدن می‌شوند که درنتیجه‌ی آن ممکن است تعریق زیاد زیر بغل رخ دهد.

گوشت و لبنیات

چطور بوی بدِ بدن در زمستان را درمان کنیم؟

غذا‌هایی مانند گوشت قرمز نیز ممکن است در بوی عرق تغییر ایجاد کنند. محصولات لبنی از جمله شیر و پنیر ممکن است شرایطی مشابه را ایجاد کنند. به طور کلی، غذا‌هایی که حاوی انواع مختلفی از ترکیبات فرار هستند می‌توانند بوی عرق را تغییر دهند.

ادویه‌ها و چاشنی‌ها

فقط بوی دهان نیست که می‌تواند سرنخ‌هایی را درباره غذایی که به تازگی خورده اید، ارائه کند. روشی که بدن سرکه، پیاز، سیر، کاری، زیره، و ادویه‌ها و چاشنی‌های دیگر را تجزیه می‌کند می‌تواند موجب تولید ترکیباتی شود که به عرق راه یافته و موجب بوی نامطبوع آن شوند.

هایپرهیدروز

اگر بدن و به ویژه پا‌های شما بیش از حد عرق می‌کنند، ممکن است به هایپرهیدروز مبتلا باشید. این یک اختلال پزشکی قابل درمان است که گاهی اوقات همراه با یائسگی و بیماری تیروئید رخ می‌دهد، اما ممکن است به تنهایی نیز شکل بگیرد. مقدار غیر عادی عرق تولید شده می‌تواند به بوی قوی و سرکه‌ای آن منجر شود.

بیماری کلیوی

تغییرات در بوی عرق و ادرار می‌تواند نشانه‌ای از وجود زیست‌نشانگر‌هایی برای بیماری کلیوی و همچنین شرایط دیگر مانند فیبروز سیستیک و برخی انواع سرطان باشد.

چطور بوی بدن و عرق کردن را درمان کنیم؟

پیشنهاد می‌شود اگر دچار این مشکل هستید ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا دلیل آن را متوجه شوید. درمان‌هایی مانند بوتاکس، دارو درمانی و ... برای این مشکل انجام می‌گیرد. اما در مجموع کارهای زیر، عرق کردن وبوی بدن را تعدیل می‌سازد:

  • به‌طور منظم استحمام کنید.
  • لباس از جنس پلاستیک نپوشید.
  • زیر بغلتان را خشک کنید.
  • استرس را کاهش دهید.
  • از دئودورانت و اسپری‌های ضد تعریق استفاده کنید.
  • رژیم غذایی خود را اصلاح کنید.

چطور بوی بدِ بدن در زمستان را درمان کنیم؟

درمان‌ با داروهای گیاهی

بسیاری از دارو‌ها و دستورالعمل‌های خانگی وجود دارند که می‌توانند برای درمان تعریق زیر بغل از راهکار‌های طب سنتی استفاده کرد. اگر عرق کردن شما دلیل مهمی نداشته باشد، درمان‌های گیاهی زیر در روند بهبود می‌توانند موثر باشند:

سرکه سیب

سرکه سیب زمانی که به‌صورت موضعی استفاده شود منافذ پوست را تنگ کرده و به کنترل تولید عرق کمک می‌کند. همچنین می‌تواند با کاهش تعادل ph بدن از تولید باکتری‌هایی که سبب ایجاد بوی بد بدن می‌شوند، جلوگیری می‌کند؛ بنابراین سرکه سیب یک ضد عرق و ضدعفونی‌کننده طبیعی است.

چای مریم‌گلی

این گیاه حاوی یک قابض طبیعی به نام اسید تانیک است. اسید تانیک قادر به انقباض و کوچک کردن منافذ پوست است. این عمل سبب کاهش عرق می‌شود و عیناً مثل یک ضد عرق عمل می‌کند. مریم‌گلی باکتری‌هایی که در زیر بغل یا کف پا سبب ایجاد بوی بد می‌شوند را می‌کشد.

چطور بوی بدِ بدن در زمستان را درمان کنیم؟

چای سیاه

به علت میزان بالای اسید تانیک در چای سیاه، این ماده نیز همانند یک ضد عرق طبیعی عمل می‌کند و با کاهش منافذ پوست سبب کاهش علت عرق زیر بغل در زمستان می‌شود.

جوش‌شیرین

به‌طور واضح جوش‌شیرین سبب توقف تعریق در زمستان نخواهد شد. این ماده بیشتر خاصیت جذب عرق داشته و می‌تواند برای مدت‌زمان کوتاهی از خیس شدن زیر بغل جلوگیری کند. اما بیشتر از اینکه مسدودکننده‌ی عرق باشد مسدودکننده بو است.

اگر شماهم تجربه‌ای در این زمینه دارید، با ما به اشتراک بگذارید.


منبع: برترین ها

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز