خبرگزاری کار ایران

رییس ستاد مکه مکرمه:

۳۲ کاروان حجاج امروز وارد کشور می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۵۰۵

آخرین پرواز حجاج ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه عصر دوشنبه انجام می‌شود و این موضوع به معنای خالی شدن مکه مکرمه از حجاج ایرانی است.

رییس ستاد مکه مکرمه گفت: امروز(شنبه) ۳۲ کاروان از سرزمین وحی، وارد کشور می‌شوند و غروب دوشنبه، هیچ حاجی ایرانی در مکه نخواهد بود.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی حج، «مسعود مجردی» افزود: آخرین پرواز حجاج ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه عصر دوشنبه انجام می‌شود و این موضوع به معنای خالی شدن مکه مکرمه از حجاج ایرانی است.

وی تصریح کرد: امروز ۳۲ کاروان از سرزمین وحی وارد کشور خواهند شد که از این تعداد ۱۱ کاروان از استان تهران، هفت کاروان از خراسان رضوی، شش کاروان از خوزستان، سه کاروان از آذربایجان شرقی هستند. همچنین از استان‌های زنجان و مازندران هر کدام دو کاروان و لرستان و قم هر کدام یک کاروان به کشور باز می‌گردند.

مجردی افزود: امسال برای نخستین بار ۲۰ هزار و ۵۰۰ حاجی با ۱۴۴ کاروان از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) به کشور بازمی گردند. این حجاج از استان‌های تهران، البرز، قم، قزوین، سمنان و لرستان هستند.

به گفته وی، انتقال حجاج ایرانی که از ۱۷ مهر ماه آغاز شده تا ششم آبان ماه ادامه خواهد داشت.

وی در تشریح آخرین وضعیت حجاج ایرانی مستقر در شهر مکه افزود: پرواز‌ها با تاخیر اندکی از فرودگاه جده خارج می‌شوند و امیدواریم این روند تا آخرین روز ادامه یابد.

مجردی درباره اضافه بار حجاج نیز گفت: جز در برخی کاروان‌های اهل سنت، این مساله به وجود نیامده و در این مورد هم، بارهای اضافه، روز گذشته با یک پرواز مستقل به ایران ارسال شد.

تخلیه ۳۰ هتل

رییس ستاد مکه مکرمه با بیان اینکه ۵۰ درصد عوامل ستادی تاکنون از این شهر خارج شده‌اند، ادامه داد: از مجموعه ۵۶ هتل در اختیار حجاج ایران نیز ۳۰ هتل تخلیه شده است.

مجردی گفت: ستاد تا زمان حضور آخرین حاجیان ایرانی به کار خود ادامه خواهد داد و اکنون نیز تمامی واحد‌ها مشغول خدمات رسانی هستند.

وی ادامه داد: البته به علت کاهش زائران، حمل ونقل از حالت خطی خارج و تعدادی اتوبوس در اختیار مدیران مجموعه‌ها قرار گرفته تا از آن‌ها برای تردد به حرم یا زیارت دوره استفاده کنند.

حضور در مدینه

مجردی درباره احتمال کاهش مدت اقامت زائران در مکه و افزایش این زمان در مدینه نیز گفت: درخواست‌هایی در این مورد وجود داشت، اما به دلیل وضعیت مدینه منوره امسال چنین اتفاقی نیافتاده است.

وی به وضعیت خدمات رسانی مرکز پزشکی هم پرداخت و تعداد فوت شدگان در مکه را ۱۱ نفر اعلام کرد.

مجردی افزود: سه نفر از آن‌ها در مکه دفن شده، ۹ پیکر به ایران منتقل و دو پیکر نیز بعد از طی مراحل ادارای به کشور ارسال خواهد شد.

آمار حجاج ایرانی در مکه و مدینه

وی تصریح کرد: روز گذشته(جمعه) حدود سه هزار حاجی به مدینه و کمتر از دو هزار نفر به جده رفتند که براساس این آمار ۲۶ هزار و ۵۰۰ حاجی ایرانی در مکه و مدینه به سر می‌برند که بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ زائر ایرانی در مکه مکرمه و ۱۵ هزار و ۷۰۰ نفر در مدینه منوره حضور خواهند داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز