خبرگزاری کار ایران

استخراج سالانه 5 میلیون تن مواد معدنی در استان زنجان / خروج آهن و مواد معدنی کاشی و سرامیک به صورت خام به دلیل نبودن واحد فرآوری در استان

asdasd
کد خبر : ۸۴۳۹۹۶

رئیس اداره امور معادن استان زنجان با اشاره به اینکه برخی از مواد معدنی به دلیل نبودن واحدهای فرآوری از استان به صورت خام خارج می شود گفت: مواد معدنی کاشی و سرامیک به صورت خام از استان خارج می‌شود.

به گزارش ایلنا از زنجان، مهدی فرامرزی ، با اشاره به اینکه در سال گذشته 10 فقره از پروانه بهره‌برداری معادن در استان زنجان ابطال شده است اظهار کرد: 6 فقره نیز در طول امسال ابطال شده است.

وی بیان کرد: در حدود فقره معدن نیز در نوبت شورای معادن استان و شوراسی عالی معادن کشور به منظور ابطال قرار دارند.

رئیس اداره امور معادن استان زنجان در مورد نحوه واگذاری معادن عنوان کرد: در گذشته هر کسی می‌تواند نسبت به ثبت و بهره‌برداری معادن اقدام کند و مشکلی در این زمینه وجود نداشت ولی در حال حاضر اگر کسی بخواهد معدنی را ثبت کند باید صلاحیت فنی و مالی داشته و در صورت داشتن این دو شرایط می‌تواند نسبت به ثبت معدن اقدام کند.

وی در مورد صادرات مواد معدنی در استان زنجان ابراز کرد: در استان زنجان 35 نوع پروانه بهره‌برداری صادر شده و عمده تولید ما در استان زنجان مواد سرب و روی بوده و مواد اولیه سیمان و سیلیس و خاک‌های صنعتی، فلدسبات، ماسه، گچ، سنگ‌ آهن وغیره است.

فرامرزی با اشاره به اینکه سالانه به طور متوسط حدود 5 میلیون تن مواد معدنی در استان زنجان استخراج می‌شود افزود: عمده این مواد مصرف داخلی بوده و بخشی نیز به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی مواد معدنی سلستین، سنگ آهنگ و سنگ‌های ساختمانی و تراوتن و سنگ اهنی هماتیت جزو مواد معدنی صادراتی استان به خارج از کشور عنوان کرد و افزود: برخی از مواد معدنی نیز به خارج از استان یعنی به استانهای دیگر صادر می شود که خاک‌های صنعتی، کاشی و سرامیک، فلدسپات و بنتونیت کلا از استان زنجان خارج می‌شود و در استان مصرف نداریم.

رئیس اداره امور معادن استان زنجان در مورد جلوگیری از خام فروشی در استان زنجان عنوان کرد: خام فروشی در استان یکی از مواردی که مورد توجه قرار گرفته و در سالهای گذشته کل سنگ‌ها آهن مگنتیت به خارج از کشور صادر می‌شد ولی در حال حاضر میزان صادرات این مواد معدنی کاهش یافته تقریبا 90 درصد مواد برداشت شده در داخل کشور مصرف می‌شود.

وی در خصوص مصرف مواد معدنی در داخل افزود: 50 درصد سنگ‌های ساختمانی، گرانیت و تراورتن استخراج شده در داخل استان مصرف می‌شود و 50 درصد آن از استان خارج می‌شود و خاک‌های صنعتی، کائولن و بنتونیت و فلدسپات کلا از استان زنجان خارج می‌شود و در خارج شده و در داخل استان فرآوری آنها را نداریم.

فرامرزی افزود: چون در استان واحد فرآوری کاشی و سرامیک در داخل استان نداریم به همین دلیل به صورت خام در استان خارج می‌شوند.

وی بیان کرد: خاک‌های صنعتی و فلدسپات به لحاظ میزان تناژ برداشت جزو چهارمین مواد معدنی استان بوده که به دلیل نبودن واحدهای فرآوری از استان به صورت خام خارج می‌شود.

رئیس اداره امور معادن استان زنجان عنوان کرد: همچین مواد معدنی بور کلا از استان زنجان خارج می‌شود و بیش از 80 درصد آهن مگنت در داخل مصرف می‌شود و بخش زیادی از آهن هماتیت حدود 80 درصد از استان خارج می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز