خبرگزاری کار ایران

با حضور اردکانیان دراستان زنجان؛

عملیات آبرسانی سدمراش به روستاها و شهرهای منطقه آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۸۰۳۳۷۶

عملیات آبرسانی سد مراش به روستاها و شهرهای منطقه با حضور وزیر نیرو در چهارمین روز از هفته دولت آغاز شد.

به گزارش ایلنا از زنجان، وزیر نیرو در بازدید از سد مراش با اشاره به جلسه روز گذشته و ارائه گزارش ۶ ساله وزارت نیرو به دولت به رئیس جمهور و مردم گفت: آمارهای پیشرفت جمهوری اسلامی  در سطح دنیا قابل عرضه است.

رضا اردکانیان،  با اشاره به اینکه اگر مسابقه‌ای باشد بین کشورهای در حال توسعه بلکه حاضر به مقایسه با کشورهای توسعه ایران آماده حضور در آن هستیم، بیان کرد: از حوادث و تحریم‌ها دور شویم و با موفقیت این دوران را پشت سر بگذاریم بزرگی کاری که توسط ارکان مختلف مشخص می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه ظرفیت کشور، موقعیت آن و عملکرد مردم در خور این دستاوردها است، گفت: البته این به معنای نبود کمبودها و مذیفه‌ها نیست اما عدم اشاره به آن شامل کفران نعمت می‌شود.

وی با بیان اینکه به اتکای آمار سازمان ملل متحد ۲۴.۷ درصد در روستاهای جهان از نعمت برق بهره‌مند نیستند، عنوان کرد: این آمار در کشور زیر ۰.۳ درصد است که شامل روستاهای زیر ۱۰ خانوار و کوچک و عشایر می‌شود.

اردکانیان با اشاره به اینکه ۲۵ هزار واحد تولید انرژی در اختیار عشایر قرار می‌گیرد، افزود: این واحدها در حد رفع نیاز در زمان کوچ‌ها است.

وی با بیان اینکه کارهای بزرگی در حوزه آبرسانی روستایی انجام شده است، گفت: در طول  تدبیر و امید از سال ۹۲ تاکنون در هر هفته ۳۰ روستا به شبکه آبرسانی آب سالم متصل شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه هر ۴۰ روز یک تصفیه‌خانه آب وارد مدار شده است، ادامه داد: هر ۹۰ روز نیز یک تصفیه خانه افتتاح شده است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال‌جاری ۱۲ تصفیه‌خانه آب آشامیدنی به مدار وارد می‌شوند، گفت: یک هزار و ۱۲۴ روستای دیگر کشور به شبکه آب سالم وصل می‌شود.

وی خدمات موجود را مرهون سدهایی خواند که ساخته شده و منبع آب را تامین می‌کند، افزود: امید است سد مراش نیز   منابع آن را تامین کند.

اردکانیان با بیان اینکه ۱۰ سد ملی در ۹ استان کشور افتتاح خواهد شد، اضافه کرد: ۲۶ هزار هکتار آبیاری و شه‌کشی در کشور اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در ۱۳ استان نیروگاه به مدار بهره‌برداری می‌رسد، بیان کرد: با این نیروگاه ها ۳ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه خواهد شد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه توجه به منابع مورد نیاز این طرح‌ها و وجود همه محدودیت‌های ارزی و وارداتی و ... تدارک منابع پروژه‌ها کار سختی بود که به تنهایی از توان وزارت خارج بود و یک کار تیمی بوده، گفت: البته این کار خارج از توان دولت بوده و سایر دستگاه‌ها و نهادها نیز یاری کردند.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۲۱۹ پروژه در استان زنجان در حال ساخت است، بیان کرد: ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است که پیشرفت کلی این پروژه‌ها  ۴۶ درصد است که امید است تامین منابع مالی بتوان سرعت  پیشرفت سدها افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان نیز در این مراسم اظهار کرد:  این سد از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع 54 متر از پی دارای مخزنی به حجم کل 41 میلیون متر مکعب بوده که علاوه بر تامین نیاز های فوق، امکان تامین 12 میلیون متر مکعب از نیازهای شرب سایر نقاط استان از جمله شهر زنجان را خواهد داشت.

یوسف رضاپور با اشاره به روند ساخت سد مراش، گفت:  عملیات اجرایی طرح آبرسانی سد مراش از آذر ۱۳۹۶ با مبلغ اولیه قرارداد  یک هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال آغاز شده و در حال حاضر اجرای پیشرفت فیزیکی اجرای خط انتقال آب سد مخزنی مراش ۲.۷ درصد است.

وی گفت: علاوه بر تامین حق آبه مورد نیاز حدود 300 هکتاراراضی پایاب سد به میزان 2.4 میلیون متر معکب ، 5.7 میلیون متر مکعب حق آبه زیست محیطی، 4 میلیون متر مکعب از آب شرب مورد نیاز شهرهای دندی ،ماهنشان و 127 روستای منطقه و 2.5 میلیون متر مکعب از آب مورد نیاز صنایع منطقه را تامین خواهد کرد.

استاندار زنجان نیز در این مراسم ضمن تبریک هفته دولت بر امیدبخشی بیشتر در جامعه تأکید کرد و اظهار داشت: امروز دشمن به دنبال ناامید کردن مردم ایران است.

فتح‌الله حقیقی با اشاره به پروژه‌های افتتاحی استان به مناسبت هفته دولت افزود: برخی از آنها افتتاح شده و برخی نیز در روزهای آتی افتتاح می‌شود.

وی در ادامه با عذرخواهی از مردم به علت تاخیر دو ماهه در گازرسانی به 14 روستای خرم‌دره بیان کرد: ما در تلاش بودیم که در هفته دولت افتتاح شود اما امیدوار هستیم که طرح‌های آبرسانی را در همان مدت زمانی تعیین شده به انجام برسانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز