خبرگزاری کار ایران

رحمتی خبرداد:

ثبت چهار میراث ناملموس استان زنجان در فهرست آثار ملی

asdasd
کد خبر : ۷۷۹۶۸۲

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: با موافقت کمیته ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور، چهار میراث ناملموس از این استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش ایلنا از زنجان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، «یحیی رحمتی» افزود: این چهار اثر شامل "فنون و مهارت سفالگری روستای گلابر"، "فنون و مهارت تنور سازی روستای گلابر"، "فنون و مهارت پخت غذای آیینی دویمج" و بازی محلی"کولونگ آغاجی" می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اظهار داشت: اعضای کمیته ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور، "سفالگری روستای گلابر" که توسط زنان انجام می‌شود را به عنوان اثر ویژه ناملموس پذیرفتند و مقرر شد که از قدیمی ترین سفالگر روستای گلابر به نام "ننه نساء خانم" در سازمان مرکزی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تقدیر شود.

به گفته وی، میراث فرهنگی ناملموس شامل جنبه های غیر فیزیکی فرهنگ است که به شکل شفاهی و سینه به سینه برای ما به ارث رسیده است؛ این موارد ارزش های اجتماعی، سنت ها، آداب و رسوم و روش ها، صنایع دستی، باورهای زیبایی شناسانه و معنوی، بیان هنری، زبان و هر آنچه مرتبط با هویت حیات انسانی است را شامل می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان خاطرنشان کرد: حدود یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی در سطح این استان شناسایی شده است که ۷۵۱ مورد از آنها در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز