خبرگزاری کار ایران

رضا پور مطرح کرد:

ضرورت کاهش 26 درصدی مصرف برای خروج از بحران آب/ زنگ هشدار افت آب‌ها در دشت‌های استان زنجان

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۸۷۹

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان میزان متوسط مصرف آب در کشور را 86.7 درصد خواند، افزود: برای خروج از بحران آب باید مصرف را 26 درصد کاهش داد.

به گزارش ایلنا از زنجان، یوسف رضاپور، امروز در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته صرفه‌جویی در آب اظهار کرد: امسال سال آبی خوبی در کشور داشتیم و در طی پنجاه و یک سال اخیر بارندگی بالاتر از میانگین بود؛ سال آبی از اول پاییز هر سال تا پایان شهریور ماه سال آینده را شامل می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه امسال بیش از 23 استان کشور شرایط بارندگی بالاتر از میانگین بود،گفت: بارش های سیل آسا در فروردین امسال که خسارت‌هایی به برخی از استان ها وارد کرد؛ استان زنجان یکی از 10 استان در معرض سیل بود.

وی با یادآوری اینکه بیش از 50 شهر، 118 روستا  و بالغ بر پنج میلیون نفر تحت تاثیر سیل قرار گرفتند، تصریح کرد: خسارت ناشی از سیل 31 هزار میلیارد تومان برآورد شد.

این مقام مسئول به رهاسازی کنترل شده  آب سد کینه ورس ابهر در این دوره اشاره کرد و افزود: همین اقدام خسارت های ناشی از بارندگی را گرفت.

رضاپور با بیان اینکه سه مرتبه آب سد رهاسازی شد، گفت: بارندگی امسال تا دیروز براساس ایستگاه اندازه 415 میلی متر بود که در مقایسه با سال گذشته 29 درصد افزایش داشته است و در مقایسه با متوسط بلند مدت 38 درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، در مجموع 276 میلیون مترمکعب ورودی پشت سد در چهار سد کینه ورس، گلابر، تالوار و تهم برآور شده است؛ سد شهریار به دلیل مشکلات تملکات اراضی داخل سد امکان آبگیری نداشت و سد مشمپا در دست احداث است و ذخیره آبگیری ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان میزان رهاسازی آب این سدها را 172 میلیون مترمکعب خواند و گفت: میزان آب موجود در سدهای گلابر 62 درصد، کینه ورس 99 درصد و تالوار 27 درصد ذخیره آب دارند.

ضرورت کاهش 26 درصدی مصرف برای خروج از بحران آب/ زنگ هشدار افت آب‌ها در دشت‌های استان زنجان

وی با اشاره به اینکه به دلیل بارندگی های اخیر در کشور با بحران آب مواجه نیستیم، افزود: بحران آب تابعی از میزان مصرف از منابع آب در دسترس دارد؛ منابع آب در دسترس ما شامل آب های زیرزمینی و آبهای سطحی است.

این مقام مسئول اظهار کرد: اگر مصرف آب از 20 درصد تا 40 درصد برسد قابل تحمل است و اگر میران مصرف به 60 درصد برسد وارد تنش آبی می شویم و زمانی که مصرف آب از 60 درصد بیشتر شود، وارد بحران آب می شویم.

رضاپور میزان متوسط مصرف آب در کشور را 86.7 درصد خواند، افزود: برای رسیدن به محدود تنش آب باید مصرف را 26 درصد کاهش داد؛ 90 درصد آب در بخش کشاورزی، 2 درصد در بخش صنعت و 8 درصد برای شرب مصرف می شود.

وی با بیان اینکه به منظور کاهش مصرف آب باید ابتدا به بخش کشاورزی رجوع کرد، خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی باید با افزایش بهره وری و روش های نوین آبیاری با اصلاح الگوی ترکیب کشت، محصولات کشاورزی را با کاهش مصرف آب، افزایش دهد.

به گفته رضاپور در کشور 8.5 میلیون هکتار اراضی کشت وجود دارد؛ با این سطح اراضی و حجم آب تنها می توان با ارتقای بهره وری، میزان مصرف آب را کاهش داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان به ضرورت تعریف سبدغذایی برای هر خانوار تاکید کرد و گفت: می توان با رویه وارادات و صادرات محصولات کشاورزی در میزان مصرف آب صرفه جویی کرد.

رضاپور با انتقاد از اینکه میزان نیاز مردم این استان در بخش محصولات کشاورزی احصاء نشده است، گفت: کشاورز با اطمینان از بازار مصرف در کاشت محصولات کشاورزی دقت عمل خواهد داشت و همین موجب می شود، هدررفت آب به حداقل برسد؛ این موضوع نیازمند همراهی کشاورزان و ارائه برنامه از سوی جهادکشاورزی است.

وی با بیان اینکه به رغم مصرف آب بالاتر در بخش کشاورزی، این بخش از سهم اشتغال پایین تری نسبت به دیگر بخش ها در استان دارد، گفت: با استفاده درست از آب بایستی به سمت مصرف استاندارد حرکت کرد.

این مقام مسئول میزان مصرف آب شرب سطحی و زیرزمینی در کشور را 287 لیتر خواند و گفت: میزان مصرف استاندارد 157 لیتر است و متوسط مصرف شرب شهری و روستایی در کشور 130 لیتر بالاتر از میانگین استاندارد است.

رضاپور با بیان اینکه 3687 حلقه چاه در استان مسدود شده است، گفت: از این تعداد 500 حلقه به چاه های فاقد پروانه بودند؛ در استان زنجان 14 هزار و 200 حلقه چاه دارای پروانه بهره برداری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان افزود: سالانه 30 میلیون مترمکعب تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی در جهت تقویت سفره های زیرزمینی انجام می شود.

وی افزود: از ابتدای آغاز این طرح با 3687 چاه مسدود شده 203 میلیون مترمکعب جلوی مصرف آب گرفته شده است؛ 274 میلیون مترمکعب هم تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی داشتم.  

رضا پور در پایان با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف بهینه آب ادامه داد: در دشتهای استان زنجان دارای افت اب هستیم که همه ساله این میزان افت رو به افزایش است که دراین بین دشت ابهر بالاترین میزانن افت آب را دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز