خبرگزاری کار ایران

عامری خبرداد:

آغاز برداشت کلزا در استان زنجان/ پیش‌بینی افزایش 57 درصدی تولید کلزا در استان

asdasd
کد خبر : ۷۶۵۱۸۵

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، با اشاره به آغاز برداشت دانه روغنی کلزا در استان زنجان گفت: : امسال برداشت بالغ بر 2 هزار و 320 تن کلزا در استان برآورد شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، حسین عامری امروز با اعلام این خبر، گفت: تحقیقات داخلی و خارجی و همچنین تجربیات کشت کلزا در دو دهه اخیر در کشور نشان داده است که زراعت این محصول در تناوب با غلات و برخی از محصولات دیگر علاوه بر مزایایی همچون کاهش جمعیت علف‌های هرز و کاهش آفات و بیماری‌ها، باعث افزایش عملکرد دانه گندم تا 27 درصد شده و نیز پایداری تولید این محصولات را به دنبال دارد.

وی با اشاره به نقش مهم کشت کلزا در توسعه صنعت زنبورداری افزود: کشت کلزا همچنین سبب افزایش مواد آلی خاک و بهبود حاصلخیزی خاک می‌شود.

عامری با تاکید بر اینکه رعایت دستورالعمل کشت و تولید کلزا که نتیجه فعالیت های تحقیقاتی و تجربیات کاربردی سالیان گذشته است دستیابی به پتانسیل تولید ارقام توصیه شده کلزا در هر منطقه را به دنبال خواهد داشت، خاطرنشان کرد: کلزا را باید 6 هفته  قبل از شروع شدن یخبندان (دمای کمتر از 4- درجه سانتیگراد) کشت کرد تا با رسیدن به مرحله هشت برگی (رزت)، به تنش سرمای زمستانه مقاوم شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در ادامه سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا طی سال زراعی جاری در استان را یک هزار و 500 هکتار اعلام کرد و بیان داشت: امسال سطح قابل برداشت کلزا در اثر سرمازدگی و سیل به یک هزار و 150 هکتار کاهش پیدا کرده است.

وی از پیش‌بینی افزایش 57 درصدی تولید کلزا طی سال جاری در استان زنجان خبر داد و تصریح کرد: امسال برداشت بالغ بر 2 هزار و 320 تن کلزا در استان برآورد شده است.

عامری از آغاز برداشت کلزا در شهرستان طارم خبر داد و بیان کرد: تمهیدات لازم برای تنظیم وآماده‌سازی کمباین‌ها انجام گرفته و هم‌اکنون مراکز خرید محصول که با مباشرت سازمان تعاون روستایی خواهد بود آماده خرید محصول از کشاورزان استان هستند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان قیمت خرید تضمینی کلزا را 34 هزار و 398 ریال اعلام و خاطرنشان کرد: تلاش بر این است که بهای محصول خریداری شده از کشاورزان استان به موقع و در اسرع وقت پرداخت شود.

وی پرداخت تسهیلات بانکی برای عملیات کاشت، داشت و برداشت محصول، تهیه و تحویل نهاده یارانه‌دار از قبیل کود و بذر به کشاورزان، پرداخت تسهیلات یارانه‌دار برای خرید ادوات مرتبط با کلزا و خرید تضمینی و پرداخت به موقع بهای محصول خریداری شده را از جمله تمهیدات در نظرگرفته شده برای توسعه کشت محصول استراتژیک کلزا در سطح استان زنجان برشمرد.

عامری اضافه کرد: ابلاغ برنامه کشت سال آتی به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، انجام برنامه‌های ترویجی شامل تهیه و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، احداث مزارع الگویی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و کلاس‌های ترویجی توسط کارشناسان پهنه و ارائه آخرین یافته‌های علمی به بهره‌برداران و همچنین دعوت از ائمه جمعه به منظور ترویج و تبلیغ  کشت محصول در مراسم مذهبی و اعیاد و سخنرانی‌‎های نماز جمعه و سایر مراسم مذهبی از اقدامات انجام گرفته به منظور توسعه کشت کلزا در استان زنجان به شمار می‎رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز