خبرگزاری کار ایران

حسین عامری خبرداد:

پیش‌بینی تولید 550 هزار تن گندم در استان زنجان/ مزارع گندم استان وضعیت ایده‌آلی دارند

asdasd
کد خبر : ۷۵۹۸۷۷

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، با بیان اینکه سال زراعی جاری 285 هزار هکتار از اراضی دیم و 18 هزار هکتار از اراضی آبی استان به زیر کشت گندم رفته است، تصریح کرد: در حال حاضر مزارع گندم در مناطق مختلف استان وضعیت بسیار مطلوب و ایده‌آلی دارند.

به گزارش ایلنا از زنجان، حسین عامری، امروز با اعلام این خبر، گفت: با توجه به بارندگی‌های انجام گرفته و پیش‌بینی تداوم بارش‌ها، تولید 550 هزار تن گندم طی سال جاری در استان زنجان پیش‌بینی می‌شود که با تحقق این میزان تولید، رکورد سال گذشته تولید گندم نیز در استان شکسته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه امسال 48 هزار و 500 هکتار از مزارع گندم استان تحت پوشش کشاورزی حفاظتی است، اعطای تسهیلات سرمایه در گردش، تهیه و تامین ماشین‌آلات و دستگاه‌های کارنده، تامین نهاده‌ها، نظارت مستمر بر مزارع و برگزاری کلاس‌های آموزشی را از جمله اقدامات و حمایت‌های انجام گرفته از گندم‌کاران استان برشمرد.

عامری با اشاره به اینکه زنجان از نظر تنوع ارقام مورد کشت گندم جزو استان‌های برتر کشور است، بیان داشت: سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان سال گذشته موفق به کسب مقام برتر کشوری در تولید بذور اصلاح شده غلات نسبت به تعهدات ابلاغی شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: استان زنجان در حال حاضر دارای 9 شرکت فعال در زمینه تولید بذور اصلاح شده و لیبل‌دار است و این شرکت‌ها سالانه 19 هزار تن بذر اصلاح شده گندم و جو تحت کنترل مرکز تحقیقات و واحد ثبت گواهی تولید و در اختیار کشاورزان استان قرار می دهند.

وی با بیان اینکه امسال 65 درصد مزارع گندم آبی و 45 درصد مزارع گندم دیم در استان زنجان از ارقام گواهی شده است، افزود: کارشناسان مسئول هر پهنه با حضور مستمر در عرصه‌های تولیدی، یافته‌های تحقیقاتی و دانش روز را به صورت مستقیم به کشاورزان منتقل می کنند.

عامری با اشاره به اینکه سال زراعی جاری حدود 42 هزار تن انواع کود شیمیایی پاییزه و بهاره توزیع و در اختیار گندم‌کاران استان قرار داده شده است، اضافه کرد: از کشاورزان تقاضا می‌شود با توجه با افزایش بارندگی‌ها، مزارع خود را کنترل کرده و مبارزه با آفات و بیماری‌ها را جدی بگیرند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان یادآور شد: سال گذشته بیش از 510 هزار تن محصول گندم از حدود 300 هزار هکتار از گندم‌زارهای استان برداشت شد و از این میزان محصول تولیدی بالغ بر 455 هزار تن به ارزش حدود 6 هزار میلیارد ریال توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی استان با نمایندگی از دولت خریداری شد.

وی تصریح کرد: عملکرد بسیار مطلوب استان در تولید و خرید گندم از کشاورزان در سال گذشته سبب شد استان زنجان ضمن قرارگیری در بین 10 استان برتر تولیدکننده گندم کشور، از نظر نرخ رشد تولید محصول در مقایسه با سال زراعی قبل نیز موفق به احراز رتبه دوم کشوری شود.

امسال نرخ خرید تضمینی گندم یک هزار و 700 تومان اعلام شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز