خبرگزاری کار ایران

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی زنجان خبرداد:

افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها با مدیریت مزارع و باغات در فصل زمستان

asdasd
کد خبر : ۷۱۹۳۳۶

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، تصریح کرد: انجام برخی اقدامات در مزارع و باغات در فصل زمستان و اوایل بهار توسط کشاورزان، تاثیر بسزایی در مقابله با آفات و افزایش تولید دارد.

به گزارش ایلنا از زنجان، ربابه شب خیز با تاکید بر اهمیت مدیریت مطلوب مزرعه طی ایام زمستان به منظور کاهش استفاده از سموم شیمیایی در روند تولید محصولات کشاورزی عنوان کرد: «یخ‌آب زمستانه» از جمله عملیات بسیار مهمی است که کشاورزان بویژه در تاکستا‌ن‌ها برای مقابله با آفت «زنجره مو» باید به صورت جدی در دستور کار قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: در عملیات یخ آب زمستانه، مزارع و باغات به صورت غرقاب آبیاری شده و با یخ زدن آب سطح زمین در اثر سرما آفات و بیماری ها، بذور علف های هرز و تمام عوامل بیماری زا از بین می‌رود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اهمیت هرس درختان در کاهش جمعیت آفات و بیماری‌ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: در این راستا باقیمانده آفات و عوامل بیماری زا از شاخه های درختان حذف شده و با خارج کردن آن ها از محیط باغ و یا سوزاندن آنها از بروز بسیاری از خسارات جلوگیری می‌شود.

شب خیز یادآور شد: عملیات هرس همچنین باعث تهویه هوا و تابش خورشید به تمام قسمت های درخت می‎‌شود که این خود عاملی بسیار تاثیرگذار در کنترل جمعیت آفات و عوامل بیماری زا به حساب می آید.

وی با بیان اینکه «شخم برگردان» نیز از دیگر اقداماتی است که با انجام آن یکسری آفات و بیماری ها از لایه های زیرین خاک به سطح خاک منتقل شده و به طرق مختلف از بین می روند، گفت: با به‌کارگیری عملیات و اقدامات غیر شیمیایی فوق توسط کشاورزان، هزینه های تولید به حداقل رسیده و کمیت و کیفیت محصولات تولیدی ارتقا می یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز