خبرگزاری کار ایران

در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در زنجان انجام شده است؛

راه‌اندازی مجموعه‌ای 74هکتاری کشت و صنعت مصباح حسینیه اعظم زنجان

مجموعه کشت و صنعت مصباح حسینیه اعظم زنجان، مجموعه‌ای است که در ۷۴ هکتار زمین و با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی و تنظیم بازار زنجان احداث شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، مجموعه کشت و صنعت مصباح حسینیه اعظم زنجان در هفت کیلومتری زنجان و در 74 هکتار زمین ایجاد شده است، در این مجموعه دو حلقه چاه مفید وجود دارد که شامل زمین زراعی، باغ، نهالستان و دامداری است و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی آغاز به فعالیت کرده است.

جمعی از خبرنگاران با حضور یکی از اعضای هیات امنای حسینیه اعظم زنجان از بخش‌های مختلف مجموعه بازدید کردند که در ذیل به بخشی از آن اشاره می‌شود.

در بخش باغداری این مجموعه، محدوده‌ای به کاشت نهال‌های مادری پایه رویشی اختصاص یافته که این نهال‌ها از هلند وارد شده است و تکثیر نهال‌های تولیدی این مجموعه از طریق نهال‌های پایه مادری انجام می‌شود که اقلام مختلف سیب‌های اصلاح شده که به کم آبی و آفت مقاوم هستند و جنس آن پاکوتاه است از این نهال‌ها تکثیر می‌شود.

یکی از ویژگی‌های این نهال‌ها زود بازده بودن آن می باشد و انواع سیب‌های زرد، سفید، سیب گلاب، سیب مرکال و ... تولید و به بازار عرضه می‌شود.

محمد آسیابی عضو هیات امنای حسینیه اعظم و مسوول این مجموعه در این خصوص می‌گوید، هدف اولیه از خرید این مجموعه نگهداری احشامی بود که به عنوان نذورات به حسینیه اهداء می‌شد، بود که به دلیل مباحث بهداشتی بلافاصله ذبح نشده و در این مجموعه نگه‌داری می‌شدند تا به فروش برسند.

وی با اشاره به اینکه براساس تدابیراندیشیده شده برای ذبح تمام نذورات در هشتم و نهم ماه محرم این مجموعه به محلی برای فعالیت‌های زراعی کشاورزی جهت درآمدزایی برای حسینیه اعظم زنجان تبدیل شد.

باغ سیب این مجموعه در 12 هکتار و در سال 89 و نهالستان در سال 91 ایجاد شد که برای آبیاری نهال‌ها  و درختان از آبیاری تحت فشاری، قطره‌ای و بارانی استفاده می‌شود.

دامداری مجموعه کشت و صنعت مصباح حسینیه اعظم زنجان هم در سال 92 احداث شده است که در آن یک هزار و 200 راس گوسفند نگه‌داری می‌شوند که از این تعداد 200 گوسفند ژن اصلاح شده هستند.

به گفته آسیابی در سال نخست از باغ این مجموعه 40 تن، در سال دوم 80 تن و امسال هم نزدیک به 150 تن سیب برداشت شده است که موجب اشتغالزایی 20 نفر به صورت دائمی شده است.

وی با اشاره به اینکه 30 هکتار از این مجموعه به صورت آبیاری بارانی تحت فشار و 12 هکتار به صورت قطره‌ای آبیاری می‌شوند، افزود: مابقی اراضی به صورت دیم هستند.

محدوده‌ای از این مجموعه به کاشت گل محمدی اختصاص پیدا کرده است که سال گذشته 2 هزار اصله از این گل‌ها کاشته شده است که به بازار عرضه شد.

از این گل‌ها برای تهیه گلاب و اسانس گل محمدی استفاده می‌شود و از آنجائیکه از اسانس این گل برای تولید انواع عطر و ادکلن استفاده می‌شود، به گفته عضو هیات امنای حسینیه اعظم زنجان در صورتی که بتوانیم 100 هکتار زمین برای کاشت این گل ایجاد کنیم و در کنار آن کارخانه تولید اسانس احداث کنیم؛ می‌توانیم به اشتغالزایی بسیار گسترده‌ای دست بزنیم.

وی به تولید نهال صنوبر اصلاح شده در این مجموعه اشاره کرد و گفت: از صنوبر به عنوان بادشکن و حصار در باغ‌ها استفاده می‌شود و این نهال اصلاح شده برخلاف دیگر صنوبرها زودتر رشد می‌کنند.

نهال سنجد، نهال انگور هم از سال گذشته به صورت آزمایشی در این مجموعه پرورش می‌یابند که به جهت کمبود آب این نهال‌ها نیاز آبی کمتری دارند که در این بحران آبی مقرون به‌صرفه است.

در این مجموعه محدوده‌ای هم برای کاشت زعفران اختصاص یافته است که سال گذشته زعفران کشت شده از نظر کارشناسان از مرغوبیت کافی برخوردار بود.

بخش دیگری از این مجموعه به عنوان دامداری مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن گوسفندانی از نژاد افشار که یکی از بهترین و مقاوم‌ترین نژادها در ایران محسوب می‌شود؛ پرورش می‌یابد.

این نژاد پشم خوبی تولید می‌کند، بچه‌زایی بالایی دارد، کیفیت شیر این نژاد بهتر از بقیه نژادهاست و روزانه 400 گرم به وزن این نژاد افزوده می‌شود و همین مساله موجب شده است تا در این مجموعه این نژاد پرورش پیدا کند.

آسیابی با بیان اینکه امسال 500 راس گوسفند به عنوان طرح نیابتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: هدف از ایجاد این دامداری پرورش گوسفندانی با ژن برتر است که با عرضه آن به بازار به تنظیم قیمت گوشت قرمز در زنجان کمک کنیم.

کاهش دنبه، افزایش رشد به صورت روزانه، پشم مرغوب، چندقلوزایی از مهمترین ویژگی‌هایی بود که کارشناس جهاد کشاورزی به آن اشاره کرد و گفت: 70 راس گوسفند در این مجموعه ماده هستند که زایش خواهند کرد و سه قلو و حتی چهار قلوزایی خواهند کرد و ایران به عنوان ششمین کشور جهان است که به این موفقیت دست پیدا کرده است.

علیرضا بهرامی با اشاره به اینکه این نژاد اصلاح شده در اختیار دامداران قرار می‌گیرد، افزود: این طرح به عنوان یک طرح ملی محسوب می‌شود که در راستای اقتصاد مقاومتی است.

عضو هیات امنای حسینیه اعظم زنجان در پایان خاطرنشان کرد: درآمد حاصل از این مجموعه 74 هکتاری صرف توسعه و آبادانی مجموعه کشت و صنعت مصباح حسینیه اعظم می‌شود.

کد خبر : ۴۱۳۴۳۸