خبرگزاری کار ایران

رییس شورای اسلامی استان زنجان تاکید کرد:

ضرورت نظارت بر فعالیت های اقتصادی در اقصی نقاط استان

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۹۳۳

جلسه علنی شورای اسلامی استان زنجان با حضور مدیر کل امور مالیاتی استان و معاون ارزش افزده ایشان برگزار شد.

رییس شورای اسلامی استان زنجان در این جلسه، ضمن تبیین وظایف شورای اسلامی استان ها گفت: براساس ماده قانون و تشکیلات شورای اسلامی کشور، بررسی مسائل و مشکلات استان و ارائه پیشنهادهای لازم به منظور رفع تبعیض و توزیع عادلانه امکانات و منابع و جلب همکاری در تهیه برنامه های عمرانی و رفاهی استان به شورای عالی استان هاست.

به گزارش خبرنگا‌ر ایلنا از زنجان، سعید خدادادی، در جلسه علنی شورای اسلامی استان زنجان، نظارت بر حسن اجرای تصمیمات شورای عالی استان‌ها در محدوده استان، ایجاد ارتباط و هماهنگی لازم بین شوراها در محدوده استان، همکاری با شورای برنامه ریزی و توسعه استان در نظارت بر حسن اجرای طرح ها و ارائه پیشنهاد در جهت بهبود امور و نظارت بر حساب درآمد و هزینه سازمان همیاری شهرداری ها را از دیگر وظایف شورای اسلامی استان ها برشمرد.

خدادادی افزود: نظارت بر حساب درآمد و هزینه های مشترک شهرداری‌های تابعه استان نیز به عهده شورای اسلامی استان است.

رییس شورای اسلامی استان زنجان ادامه داد: در راستای اجرای وظایف محوله به این شورا از ابتدای فعالیت شورای چهارم تا کنون از برخی مدیران استانی، جهت پاسخگویی به پرسش‌های شوراها که برآمده از مطالبات مردمی است دعوت شده است.

خدادادی در ادامه با تاکید بر لزوم شفاف سازی موضوعات مربوط به مالیات و مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: بسیاری از شوراها و شهرداران از شفاف نبودن میزان وصول و پرداخت سهم ارزش افزوده گلایه دارند.

وی همچنین یادآور شد: با توجه به اینکه جمعیت مدنظر شهری از ده هزار نفر _ در دهه شصت _ به پنج هزار نفر تقلیل یافته و طبق تصمیمات اتخاذ شده، هم اکنون مراکز بخش ها نیز به عنوان شهر شناخته می شوند، توقعاتی بین مردم ایجاد شده که شهرداران و شوراها را به چالش می کشد.

رییس شورای اسلامی استان زنجان ادامه داد: اغلب شهرداری ها به ویژه در شهرهای جدیدالتاسیس، اداره شهر وابسته به کمک های دولتی و تا حدود پنج درصد از محل وصولی های مردمی است. بنابراین وابستگی به عوارض بر ارزش افزوده در شهرداری‌ها حایز اهمیت است.

خدادادی در بخشی از سخنان خود تصریح کرد: به نظر می‌رسد دست شهرداری ها از وصولی مالیات کوتاه است این در حالی‌ست که در همه کشورهای پیشرفته بیشترین بخش مالیات های وصولی از مردم، برای ارائه خدمات به مردم هزینه می‌شود و در اختیار شهرداری ست. اما متاسفانه در ایران، سهم ناچیزی از این درآمدها در اختیار شهرداری است.

وی با بیان اینکه باید توجه جدی به مودیان کلان داشت، افزود: گاهی شاهد هستیم مودیان کلان فراموش شده و در مسایل جزیی از مردم مالیات اخذ می شود.

خدادادی تاکید کرد: باید بر فعالیت‌های اقتصادی در اقصی نقاط استان نظارت شود تا حقوق کسی در حوزه مالیاتی تضییع نشود.

وی خاطر نشان کرد: باید در نحوه دریافت مالیات از صادر کنندگان نیز تجدید نظر شود. قطعا نمی تواند مالیات صادرات کالای کشاورزی که به ارزش افزوده کشور کمک می کند با صادرات ماده معدنی خام که آلایندگی زیست محیطی آن برای مردم به‌جا می ماند، برابر باشد.

رییس شورای اسلامی استان زنجان، با اشاره به زیان ده بودن سازمان‌های تابعه شهرداری گفت: وقتی دولت تکالیفی برای مدیریت شهری قایل می شود باید حمایت های لازم را داشته باشد و مادامی که دولت در حال فربه شدن است و از بخش خصوصی به معنای واقعی حمایت نمی کند نامطلوب بودن شرایط طبیعی است.

حسن رضا بیگدلو، نایب رییس شورای اسلامی استان زنجان، نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه نحوه محاسبه عوارض بر ارزش افزوده در صنوف مختلف چگونه است گفت: آهن فروشان و طلا فروشان از کل بهای کالا ارزش افزوده را کسر می کنند آیا این روش درستی است و آیا این مبالغ که از خریدار دریافت می شود به صورت کامل به عنوان مالیات پرداخت می شود؟

حسین فرامرزلو، دیگر عضو محترم شورای اسلامی استان زنجان، با اشاره به اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده برای برخی صنوف از جمله آهن فروشان راهی برای افزایش درآمد شده است، گفت: باید مبالغی که به عنوان مالیات توسط این صنف از مردم دریافت می شود به صورت کامل به امور مالیاتی پرداخت شود حال آنکه این اتفاق نمی افتد.

نماینده شهرستان ماهنشان در شورای استان خاطر نشان کرد: نسبت پرداخت عوارض بر ارزش افزوده درشهرها و روستاها متناسب با شرایط و نیازها نیست و در حالی‌که ۷۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده به دهیاری‌های شهرستان پرداخت می شود شهرداری ها با وظایف محوله بسیار فقط صاحب ۳۰ درصد از آن هستند.

فرامرزلو تصریح کرد: شهرداری های شهرهای کوچک به دلیل مشکلات مالی راکد هستند.

وی با اشاره به مالیات های شرکت های بزرگ واقع در استان از جمله کال‌سیمین گفت: در صورتی‌که مالیات‌های شرکت هایی که در حریم استان زنجان فعال هستند، وارد استان شود و به تناسب موقعیت جغرافیایی آن در شهرها تقسیم شود، بخش عمده مشکلات موجود مرتفع می‌شود.

این عضو شورای استان تاکید کرد: در صورتی‌که مشخص شود واقعا عوارض بر ارزش افزوده و عوارض آلایندگی معدن انگوران در استان و شهرستان هزینه می شود و میزان پرداخت آن مشخص گردد نگرانی های موجود رفع می شود.

سید جعفر ایوار، دیگر عضو شورای اسلامی استان زنجان، نیز فرار مالیاتی را یکی از مشکلات موجود برشمرد و تاکید کرد: برای رفع این مشکل باید تعامل شوراها، مسئولان ادارت و نهادها با امور مالیاتی تقویت شود.

این عضو شورای عالی استان ها گفت: باید دریافت مالیات از واحدهای اقتصادی فعال و مهم با دفت انجام شود چرا که مودیان کوچک نمی توانند مشکلی را حل کنند.

وی یادآورشد: شهرداری های شهرهای کوچک برای جذب سرمایه گذار ناگزیرند از دریافت برخی حقوق خود چشم بپوشند بنابراین نمی توان به درآمدهای پایدار چشم دوخت.

ایوار خواستار وصول مالیات واحدهای اقتصادی فعال در استان در همین استان شد و ابراز کرد: چرا باید عوارض بر ارزش افزوده واحد اقتصادی فعال در استان در جیب سایر استان ها سرازیر شود؟

وی همچنین اظهار کرد: دلیل متفاوت بودن مبالغ واریزی برای شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده در ماه های مختلف متفاوت است که این موضوع نیز نیاز به شفاف سازی دارد.

علی مقدم نژاد، دیگر عضو محترم شورای اسلامی استان زنجان، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را راهی برای توزیع عادلانه خدمات در کشور برشمرد و ابراز کرد: اینکه قانون عوارض بر ارزش افزوده به جای توسعه عادلانه موجب افزایش درآمد صنف خاصی شود، مانع تحقق اهداف اجرای این قانون می شود و کارکرد آن را از بین می برد بنابراین باید با نظارت و پیگیری بیشتر موانع موجود رفع شود.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه درصد بالایی از خرید و فروش ها در کشور بدون وجود دفاتر مالی است و رفع این مشکل نیاز به فرهنگ سازی دارد.

مقدم نژاد با تاکید بر ضرورت افزایش تعامل شوراها و شهرداری ها با مسئولان امور مالیاتی گفت: در صورتی‌که اطلاعات مردم از نحوه هزینه کرد و مزایای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده افزایش یابد میزان وصولی نیز افزایش خواهد یافت.

فرهاد امینی، دیگر عضو شورای اسلامی استان زنجان، نیز با بیان اینکه کارشناسان امور مالیاتی در شهرستان ها باید با شوراها تعامل بیشتری داشته باشند، گفت: وضعیت وصول مالیات شرکت های اقتصادی بزرگ و نیز کوره های آجر پزی در شهرستان ایجرود باید مورد توجه باشد.

مریم گنجی، دیگر عضو شورای اسلامی استان زنجان، ضمن قدردانی از تلاش های امور مالیاتی در استان گفت: بخش عمده فعالیت های شهرداری ابهر از محل وصول مالیات برارزش افزوده است.

وی با اشاره به مشکلات شرکت های کاغذی و تبعات منفی آن، خواستار ارتقا آگاهی مردم و فعالان اقتصادی و چاره اندیشی برای رفع چنین مشکلاتی شد.

گنجی خواستار شفاف سازی نحوه پرداخت مبالغ مربوط به مالیات بر ارزش افزوده و نیز دقت در رسیدگی به مالیات های واحدهای اقتصادی فعال شد.

مدیر کل امور مالیاتی استان زنجان نیز در ادامه با تبیین وظایف نهاد متبوعش ابراز کرد: وظیفه امور مالیاتی شناسایی مودیان و دریافت مالیات عادلانه به منظور توسعه کشور است.

شریفی با بیان اینکه درصد کالاهای مصرفی خانوار هامعاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند، اظهار کرد: درصد باقیمانده نیز که از آن ها مالیات دریافت می شود، عمدتا شرکت‌ها و اشخاص حقوقی هستند که از خریداران اخذ و به حساب مالیاتی واریز می کنند.

وی ادامه داد: در بین افراد حقیقی مکلف به پرداخت مالیات گروه‌های الف و ب، موظف به نگهداری دفتر اسناد مالی هستند اما متاسفانه اغلب آن ها این دفاتر را ارائه نمی دهند و حتی حاضرند جریمه شوند اما اطلاعات مالی خود را ارائه ندهند.

مدیر کل امور مالیاتی استان زنجان، عدم وجود بانک اطلاعاتی قوی را از مهم‌ترین چالش های پیش روی نهاد متبوعش دانست و اظهار کرد: هر کسی که در راستای تقویت این بانک اطلاعاتی نظام مالیاتی را یاری رساند در راستای احقاق حقوق مردم و دولت تلاش کرده است.

شریفی همچنین خاطر نشان کرد: در راستای تقویت بانک اطلاعاتی و شناسایی مودیان جدید تیم های کارشناسی تقویت و تعداد همکاران در واحدهای شهرستانی افزایش یافته و در حال واحد یابی جدید هستیم.

وی تصریح کرد: در حوزه فرهنگ سازی برای پرداخت مالیات طی سال های اخیر فعالیت های مطلوبی از سوی سازمان امور مالیاتی صورت گرفته است البته اگر موارد مصرف مالیات های وصولی به اطلاع مردم برسد همکاری آن ها افزایش خواهد یافت.

د رادامه شریفی، مکاتبه با واحدهای اقتصادی فعال در استان را که دفاتر آن ها در سایر استان هاست از دیگر اقدامات اولویت‌دار برشمرد و افزود: تلاش می کنیم مالیات های واحدهای فعال در استان که دفاتر آن ها در سایر استان هاست در جیب استان سرازیر شود نه سایر استان ها بنابراین مکاتبات مستمر و جدی در این زمینه انجام شده است.

وی یادآور شد: تلاش بسیاری برای مکانیزه کردن صندوق های اصناف انجام شده اما به دلیل ذهنیت های نامناسب این هدف محقق نمی شود.

مدیر کل امور مالیاتی استان زنجان، تعامل دوسویه این نهاد و شوراها را ضروری و مثمر ثمر برشمرد و ابراز کرد: آگاهی بیشتر شوراها نسبت به اهمیت و ثمرات پرداخت مالیات در بین مردم تسری خواهد یافت.

وی یادآور شد: در صورتیکه هنگام بهره برداری از هر پروژه ای سهم مالیات بر ارزش افزوده در اجرای آن به اطلاع عموم برسد مردم برای پرداخت آن راغب تر می شوند.

شریفی با اشاره به همکاری های موجود با شهرداری ابراز کرد: هر دو نهاد قصد خدمت به مردم را داریم و نگاه امور مالیاتی به شهرداری ها همواره نگاهی حمایتی بوده است.

وی تصریح کرد: مشکلات و خلا های قانونی نیز باید توسط قانونگذار رفع شود و با توجه به اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده به مدت پنج سال به صورت پایلوت اجرایی شده است مشکلات طبیعی است اما نقاط ضعف احصا شده و برای اصلاح در اختیار مسئولان بالادستی قرار داده شده است.

شریفی ادامه داد: با وجود اینکه قانون همه دستگاه ها را به همکاری با امور مالیاتی مکلف کرده است همکاری ها مطلوب نیست.

وی ضمن ابراز تاسف از فعالیت های اقتصادی زیر زمینی و عدم اعتماد فعالان اقتصادی برای در اختیار قراردادن تراکنش های مالی گفت: در صورتیکه همه نهادها از جمله شهرداری و شوراها در شناسایی منابع مالیاتی تلاش کنند میزان وصول و تخصیص به شهرداری ها برای ارائه خدمات افزایش خواهد یافت.

مدیر کل امور مالیاتی استان زنجان خاطر نشان کرد: خط قرمز ما، قانون است و در وصول و پرداخت مالیات ها قانون را مد نظر داریم و مردم وسرمایه گذاران را توام باهم حمایت خواهیم کرد.،

مدیر کل امور مالیاتی استان زنجان در خصوص فاکتورهای کاغذی نیز بیان داشت: باید در این زمینه، آگاهی بیشتری به مردم داده شود البته امور مالیاتی در مواجهه با این موضوع تمام جوانب را می سنجد و در صورتیکه معامله واقعی باشد اعمال مالیات می کند.

وی ضمن اشاره به مشکلات شرکت‌های کاغذی و صدور فاکتورهای غیر واقعی اظهار کرد: بسیاری از مشکلات در این حوزه ناشی از عدم آگاهی مردم و فعالان اقتصادی از قوانین و مقررات و تبعات سو تشکیل چنین شرکت هایی است که از منظر قانونی نیز تدابیر ی برای آن اندیشیده شده و در قانون بودجه سال ۹۲ به صراحت به عواقب ناشی از عدم رعایت تکالیف مقرر در قوانین مالیاتی از سوی مدیران موسسات و شرکت هایی که به صدور اسناد و صورتحساب های مبتنی بر انجام معاملات غیرواقعی در نظام اقتصادی مبادرت می ورزند اشاره شده، در این زمینه مجازات هایی نیز پیش بینی شده است که در این راستا این اداره کل نیز مکاتباتی با دستگاه‌های ذی صلاح به عمل آورده تا از نشر چنین آگهی هایی ممانعت به عمل آورند.

شریفی خاطر نشان کرد: درصورت مکانیزه شدن صندوق‌ها، تکمیل بانک اطلاعاتی و همکاری برای شناسایی مودیان جدید می‌توان با شفاف سازی، بخشی از مشکلات را رفع کرد.
وی متذکر شد: تا کنون واقعی‌ترین مالیات‌ها از کارمندان دریافت شده است در حالیکه همکاری مردم می تواند وصول مالیات و توسعه را تسریع کند.

مدیر کل امور مالیاتی استان زنجان، میزان وصول عوارض بر ارزش افزوده استان را طی ماه نخست امسال میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۳۵ درصد افزایش یافته است.

وی یادآور شد: طی ۹ ماه نخست امسال از محل وصول عوارض بر ارزش افزوده به شهرداری های تابعه استان در مجموع ۳۹۰ میلیارد ریال و به دهیاری های استان ۱۳۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

مدیر کل امور مالیاتی استان زنجان به تفکیک پرداختی ها را این چنین اعلام کرد: از محل مالیات بر ارزش افزوده دریافت شده طی ۹ ماه نخست امسال، حدودا به شهرداری زنجان ۲۲ میلیارد تومان، ابهر ۹میلیارد تومان، خرمدره چهار میلیارد تومان، سلطانیه ۹۷ میلیون تومان، صایین قلعه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، دندی ۱۷۳ میلیون تومان، سجاس۱۰۰ میلیون تومان، خدابنده ۵۲۸میلیون تومان، طارم ۷۵ میلیون تومان، ماهنشان ۲۳۸ میلیون تومان، گرماب۶۵میلیون تومان، چورزق ۲۰میلیون تومان، زرین رود ۹۰ میلیون تومان، حلب۱۱ میلیون تومان، سهرورد۱۰ میلیون تومان، ارمغانخانه ۱۱۵ میلیون تومان، نیک پی ۷۷ میلیون تومان، نوربهار ۶۹ میلیون تومان، کرسف ۸۳میلیون تومان و دهیاری ها جمعا ۱۲ میلیارد تومان پرداخت شده است.

شریفی یادآور شد: تفاوت میزان پرداخت در ماه‌های مختلف مربوط به متفاوت بودن میزان وصولی دردوره های مالیاتی مختلف است که در سال چهار دوره است.

در پایان رییس شورای اسلامی استان ضمن تقدیر از تعامل و نگرش مثبت امور مالیاتی آمادگی شورای اسلامی استان را برای تعامل با این اداره کل اعلام کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز