خبرگزاری کار ایران

مدیر کل حفاظت و محیط زیست استان زنجان در جمع خبرنگاران:

مردم حق دارند نگران سلامتی خود و محیط پیرامون خود باشند

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۵۲۷

هوا یکی از منابع محیط زیستی است که نقش مهمی در زندگی انسان و جانداران دارد و استفاده نادرست از تکنولوژی موجب شده تا مشکلات زیست محیطی افزایش یابد.

مدیر کل حفاظت و محیط زیست استان زنجان، گفت: امروز اهتمام جدی در بدنه دولت برای استفاده عقلانی‌تر از سرمایه‌های کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، قربانعلی محمد‌پور، مدیر کل حفاظت و محیط زیست استان زنجان، امروز، یکشنبه(۲۹دی) در جمع خبرنگاران، با اشاره به اهمیت پاکیزگی هوا، اظهارداشت: هوا یکی از منابع محیط زیستی است که نقش مهمی در زندگی انسان و جانداران دارد و استفاده نادرست از تکنولوژی موجب شده تا مشکلات زیست محیطی افزایش یابد.

محمد‌پور، با بیان اینکه سالانه ۳ میلیون نفر جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهند، افزود: برنامه‌های مطلوبی برای کاهش آلودگی هوا در استان زنجان در نظر گرفته شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه بر اساس طرح تفصیلی در شهرستان‌ها اقدامات لازم صورت می‌گیرد، افزود: برای واحدهای صنعتی بزرگ استان به ویژه در ابهر و شهرک‌های صنعتی برنامه داریم.

محمدپور، رویکرد مسئولان استان را در خصوص مشکلات زیست محیطی قوت قلب برای محیط زیست دانست و افزود: این موضوع موجب می‌شود تا اقدامات لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه روغن نباتی جهان در سال ۱۳۷۶ در حدود شرق زنجان در جایی استقرار یافته است که مکان یابی خوبی داشته است، افزود: این واحد ظرفیت آلودگی را د راین منطقه دارد.

این مسئول با بیان اینکه بازدیدهای لازم از این واحد صورت گرفته و اخطار زیست محیطی ارائه شده است، افزود: اقدامات انجام شده از سوی مسئولان این واحد اقناع کننده نبوده است.

مدیر کل محیط زیست استان زنجان، با اشاره به اینکه این واحد، پتانسیل آلودگی هوا در خصوص بو را دارد، تصریح کرد: متاسفانه در حین بهره برداری الزامات رعایت نشد و هنوز هم اقدامات کارساز نبوده است.

محمد‌پور با اشاره به اینکه بخش سرب، شرکت ملی سرب و روی ایران طی ۱۸ ماه گذشته تعطیل شده است، افزود: نوع برخورد با این واحد با تجمعاتی که برگزار شد، مطلوب نبوده است.

این مسئول با بیان اینکه برنامه‌های زیادی از این شرکت خواسته شد، تصریح کرد: باید اقداماتی که از سوی محیط زیست برای حل مشکلات این شرکت خواسته شده است، انجام شود.

محمد‌پور با بیان اینکه بعد از استاندارد سازی اقدامات تصیم قاطع محیط زیست به شورای تامین استان ارائه می‌شود، تصریح کرد: هنوز نواقص زیادی وجود دارد که باید رفع شود.

این مسئول با اشاره به اینکه باید چارچوب‌های لازم از سوی این واحد در نظر گرفته شود، تصریح کرد: از سوی محیط زیست گواهینامه سبز به این شرکت ارائه نشده است.

وی همچنین در این راستا با بیان اینکه اقدامات زیادی در راستای برطرف کردن نواقص زیست محیطی در شرکت ملی سرب و روی زنجان انجام گرفته است، خاطر نشان شد: در حال حاضر از ۱۵-۱۴ مورد مهم زیست محیطی در این شرکت، ۸مورد و بند اساسی شرکت ملی سرب و روی هنوز فاقد پاسخ به اداره کل محیط زیست بوده است.

این مسئول در استان زنجان دغدغه مردم شهر زنجان را در زمینه آلودگی هوا بسیار به جا و دارای اهمیت دانست و تصریح کرد: مردم حق دارند نگران سلامتی خود و محیط پیرامون خود باشند ولی کسی حق ندارد بدون تخصص مردم را دچار دغدغه در این زمینه کند.

محمد‌پور در ادامه، وجود شهرک تخصصی روی زنجان را در مسیر وزش باد به سمت شهر زنجان یک تهدید جدی در آلودگی هوای زنجان عنوان کرد وگفت: این واحد، دارای بیشترین پتانسیل و منشاء آلودگی این شهر است.

وی ادامه داد: در گذشته با تغییر کاربری محل استقرار این شهرک صنعتی در این منطقه از رنجان شاهد آلودگی هوای زنجان هستیم و این مسئله در حال حاضر دارای اهمیت اساسی است.

مدیر کل محیط زیست استان زنجان، با بیان اینکه بیشترین آلودگی در زنجان از سوی شهرک روی است، افزود: شهرک روی برای زنجان و استان‌های همجوار تهدیدی جدی محسوب می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه نباید به بهانه ایجاد اشتغال محیط زیست را تخریب کنیم، افزود: تغییر وضعیت زنجان، از جمله از دست دادن بخش زیادی از حیات وحش زنجان از مشکلات ناشی از این موارد محسوب می‌شود.

مدیر کل محیط زیست استان زنجان، با اشاره به شکار بی‌رویه حیات وحش و‌‌ رها سازی پسماندهای خانگی و صنعتی در اطراف شهر، افزود: کاهش ۱۵ درصدی آهوان دشت سهرین از دیگر مشکلات زنجان در این راستا است.

محمد‌پور با اشاره به برنامه‌های هوای پاک زنجان، تصریح کرد: ۲۹ دی روز هوای پاک و بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی زنجان، پاکسازی حاشیه زنجانرود از برنامه‌های این روز است.

وی با بیان اینکه در مدارس استان زنجان آموزش‌های زیست محیطی صورت می‌گیرد، افزود: کارگاه آموزشی برای خبرنگاران از دیگر برنامه‌ها است که با حضور خبرنگاران امروز برگزار شد.

این مسئول همچنین تصریح کرد: کلید اصلی کاهش آلودگی هوا مردم هستند که باید با اطلاع رسانی و آگاهی سازی موثر در این زمینه صورت گیرد.

مدیر کل محیط زیست استان زنجان، یادآور شد: امروز اهتمام جدی در بدنه دولت برای استفاده عقلانی‌تر از سرمایه‌های کشور وجود دارد.

محمد‌پور، ریز گرد‌ها را میهمان ناخوانده شهر‌ها و استان‌های ایران دانست و افزود: کاهش سفره‌های آب‌های زیر زمینی که در اکثر استان‌های کشور از جمله زنجان از دیگر مشکلات و بیابان زایی از جمله مسائل تشدید کننده دراین زمینه است.

مدیر کل حفاظت و محیط زیست استان زنجان، در بخشی از سخنان خود داشتن طرح جامع شهری در زنجان حائز اهمیت برشمرد و افزود: مباحثپیچیده می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

وی، با بیان اینکه در سال جاری هفت واحد آلاینده هوا در زنجان پلمپ شده است، افزود: محکومیت قضایی برای ۱۹ واحد و صدور ۲۳۶ اخطاریه زیست محیطی از سوی اداره کل از اقدامات انجام شده است.

این مسئول در پایان سخنان خود، با اشاره به اینکه بر اساس نظر کمیته نظارت بر مراکز معاینه فنی فعالیت دو واحد به خاطر تخلف متوقف شده است، افزود: ارتقای فرهنگ زیست محیطی ضروری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز