خبرگزاری کار ایران

با کمک‌های خیّرین استان زنجان صورت گرفت؛

یک هزار بیمار کلیوی از درد دیالیز رهایی یافتند

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۸۴۹

یک‌هزار بیمار پیوند کلیه و مراقبتی در انجمن با کمک‌های خیرین از درد و رنج دیالیز رهایی یافته‌اند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان، گفت: در حال حاضر برای یک‌هزار و ۲۹۰ نفر نیز در انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان پرونده تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، محمدرضا طهماسبی، شامگاه دیروز(۲۴آذر) در نخستین همایش دانشجویی «کلیه سالم برای همه» که با همکاری انجمن کلیوی و دانشگاه آزاد واحد زنجان برگزار شد، اظهار داشت: تعداد بیماران دیالیزی نسبت به گذشته ۲۷ درصد کاهش یافته است.

طهماسبی با بیان اینکه در جامعه صنعتی امروز، حجم بیشتری از سلامتی هم‌نوعان در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های کلیه از ناحیه دیابت، فشار خون و سایر عوامل بیماری‌زا قرار گرفته است، گفت: این نیروی قابل توجه انسانی و بودجه‌های کلان دولتی و شخصی به جای مصرف در مسیر پیشبرد اهداف و آرمان‌های نظام اسلامی، صرف دارو و درمان می‌شود.

وی با بیان اینکه اولویت پیشگیری بر درمان و نهادینه کردن خود مراقبتی برای یک عمر سلامتی از برنامه‌های انجمن حمایت از بیماران کلیوی است، تصریح کرد: حفظ گرانبها‌ترین سرمایه انسانی عزم ملی و پشتیبانی همه کسانی که دارای کلیه هستند را می‌طلبد.

این مسئول خاطرنشان کرد: با رویکرد بیشتر برنامه‌های آموزشی و پیشگیری در مجتمع تخصصی انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان، بسیاری از مشکلات بیماران کلیوی حل می‌شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان ادامه داد: ساخت نخستین مجتمع تخصصی، آموزشی، پیشگیری و تحقیقاتی به همت خیرین استان زنجان در مراحل پایانی قرار دارد.

طهماسبی با بیان اینکه این مجتمع برای بیماری‌های کلیه، بیماری‌های زمینه‌ای از جمله دیابت، فشار خون در نظر گرفته شده است، افزود: در این مجتمع مرکز مشاوره سالمندان نیز راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این مجتمع در زیربنای ۴ هزار مترمربع و در پنج طبقه احداثمی‌شود، تصریح کرد: این مجتمع با اعتبار ۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در حال احداثاست.

طهماسبی گفت: در حال حاضر برای یک‌هزار و ۲۹۰ نفر نیز در انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان پرونده تشکیل شده است.

در این همایش رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان از اخذ مجوز عمل پیوند کلیه در زنجان خبر داد و گفت: عمل پیوند بیماران کلیوی به زودی در زنجان انجام می‌شود.

علیرضا بیگلری با اشاره به اینکه در حال حاضر رضایت ۷۰ خانواده برای انجام عمل پیوند کلیه در زنجان گرفته شده است، اظهار داشت: ۱۴۰ بیمار آماده پیوند کلیه در استان زنجان وجود دارد.

وی دیابت و فشارخون را از جمله علل شایع در ایجاد بیماری کلیه دانست و خاطرنشان کرد: مصرف خودسرانه دارو و عفونت‌های ادراری سبب ابتلای فرد به بیماری‌های کلیه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان کلیه را یکی از اندام‌های حیاتی بدن انسان عنوان کرد و گفت: افراد باید ضمن رعایت رژیم غذایی و عدم استفاده از نمک و قند فراوان از ابتلای خود به بیماری کلیه جلوگیری کنند.

بیگلری اظهار داشت: انسان به عنوان شاهکار خلقت محسوب می‌شود که از یک سلول تا همه اندام‎های آن طوری طراحی و ساخته شده که در هیچ کامپیوتری قابل ذخیره نیست.

وی با بیان اینکه همه اندام‎های انسان، طوری طراحی و ساخته شده است که در صورت عدم کارآیی آن هیچ پزشکی قادر نیست آن را دوباره بازسازی کند، افزود: انسان در مقابل عظمت خداوند متعال قادر به هیچ فعالیتی نیست.

این مسئول کلیه را یکی از اندام‎های مهم بدن انسان دانست و افزود: نارسایی کلیه معمولا در اثر دیابت و فشار خون به وجود می‌‎آید.

بیگلری با بیان اینکه جبران کم‌کاری در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها معمولا هزینه‌های زیادی را به فرد و دولت تحمیل می‌کند، افزود: اساسی‎‌ترین کار در این زمینه بازگشت به علل اولیه بروز چنین بیماری و پیشگیری از آن‌ها است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در زمینه پیشگیری هر سه سال یک بار جمعیت بالای ۳۰ سال را در روستا‌ها غربالگری می‌کند، یادآور شد: آخرین بار این طرح در خرداد ماه سال جاری انجام شده است.

این مسئول با بیان اینکه با اجرای این طرح ۱۵۰ هزار نفر از ساکنان روستاهای استان زنجان معاینه شدند، افزود: از این تعداد یک‌ هزار و ۱۰۰ نفر در روستا‌ها مبتلا به دیابتی بودند که خود از آن خبر نداشتند.

رئیس دانشگاه علوم زنجان با اشاره به اینکه ۲ هزار نفر نیز از فشار خون رنج می‌بردند در حالی که از آن بی‌خبر بودند، ادامه داد: باید در زمینه پیشگیری، اقدامات مناسب انجام شود.

بیگلری قشر دانشجو را بهترین قشر برای تبلیغ پیشگیری از دیابت و فشار خون دانست و افزود: باید قشر دانشجو در زمینه اطلاع‌رسانی بیماری‌ها پیشگام باشند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در زمینه پیشگیری اقدامات لازم را انجام می‌دهد، بیان داشت: در این راستا از نیروهای متخصص و تجهیزات و دستگاه‌های به‌روز استفاده می‌شود.

این مسئول از بهره‌برداری از مرکز دیالیز شهرستان ایجرود در چند ماه آینده خبر داد و گفت: در همه شهرستان‌های استان، مرکز دیالیز فعالیت می‌کند.

بیگلری از اخذ مجوز پیوند کلیه در استان زنجان خبر داد و افزود: پزشکان مجربی در این زمینه در استان فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در زمینه مراکز دیالیز در کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار است، ادامه داد: اقدامات مطلوبی در این حوزه در استان انجام شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان در زمینه پیشگیری اقدامات مطلوبی را انجام داده است، افزود: این انجمن همواره پای کار بوده و در فرهنگ سازی امر پیشگیری قدمهای موثری برداشته است.

در ادامه این همایش فوق تخصص داخلی کلیه و فشارخون گفت: با کمبود آب بدن، حالت فوق تغلیظ در ادرار افزایش یافته و درصد بزرگ شدن سنگ کلیه یش‌تر می‌شود.

رامین محمدی گرما و کاهش آب بدن را از عوامل زمینه ساز بیماری‌های کلیوی عنوان کرد و افزود: انجمن بین المللی نفرولوژیست‌ها، بر نوشیدن هر روز یک لیوان آب توصیه دارد تا درصد ابتلا به عفونت‌ها و تشکیل سنگ کلیه در بدن کاهش یابد.

وی به مضرات کشیدن سیگار تاکید کرد و ادامه داد: سیگار یکی از عواملی است که باعثاز کارافتادگی کلیه‌ها شده و سرعت پیشرفت نارسایی کلیه را افزایش می‌دهد.

این فوق تخصص داخلی کلیه به مصرف رژیم غذایی سالم اشاره کرد و اظهار داشت: با کاهش مصرف نمک و استفاده ار رژیم غذایی سالم که باعثافزایش وزن نشده و ویتامین‌ها را برای بدن تامین کند و در کنار آن انجام فعالیت‌های ورزشی مناسب از فاکتورهای موثر در حفظ سلامت کلیه‌ها است.

محمدی تصریح کرد: استفاده خودسرانه دارو‌ها، مصرف الکل و ارثنیز از دیگر موارد ابتلا به بیماری‌های کلیوی است.

وی به علائم هشدار دهنده در افراد اشاره کرد و ادامه داد: کسانی که دچار تورم بدن، کاهش حجم ادرار و استفراغ غیرعادی می‌شوند باید از لحاظ بیماری‌های کلیوی بررسی شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز